۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
۶۰ میلیون بیکار محروم از هر نوع مزایا؛ سونامی بیکاری در خزان قاره سبز
کرونا و آسیب به بیکاران در اروپا

۶۰ میلیون بیکار محروم از هر نوع مزایا؛ سونامی بیکاری در خزان قاره سبز

دولت های اروپایی جهت کاهش آسیب بحران کرونا به افراد شاغل اقداماتی متعددی انجام داده اند اما کارگرانی که قرارداد کاری نداشته اند را به حال خود رها کرده اند.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: پایگاه خبری نیویورک تایمز اخیرا مقاله ای در مورد آسیب کرونا به کارگران اروپایی که قرارداد رسمی ندارند منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه آمده است.

در حالی که میلیون ها نفر از کارمندان در سراسر اروپا از مزایای برنامه های خزانه داری دولت برای محدود کردن بیکاری گسترده برخوردار شده اند، کارگرانی که قرار داد منظم و رسمی ندارند از این مزایا  محروم شده اند. برنامه های دولتی که از خروج ۶۰ میلیون نفر از کار جلوگیری نموده یک مشکل عمده دارد و آن این است که آنها میلیون ها کارگر را تحت پوشش قرار نمی دهند – از جمله کسانی که در لیست حقوق و دستمزد شرکت ها نیستند، کارگران آزاد و افرادی که قراردادهای کوتاه مدت داشته اند. این افراد به طور کلی از دسترسی به مزایای بیکاری محروم شده اند.

طبق گزارش آژانس آمار اروپا، حدود ۱۵ میلیون نفر در اتحادیه اروپا در ماه ژوئن بیکار بودند این در حالی است که این رقم در ماه آوریل ۷۰۰هزار نفر بود. برای مثال  آمارهای رسمی آلمان از افزایش شمار بیکاران این کشور در ماه های اخیر حکایت دارد. «آژانس فدرال کار» اعلام کرده است که بین ماه های آوریل تا ژوئن ۶۳۸ هزار نفر به شمار بیکاران این کشور افزوده شده است.

 یکی از دلایل این امر تعطیلی های طولانی مدت در بخش صنعت و اقتصاد از زمان شیوع ویروس کرونا در آلمان بوده که به بسیاری از کسب و کارها آسیب زده و فرصت های شغلی بسیاری را در معرض تعطیلی دائمی قرار داده است. کارشناسان بر این باورند که میزان بیکاری هنوز به نقطه اوج خود نرسیده و این رقم به مراتب بیش از آنچه که تصور می شود، خواهد بود.

باید گفت افرادی که فاقد قرارداد کار  هستند اکنون وضعیت بدی داشته و زندگی را به سختی می گذرانند. براساس اعلام سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تقریباً از هر ۱۰ کارگری که تحت تأثیر Covid-۱۹ قرار گرفته اند، حدود چهار نفر فاقد قرارداد رسمی بوده و اغلب در صنایعی مانند گردشگری، خدماتی، رستوران ها کار می کردند.

بعد از شیوع کرونا در انگلیس  دولت به سرعت از اقتصاد حمایت کرد و به دلیل اقدامات گسترده خود مورد ستایش قرار گرفت. این کشور طرحی برای پرداخت حداکثر ۸۰ درصد دستمزد کارگران در دوران قرنطینه  را اعلام کرد. براساس گزارش کمیته منتخب مجلس نمایندگان انگلیس، علی رغم اجرای این طرح بیش از یک میلیون نفر از این برنامه های حمایتی محروم هستند. هزاران نفر با استفاده از هشتگ #ExcludUK، فریاد زدند که حداقل سه میلیون نفر از دولت حمایت کمی دریافت کرده یا اصلا حمایت نشده اند.

در پاییز اوضاع وخیم تر می شود و  بسیاری از برنامه های خزانه داری اروپا منقضی شده و سونامی اخراج های جدید مشاهده می شود. اخیرا شرکت های ایرباس، رنو، بریتیش ایرویز و سایر شرکت های اروپایی علیرغم دریافت یارانه های دولت از کاهش چشمگیر درآمد خبر داده اند. با وجود اینکه شرکت های هواپیمایی برای جبران کاهش درآمد کارکنان خود، مبالغی را به عنوان کمک هزینه در نظر گرفته اند، اما بسیاری از کارکنان از نبود درآمد کافی برای گذران زندگی در شرایط بحرانی کنونی گله‌مند هستند. در فرانسه، رئیس جمهور امانوئل ماکرون هشدار داد که یک میلیون شغل دیگر از دست رفته است. در ماه سپتامبر، هنگامی که تعداد زیادی از افراد با شغل خوب به سیستم بیکاری  بپیوندند، یک درام بزرگ ایجاد خواهد شد. دولت های اروپایی به دنبال کاهش فشار این ضربه بوده و برخی حمایت ها را از جمله سهولت دسترسی به مرخصی  و معرفی یا افزایش مزایای بیکاری ارائه می دهند.

در فرانسه و دانمارک برنامه درآمد موقت به افراد شاغلی که شغل خود را از دست داده اند، تقویت می شود. آلمان و سایر کشورها بودجه ای را جهت حمایت از افرادی که مستقیماً با آژانس های کاری قرارداد داشته اند اختصاص داده اند. این پشتیبانی همچنان ادامه دارد.

دولت ها همچنین سعی می کنند با پمپاژ میلیاردها دلار برای بازآموزی برای بیکاران، به افرادی مانند آنها کمک کنند. اما بعضی اوقات این برنامه ها برای کسانی که نیاز به دسترسی سریع به مشاغل جدید دارند، بیهوده است. انریکو برگامینی نویسنده بروگل، یک اندیشکده در بروکسل در این ارتباط گفت: علی رغم  پاسخ های دولت به بحران کرونا هنوز هم بسیاری از افراد با آسیب پذیری بی سابقه روبرو هستند. مسئله اکنون این است که چگونه ما از این شوک  که شکاف های نابرابری را گسترش می دهد بیرون می آییم. کارگران محافظت نشده و آسیب پذیر هستند زیرا ما به آنها کمکی نمی کنیم.

کد خبر: ۳۶٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha