۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۹
آمریکا در بازگرداندن تحریمهای شورای امنیت علیه ایران ناکام خواهد ماند
معاون اسبق وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با بازار:

آمریکا در بازگرداندن تحریمهای شورای امنیت علیه ایران ناکام خواهد ماند

«مارک فیتزپاتریک» معتقد است که تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران با ناکامی مواجه خواهد شد.

بازار؛ گروه جهان: دولت آمریکا با ارائه نامه‌ای رسماً سازمان ملل را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد.

آمریکا نامه‌ای را تقدیم اعضای شورای امنیت سازمان ملل کرده که ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای برجام متهم می‌کند.

این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کند که از لحاظ تئوریک می‌تواند به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

بلافاصله بعد از اقدام آمریکا، سه کشور اروپایی عضو برجام(انگلیس، فرانسه و آلمان) در واکنش به تسلیم درخواست رسمی آمریکا به شورای امنیت برای بازگشت تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، با ارسال نامه ای به شورای امنیت، موضع مخالف خود را نسبت به این اقدام آمریکا آشکارا اعلام کردند.

درخواست آمریکا در حالی مطرح می شود که این کشور از برجام خارج شده است. اما آمریکا مدعی است مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که بر اساس تفسیر واشنگتن مستقل از برجام است و آمریکا نیز «مشارکت کننده» در آن است، حق فعال ساختن مکانیسم ماشه به معنای بازگشت تحریمهای بین المللی(تحریمهای سازمان ملل) را دارد.

در این خصوص خبرگزاری بازار گفتگویی با «مارک فیتزپاتریک» انجام داده است که در ادامه می خوانیم. مارک فیتزپاتریک، مدیر اجرایی اندیشکده انستیتو بین المللی مطالعات استراتژیک (IISS) در امریکا است، او مسؤولیت نمایندگی این اندیشکده در نیم کره غربی را برعهده دارد و همزمان مدیر برنامه عدم اشاعه و سیاست‌های هسته‌ای این اندیشکده است. او از سال ۲۰۰۵ به عضویت اندیشکده انستیتو بین المللی مطالعات استراتژیک در آمده است. پیش از آن، فیتزپاتریک ۲۶ سال به عنوان دیپلمات در وزارت خارجه امریکا فعالیت کرده بود. در طول این سال‌ها او در دفاتر نمایندگی امریکا در سئول، توکیو، ولینگتون، وین و همچنین به عنوان دستیار وزیر امورخارجه در امور عدم اشاعه، فعالیت کرده است.

«مارک فیتزپاتریک» در خصوص راهکارهای حقوقی مقابله با اقدام آمریکا در فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران به خبرنگار بازار گفت: دولت ترامپ در نتیجه رأی گیری در خصوص تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تحقیر شد. بر این اساس متعهد شده است که با فشار بیشتر تحریمهای سازمان ملل علیه ایران را باز گرداند.

وی در ادامه افزود: آمریکا در رأی گیری در شورای امنیت و در خصوص قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تنها توانست جمهوری دومینیکن را با خود همراه کند و حتی متحدان این کشور نیز به قطعانه آمریکا رأی ممتنع دادند. ضمن اینکه روسیه و چین نیز رأی منفی به قعطنامه دادند.

مدیر اجرایی اندیشکده انستیتو بین المللی مطالعات استراتژیک یادآور شد: تمدید تحریم تسلیحاتی می توانست ایران را به خروج از برجامی که بهره ای برایش نداشته است مجاب کند.

وی تأکید کرد: تمام تلاش ترامپ هم از بین بردن کامل برجام بوده و هست. او می خواهد با نابودی برجام که وعده انتخاباتی وی در سال ۲۰۱۶ بود عمل کند و این قول را در کمپین انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۰ اعلام کند.

وی در ادامه تأکید کرد: اما این توافق علیرغم اینکه چیزی از آن باقی نمانده ولی هنوز زنده است هرچند در کما است.

«مارک فیتزپاتریک» افزود: دولت آمریکا از عدم تصویب قطعنامه تحریم تسلیحاتی نیز این پیام را در صدد بود تا مخابره کند که به تنهایی مقابل ایران ایستادگی کرده تا مانع از رسیدن این کشور به تسلیحاتی شود که به اعتقاد آمریکا برای ثبات جهان خطرناک است.

استناد آمریکا در این خصوص به قطعنامه ۲۲۳۱ است که آنرا جدا و مستقل از برجام می داند. این در حالی است که قطعنامه ۲۲۳۱ مکمل برجام است

وی گفت: حال آمریکا در صدد است تا همه تحریمهای قبل از برجام را بازگرداند. از دست دادن قطعنامه ممنوعیت سلاح فقط یک بازگشت ضروری در مسیر جایزه بزرگتر بود.

معاون اسبق وزارت خارجه آمریکا همچنین یادآور شد: با این حال، اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت که مخالف قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بودند با فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران و بازگرداندن تحریمهای سازمان ملل از سوی آمریکا نیز مخالف هستند.

وی تأکید کرد: استناد آمریکا در این خصوص به قطعنامه ۲۲۳۱ است که آنرا جدا و مستقل از برجام می داند. این در حالی است که قطعنامه ۲۲۳۱ مکمل برجام است و نظر جهانی بر این است که امریکا حق استناد به این ساز و کار را ندارد.

مدیر اجرایی اندیشکده انستیتو بین المللی مطالعات استراتژیک یادآور شد: آمریکا با استناد به این قطعنامه، فعال کردن مکانیسم ماشه را به اطلاع شورای امنیت رسانده و معتقد است تا ۳۰ روز بعد این تحریمها باز می گردند مگر اینکه قطعنامه ای برای عدم تمدید تحریمها تصویب شود که البته خود این کشور آنرا وتو خواهد کرد.

برای مقابله با اقدام آمریکا در خصوص فعال کردن مکانیسم ماشه، رئیس شورای امنیت وظیفه مهمی دارد. 

معاون اسبق وزارت خارجه آمریکا همچنین یادآور شد: برای مقابله با این اقدام آمریکا، رئیس شورای امنیت وظیفه مهمی دارد. در حال حاضر رییس شورای امنیت کشور اندونزی است. وی با مشورت با سایر اعضا نظر اجماعی را اعلام خواهد کرد. وی می تواند گزارش دهد که نظر واشنگتن معتبر نیست.

«مارک فیتزپاتریک» در پایان گفت: وقتی این اتفاق بیفتد در این صورت اعضای دیگر شورای امنیت تلاش خواهند کرد تا تصویب دستورالعمل جلسه را که در آن ایالات متحده تلاش می کند تا اعلامیه خود در مورد عدم پیروی ایران از تعهدات برجامی را اعلام کند، مسدود کند. با توجه به مخالفت قاطع سایر اعضا، ایالات متحده کسب ۹ رأی - اکثریت واجد شرایط - لازم برای اتخاذ دستور کار را کسب نخواهد کرد. لذا جلسه پس از آن برگزار نمی شود و دوره ۳۰ روزه آغاز نمی شود. هر بار واشنگتن تلاش کند موضوع را در دستور کار شورا قرار دهد، این روند تکرار می شود.

کد خبر: ۳۶٬۹۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha