۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۶
تکمیل آزادراه تبریز- ارومیه مطالبه مردم آذربایجان/ وعده افتتاح فاز سوم این‌بار در سال ۱۴۰۰
بازار گزارش می‌دهد؛

تکمیل آزادراه تبریز- ارومیه مطالبه مردم آذربایجان/ وعده افتتاح فاز سوم این‌بار در سال ۱۴۰۰

تبریز- آزادراه تبریز- ارومیه در صورت اتمام خواهد توانست علاوه بر فواید اقتصادی و کوتاه کردن قابل توجه مسیر پیموده شده، امنیت مسافران این مسیر را نیز تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: مرداد ماه سال ۹۶ بود که عباس آخوندی، وزیر پرحاشیه راه و شهر سازی دولت، اعلام کرد که پروژه بزرگ آزادراه تبریز – ارومیه ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اجرای آن تا آن زمان ۱۰۵ میلیارد تومان هزینه شده است. خوشبختانه برخلاف روند سایر پروژه های کشور، در مدت حدود دو سال و دقیقا در شهریورماه سال ۹۶ رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، قطعات اول و دوم آزادراه تبریز – ارومیه به طول ۴۰ کیلومتر و با صرف ۷۰ میلیارد تومان افتتاح شد.

با این حال باقی قطعات این آزادراه آنطور که باید شاید روند ساخت و ساز را طی نکرده اند و هنوز کار زیادی برای اتمام کامل این پروژه در پیش است. به طوری که قطعه سوم این طرح راه شامل احداث تونل رفت و برگشت در حدفاصل روستای سرای تا ابتدای روگذر شهید کلانتری به طول ۱۹ کیلومتر همچنان در حال ساخت است و مسئولین و پیمان کاران وعده داده اند تا کار این تونل را تا پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام رسانده و تحویل مردم دهند.

برآیند تکمیل طرح آزادراه تبریز - ارومیه می تواند به تسریع روند توسعه در منطقه شمالغرب و عمران و آبادانی بیشتر آن از طریق اتصال به آزادراه تبریز- بازرگان منجر شود.

۴۰ کیلومتر از آزادراه تبریز- ارومیه در محدوده آذربایجان غربی و بقیه در آذربایجان شرقی است.

نیاز به ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه
بر اساس اعلام مقام های مسوول، هر چند برای تکمیل طرح ساخت آزادراه تبریز- ارومیه ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است، اما دولت به رغم ضیق مالی برای پیشبرد آن و لو با سرعت پایین می کوشد.

البته سوابق پروژه های اینچنینی در همین استان آذربایجان شرقی نشان می دهد که نباید زیاد به چنین وعده ها و بازه های زمانی اعلام شده دلخوش کرد، کافی است نگاهی به مصاحبه های مسئولین مختلف که طی سال های متمادی آمده و رفته اند نگاه کرده و وعده های شان را در خصوص پروژه های آزادراه تبریز – سهند و یا تبریز – اهر مرور کنید.

قطعه چهارم آزادراه تبریز- ارومیه به طول ۲۸.۵ کیلومتر در حد فاصل روستای سرای تا سه راهی خاصبان آذر ماه پارسال در سفر رییس جمهوری به آذربایجان شرقی افتتاح و عملیات اجرایی قطعات پنجم و ششم آزادراه تبریز- ارومیه  هم ۲۳ خرداد پارسال با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی آغاز شد. طول این قطعه، ۳۲ کیلومتر بوده و اعتبار پیش بینی شده برای بهره برداری از آن، چهار هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال است.

آزادراه تبریز- ارومیه باعث افزایش ارتباطات فراملی می شود
محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت و روند پیشرفت پروژه ساخت آزادراه تبریز – ارومیه می گوید: تکمیل این آزادراه یکی از مهم ترین اولویت های مدیریت ارشد استان است. این آزادراه، علاوه بر کارکرد ارتباطی بین استان های آذربایجان شرقی و غربی، نقش بسیار مهمی در توسعه ارتباطات مرزی با کشورهای همسایه دارد.

پور محمدی ادامه می دهد: آزادراه تبریز - ارومیه در شش قطعه و به طول ۱۶۰ کیلومتر اجرا می‌شود. که از قطعات یک، دو و چهار این محور مواصلاتی بهره برداری شده و با توجه به احداث تونل رفت و برگشت در بخشی از قطعه سه، این قطعه نیز بنابر اعلام پیمانکار، تا پایان سال ۱۴۰۰ زیر بار ترافیک می رود.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با بیان اینکه قطعه شش آزادراه تبریز - ارومیه در سال گذشته به پیمانکار واگذار شده است، ادامه می دهد: مقدمات لازم برای واگذاری و اجرای عملیات عمرانی در قطعه پنج نیز در حال انجام است و به زودی نهایی می شود. امیدوار هستیم با تکمیل کامل این پروژه، میزان سوانح جاده‌ای در مسیر تبریز به ارومیه به حداقل ممکن کاهش یافته و ارتباطات استانی و فراملی از این مسیر تسریع شود.

۷۱ کیلومتر زیر بار ترافیک و ۱۷ کیلومتر در آستانه نهایی شدن
ابوالقاسم سلطانی، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز در خصوص وضعیت پروژه آزادراه تبریز – ارومیه می گوید: در زمان کنونی قطعه یک این آزادراه به طول ۲۴.۵ کیلومتر، قطعه ۲ به طول ۱۵.۵ کیلومتر و قطعه ۴ به طول ۳۱ کیلومتر تکمیل شده و رفت و آمد خودروها در آن ها در جریان است.

سلطانی با ذکر این نکته که عملیات ساخت و ساز قطعه ۳ به طول ۱۷ کیلومتر نیز در حال انجام است، اظهار می کند: این قطعه دارای ۲ تونل هر کدام به طول دو هزار و ۲۵۰ متر بوده و عملیات اجرایی آن به حدود ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و تلاش می شود تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل و به بهره برداری برسد. مقدمات واگذاری قطعه ۵ به پیمانکار به طول حدود ۳۰ کیلومتر در حال انجام است و قطعه ۶ این آزادراه به طول ۳۰ کیلومتر نیز به پیمانکار واگذار شده است.

آزادراه ۱۲۵ کیلومتری تبریز- ارومیه در صورت افتتاح و بهره برداری کامل، خواهد توانست علاوه بر کاهش بیش از ۱۰ کیلومتری فاصله بین ۲ مرکز استان و شهر تاثیرگذار در شمال غرب کشور، بستر ساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامونی دریاچه ارومیه شود.

همچنین با توجه به مجاورت استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با کشورهای ترکیه و عراق و کشورهای پرتعداد منطقه قفقاز، بهره برداری از آزادراه تبریز - ارومیه می تواند زمینه ساز ایفای نقش موثرتر منطقه شمال غرب در سیاست توسعه مناسبات منطقه ای کشورمان با همسایگان باشد. طی سال های اخیر برقراری روابط اقتصادی و تجاری عمیق و با ثبات با این کشورها و به ویژه ترکیه و عراق جزو سیاست های اصلی مسئولان بوده است و افتتاح این آزادراه یکی از مهمترین گام هایی است که در این مسیر می تواند برداشته شود.

از سوی دیگر اما تلاش برای تکمیل این طرح زیربنایی حوزه راه می تواند از وقوع سالانه افزون بر یک هزار مورد تصادف رانندگی در مسیر خطرناک فعلی تبریز - ارومیه و بالعکس و جان باختن ده ها تن از هموطنان مان جلوگیری کند.

متاسفانه سوانح رانندگی در جاده های استان آذربایجان شرقی سالانه جان بسیاری از هموطنان را گرفته و خانواده های آنان را داغدار می کند و همین امر باعث شده تا پروژه های آزادراه در مسیرهای متعددی چون تبریز – ارومیه، تبریز – اهر و تبریز – سهند آغاز به کار کنند. امید می رود با مدیریت جهادی مسئولین و تلاش مضاعف آنان برای تامین مالی و پیشبرد پروژه، هر چه سریعتر شاهد افتتاح این پروژه ها و استفاده ایمن مردم از آن ها باشیم.

کد خبر: ۳۶٬۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha