۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
صندوق بیمه بیکاری را بیمه کنید!
بررسی پرداخت حق بیمه بیکاری کارگران متاثر از کرونا

صندوق بیمه بیکاری را بیمه کنید!

با اینکه صندوق بیمه بیکاری همزمان با شیوع ویروس کرونا برای تامین بیمه بیکاران با کسری مواجه بود اما دولت، ۵ هزارمیلیارد تومان را به این صندوق اختصاص داد که البته این رقم نیز تاکنون نتوانسته است نیاز بیمه بیکاری همه بیکاران تامین اجتماعی را به موقع تامین کند.

اسدالله خسروی؛ بازار: کرونا علاوه بر تهدید سلامت جامعه، معیشت خیلی ها را سخت و باعث به خطر افتادن بسیاری از مشاغل شد. طبق اظهارات اخیر روزبه کردونی، رئیس مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی در دورۀ همه‌گیری کرونا در بهترین حالت ۲.۹ میلیون نفر و در بدترین حالت ۶.۴ میلیون نفر از کل شاغلان کشور کاسته می‌شود. همچنین، بر اساس گزارش معاونت اقتصادی وزارت رفاه، کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از بحران کرونا بالغ بر ۴.۸ میلیون شغل، که معادل ۲۰.۳ درصد از اشتغال کل است، را به خود اختصاص داده‌اند.
در چنین شرایطی با توجه به افزایش تعداد متقاضیان برای دریافت مقرری بیکاری، طرح‌های بیمۀ اجتماعی و بیمۀ بیکاری­ در این بین مهمترین مرجعی هستند که به حمایت از بیکاران باید وارد عمل می شدند.

حمایت دولت از صندوقی که کسری داشت
دولت البته و در شرایطی که صندوق بیمه بیکاری با کسری مواجه بود ابتدا مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان را به این صندوق بیمه اختصاص داد تا افرادی که به صورت غیرارادی شغل خود را از دست داده‌اند و مشمول قانون کار و قانون بیمه بیکاری هستند بتوانند در قالب بیمه بیکاری از این تسهیلات استفاده کنند. هر چند پس از آن نیز سازمان برنامه و بودجه، ۱,۲۸۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات ریالی منابع یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی برای تامین هزینه های مدیریت تبعات اقتصادی ناشی ازکرونا به صندوق بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی اختصاص داد. اما با گذشت شش ماه از این بیماری منحوس هنوز خیلی ها نتوانسته اند حقوق بیمه بیکاری خود را به موقع دریافت کنند.

طولانی شدن زمان دستیابی به حق بیمه بیکاری
علی رضا امیر پور، کارشناس صنعت بیمه در گفتگو با «بازار» درباره تبعات شیوع بیماری کووید ۱۹ بر مشاغل و کسب و کارها و چگونگی حمایت دولت از شاغلانی که کرونا باعث بیکاری آنها شده است، گفت: این بیماری متاسفانه بیشترین آسیب را بر قشر کارگری بخصوص کارگران فصلی و ساختمانی، کارکنان رستورانها و مراکز هنری و گردشگری، فعالان حوزه حمل و نقل، ترانزیت، سینماها و... وارد کرده و باعث بیکاری خیلی از آنها شده است.
وی افزود: هر چند برخی ها چون خیلی از کارگران فصلی تحت هیچ بیمه ای نیستند و با افول کسب و کارها گذران زندگی برای آنها بسیار سخت شده است اما آن دسته ازشاغلینی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند نیز به دلیل طولانی شدن دریافت حق بیمه بیکاری شرایط مطلوبی را سپری نمی کنند.
ازطرفی نیز خیلی از کارفرماها پس از بازگشایی مشاغل و کسب و کارها به دلیل کاهش درآمدها دست به تعدیل نیرو زده و یا حقوق و اضافه کار نیروهای کار را کم و قطع کرده اند و کارگران نیز به ناچار از کارفرمایان شاکی نمی شوند و با حقوق کم ادامه کار می دهند.

مشکل کمبود منابع، صندوق بیمه بیکاری را رها نمی کند
امیرپور به نقش صندوق بیمه بیکاری در تامین قانونی پرداخت به موقع بیمه بیکاری کارگران اشاره کرد و افزود: صندوق بیمه بیکاری متاسفانه همیشه و از قدیم تا کنون با مشکل کمبود منابع روبه رواست و این مشکل سالهاست که در این بخش وجود دارد. این در حالی است که چنین صندوقی باید برای حمایت از بیکاران مشکلی از هر حیث منابع نداشته باشد چرا که فردی که بیکار می شود و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هست نباید برای دریافت حق و حقوق خود در صف قرار بگیرد.
این کارشناس بیمه خاطرنشان کرد: منابع صندوق بیمه بیکاری تکافوی هزینه ها را ندارد و در مواقعی به نقطه سربه سرمی رسد در چنین شرایطی است که با بیکاری گسترده خیلی ها در پی شیوع بیماری کرونا، این صندوق در پرداخت به موقع کارگران بیکار شده ناتوان ماند و منابع آن از طرق مختلف تامین شد.

ناتوانی در پرداخت به موقع بیمه بیکاری کارگران
وی با بیان اینکه صندوق بیمه بیکاری طبق قانون باید نیاز بیمه بیکاری کارگران را آنی و پس از مراحل قانونی تامین کند افزود: گردانندگان این صندوق به دلیل هجوم وسیع بیکاران نتوانستند به خوبی عمل کند و در این میان فشار مضاعفی به کارگرانی که بیکار شده بودند برای دریافت حق بیمه بیکاری وارد شد.  
امیرپور اظهارداشت: با این وجود مسئولان وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و نیز شورای عالی تامین اجتماعی باید با ایجاد تمهیدات لازم نسبت به تامین حقوق بیمه بیکاری مشمولان، اقدامات خود را در اسرع وقت به کار گیرند چرا که بیکاران ناشی از کرونا و ... در این شرایط سخت اقتصادی با فشار مواجه اند.
وی افزود: با توجه به به بیکاری خیل عظیمی از هنر مندان و دست اندرکان این حوزه در پی شیوع بیماری کشنده کووید ۱۹، ضروری است تا وزارت ارشاد نیز از منابع صندوق هنرمندان نیاز بیمه بیکاری این قشر را تامین کند.

دولت در این شرایط بحرانی حامی کارگران و کارفریان شود
مجید بینوندی دیگر کارشناس صنعت بیمه نیز درباره تاثیر کرونا بر مشاغل، بیکاری و تامین حقوق بیمه بیکاری کارگران در گفتگو با «بازار» تصریح کرد: کرونا مشکلات زیادی را به مشاغل و کسب و کارها تحمیل کرد خیلی ها بیکار و بسیاری از شرکت ها و مشاغل خرد و...ورشکسته شدند. در چنین شرایط بحرانی دولت باید حامی کارگران و صنوفی باشد که کرونا باعث تعطیلی آنها شده است.
وی با بیان اینکه دولت البته اقداماتی در قالب عدم دریافت مالیات از مشاغل آسیب پذیر و پرداخت وام به آنها انجام داده است، گفت: کارگرانی که بیکار شده اند در این شرایط بسیار نامطلوب محل درآمدی ندارند و برای گذران امورات زندگی چشم به راه بیمه بیکاری هستند که البته طبق اخبار و گزارشات موجود بخش عمده ای از آنها بیمه بیکاری را گرفته اماعده ای نیز هنوز به این حقوق دست نیافته اند.
این کارشناس بیمه افزود: برخی ها با وجود اینکه لیست آنها توسط کارفرمایان برای دریافت بیمه بیکاری به تامین اجتماعی رد شده است، هنوز نتوانسته اند از مزایای قانونی این نوع بیمه استفاده کنند که دولت باید در این زمینه اقدامات جدی بکار گیرد.
بینوندی با بیان اینکه شرایط اکنون استثنایی است و همه شرکت های بخش دولتی و خصوصی با مشکل مواجه اند افزود: کرونا کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده است، بنابراین برای حل این مشکلات عزم عمومی لازم است تا مشکلات تقسیم  و دولت نیز هم بیکاران و هم کارفرمایان را به شکلی خاص حمایت کند.

پرداخت بیش از ۹۰ درصد حق بیمه بیکاری
بنا به این گزارش، در شرایطی که برخی ها هنوز بیمه بیکاری دریافت نکرده اند اما معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی ۳۰ تیرماه گذشته از پرداخت مقرری بیمه بیکاری دوران شیوع ویروس کرونا به ۹۹۰ هزار و ۳۴۳ نفر (۹۰ درصد از واجدین شرایط) خبر داد و اعلام کرد؛ مطابق با دستورالعمل اجرایی «پرداخت بابت ایام بیکاری دوره شیوع بیماری کرونا از محل منابع صندوق توسعه ملی» مصوب ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، پرداخت مقرری مربوطه برای ۲۱۳ هزار و ۱۶ نفر در اسفند ۹۸، تعداد ۴۴۶ هزار نفر در فروردین ۹۹ و تعداد ۳۳۱ هزار و ۳۲۷ نفر در اردیبهشت ۹۹ انجام شده است.
وی افزود: این پرداخت‌ها از محل مبلغ تخصیص یافته از طرف سازمان برنامه و بودجه کشور به همت خزانه داری کل کشور انجام شده است که این تعداد نزدیک به ۹۰ درصد از متقاضیان را شامل می شود و پرداخت به ۱۰ درصد دیگر از متقاضیان نیز در دستور کار است.
قریب درج اشتباه شماره حساب بانکی، شبای مربوط یا عدم انطباق آن با کد ملی، ثبت شماره کارت بانکی به جای شماره حساب بانکی یا ثبت شماره حساب اعضای خانواده به جای بیمه شده اصلی را از عمده‌ترین دلایل بروز تأخیر در پرداخت مقرری ۱۰ درصد از مشمولان باقی‌مانده برشمرد و گفت: تاخیر در ثبت درخواست بیکاری در سامانه غیرحضوری یا مراجعه حضوری و ارائه درخواست به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا کاریابی‌ها علیرغم راه‌اندازی سامانه ثبت درخواست بیکاری غیرحضوری نیز از مهمترین علل بروز تاخیر در پرداخت به برخی از متقاضیان است.

کد خبر: ۳۶٬۵۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha