۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
ظرفیت بالای کشور در تولید لوازم خانگی
سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی تاکید کرد

ظرفیت بالای کشور در تولید لوازم خانگی

غزنوی، سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی گفت: درحال حاضر این ظرفیت در کشور وجود دارد تا پتانسیل تولید لوازم خانگی را از ۱۳ میلیون فعلی به بالای ۲۰ میلیون دستگاه برسانیم.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی افزود: در سال ۹۷ حدود ۸ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید شد و در سال ۹۸ با افزایش نسبی ۲۱ درصدی در یخچال و فریزر، ۱۴ درصدی در ماشین لباسشویی و ۱۸ درصدی در تلویزیون روبرو بودیم.

وی گفت: این نشان می‌دهد اگر شرایط مهیا باشد می‌توانیم از تمام ظرفیت‌های تولید استفاده کنیم و در مجموع جهش تولید اتفاق خواهد افتاد.

سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی افزود: اگر به صنعت لوازم خانگی در کشور توجه ویژه‌ای شود مزیت‌های بسیاری دارد و ما می‌توانیم وارد بازار صادراتی شویم و ارزآوری خوبی برای کشور خواهد داشت.

غزنوی گفت: در صنعت لوازم خانگی داخلی از کیفیت و کمیت بسیار بالایی برخوردار هستیم و شاهد حضور برندهای خوب ایرانی در نمایشگاه‌های جهانی هستیم وهمه کشورهایی که از محصولات ما بازدید می‌کنند این محصولات را سفارش ساخت می‌دهند.

وی افزود: امروز در کشور ما محصولات لوکس و شبه لوکسی در حال تولید است که نمونه این محصولات در بازارهای بزرگ اروپا و امریکا در حال عرضه است.

سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی گفت: برای این که بتوانیم به جهش تولید برسیم اول باید بازار داخل را به دست بگیریم به نحوی که باید نشان‌های تجاری (برندهای) داخلی خودمان در بازار به فروش برسد.

غزنوی افزود: همین امروز اگر سری به بازار بزنید خواهید دید که همچنان برغم این که از ابتدای سال ۹۷ به لحاظ مدیریت منابع ارزی واردات لوازم خانگی کلاً ممنوع شده، ولی هنوز همه برندهای خارجی در بازار موجود است.
وی گفت: برنامه ریزی‌های خوبی برای مبارزه با قاچاق شده، اما اگر قرار است جهش تولید اتفاق بیفتد باید کاری انقلابی انجام شود و برای مبارزه با قاچاق نیاز به یک توجه ویژه داریم.

سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی افزود: اگر بخواهیم وارد بازار صادراتی شویم و بتوانیم جنس ایرانی را صادر کنیم اول باید بازار داخل کشور را از جنس‌های ایرانی اشباع کنیم تا بعد به این آمادگی برسیم که نشان (برند) ایرانی را صادر کنیم.

غزنوی گفت: ما امروز در کشور حدود هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی لوازم خانگی داریم و این نشان‌ها (برندها) به اندازه کافی با هم در حال رقابت هستند و در موضوع یخچال و فریزر می‌توان در بازار از قیمت ۲ میلیون تومان تا یخچال فریزر ۲۵ میلیون تومانی خرید کرد و مردم می‌توانند انتخابات خوب و متنوعی داشته باشند.

وی افزود: سبد محصول لوازم خانگی به اندازه کافی کامل است و ما تمام لوازم خانگی مورد نیاز را در کشور تولید می‌کنیم.

سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی گفت: فقط یکی دو مورد از لوازم خانگی وجود دارد که نیاز به سرمایه ثابت دارد و متأسفانه هنوز این سرمایه گذاری تأمین نشده است که اگر بتوانیم این طرح را برای تولید آماده کنیم که شامل ظرفشویی و کولر گازی می‌شود دیگر در کشور مشکل تأمین هیچ لوازم خانگی را نداریم.

غزنوی افزود: در بحث تلویزیون گشایش‌های خوبی صورت گرفته است و خبرهای خوبی در آینده نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد.
وی گفت: برای رسیدن به بازارهای جهانی و صادراتی برنامه ریزی‌های راهبردی قبلاً ارائه و به وزارت صمت داده شده است، اما نیاز به به روزرسانی دارد.

سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی افزود: ما در کشور نیاز به این داریم تا یک یا دو نشان تجاری (برند) را آماده صادرات کنیم چرا که همین حالا تمام برندهای لوازم خانگی ما در کشورهای همسایه مشتری دارد، اما ما باید به یک نشان واحد برای رسیدن به بازارهای اروپا و امریکا برسیم.

غزنوی گفت: موضوع نشان (برند) مسئله اصلی و مهمی است که در کل دنیا هر کشوری روی نشان خود حساسیت‌های ویژه‌ای دارد.

وی افزود: ما هنوز در خصوص برند سازی در کشورهای خارجی کار خاصی انجام نداده ایم و لازم است در این مورد همه طرف‌ها نقش خودشان را ایفا کنند از انجمن‌های تولیدی گرفته است تا وزارت صنعت، وزارت خارجه و ... باید کمک کنند.
سخنگوی انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی گفت: صنعت لوازم خانگی حتی می‌تواند در بازار قطعه سازی هم حرفی برای گفتن داشته باشد و خیلی از شرکت‌ها می‌توانند امروز در قطعه سازی موفق باشند و توسعه زیادی پیدا کنند.

غزنوی افزود: بسیاری از کشورهایی که در صنعت لوازم خانگی بزرگ شدند ابتدا از قطعه سازی شروع کردند و اول این صنعت را بزرگ کردند.

وی در خصوص مشکلاتی که بورس کالا بر سر راه تولید لوازم خانگی هم گذاشته است، گفت: متأسفانه عزمی جدی برای حل شدن مشکلات بورس کالا وجود ندارد و همین امر باعث شده است تا واسطه‌ها فعال باشند و یک مفسده‌ای در این زنجیره تأمین مواد اولیه از بورس کالا تا سامانه بهین یاب و تولید کننده ایجاد شده است.

کد خبر: ۳۶٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha