۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
بازار موبایل بحران را پشت سر گذاشت
عده ای تلفن همراه را گران خریدند تا گرانتر نخرند!

بازار موبایل بحران را پشت سر گذاشت

بازار موبایل پس از التهاب های بسیار، اکنون به آرامش رسیده و قیمت موبایل نسبت به زمانی که ابلاغیه ممنوعیت واردات گوشی های گران تر از ۳۰۰ یورو اعلام شده بود کاهش یافته است. اما همچنان قیمت ها نسبت به سال گذشته رشد بسیار زیادی داشته است.

بازار؛ گروه فناوری: قیمت موبایل در کشور کاهش یافته و بازار موبایل بحران ماه های گذشته را پشت سر گذاشته است. البته همچنان قیمت موبایل نسبت به اسفند سال گذشته بسیار گران تر بوده و نسبت به مرداد سال ۹۸ نیز رشد چشمگیری داشته است.

ماه گذشته ابلاغیه ای از سوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی ایران منتشر شد که بر اساس آن واردات گوشی های گران تر از ۳۰۰ یورو ممنوع است. این ابلاغیه به گفته روابط عمومی این انجمن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده بود، ادعایی که وزارت صمت آن را رد کرد. به هرروی این ممنوعیت توسط دولت لغو شد و انجمن واردکنندگان موبایل نیز به لغو شدن آن اعتراض کرد. در آن زمان گوشی آیفون پرومکس که ۳۰ میلیون تومان قیمت داشت، طی یک روز به دوبرابر قیمت یعنی ۶۰ میلیون تومان رسید.

روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل در گزارشی اعلام کرده است که بازار تلفن همراه بعد ‌از چند ماه التهاب که عواملی همچون شیوع کرونا، تخصیص نیافتن ارز، دپو شدن تلفن همراه در گمرک، منتشر شدن خبر ممنوعیت واردات تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو و... بر آن تاثیر گذاشته بود، این روزها، آرام آرام به سمت آرامش نسبی می رود ...

به گزارش روابط عمومی انجمن واردات کنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی ایران، رییس کمیسون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل گفت : بازگشت آرامش نسبی به بازار تلفن همراه تابع دو چیز یعنی قیمت ارز و واردات روان (تخصیص ارز و ثبت سفارش) آن است و هم‌اکنون با همکاری وزارت صمت، بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و فعالان بازار تلفن همراه مشکلات تخصیص ارز و ثبت سفارش‌ها رفع شده است و به نوعی باید گفت بازار به آرامش نسبی خود بازگشته است.

ارز مورد نیاز تخصییص یافته است 
رضا قربانی افزود: از یک سو سرپرست وزارت صمت قول خود را مبنی بر ترخیص تدریجی تلفن همراه در گمرک اجرایی کرد و از طرف دیگر ارز حاصل از صادرات به واردات اختصاص یافت و در مدت ۱۰ روزی که مقرر کردند واردکنندگان با صادرکنندگان تهاتر انجام داده و هر کسی که در صف ارز بود، ارز دریافت کرد.

او با بیان اینکه اگر اتفاق خاصی برای ارز نیفتد این روند ادامه دار خواهد بود، گفت: افزایش قیمت به‌دلیل کمبود کالا و نوسان ارز و تخصیص نیافتن آن بود اما با رفع این موانع بازار به حالت عادی خود بازگشته است و شاهد کاهش ۱۵ درصدی قیمت در بیشتر مدل‌های تلفن همراه و کاهش ۳۰ درصدی در برخی از مدل‌ها (که به‌دلیل دلال بازی و کمیاب بودن افزایش یافته بود) هستیم.

قربانی از تخصیص ارز حاصل از صادرات به تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو نیز خبر داد و گفت: هم‌اکنون بحث واردات تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو به روال مسافری واقعی در حال انجام است و ارز تخصیص می‌یابد و منعی برای رجیستر کردن وجود ندارد. حتی برای بخش واردات تجاری نیز ارز تخصیص داده شده است.

او افزود: البته میزان تقاضا برای تلفن همراه بالای ۳۰۰ یورو در کشور کاهش یافته به‌طوری که میزان تقاضا در سال ۹۸، هشت و نیم درصد بود و امسال به ۵ درصد رسیده است بنابراین ۹۵ درصد واردات به تلفن همراه زیر ۳۰۰ یورو اختصاص دارد.

این فعال بازار درباره میزان آمار واردات در سال‌جاری تاکنون نیز گفت: هنوز آمار سامانه همتا در مرداد ماه اعلام نشده اما تا ۱۵ تیرماه امسال تقریبا جمع تعداد دستگاه‌های تلفن همراه وارداتی مسافری و تجاری ۳ میلیون دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۸۰۰ هزار دستگاه کمتر است اما با ترخیص تدریجی ۵۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه موجود در گمرک و واردات جدید، پیش‌بینی می‌شود تا آخر مردادماه یک و نیم میلیون دستگاه دیگر وارد بازار تلفن همراه شود و کسری ۸۰۰ هزار دستگاهی که در بازار تلفن همراه پیش‌بینی می‌شود، نیز رفع شده و ذخیره خوبی برای ماه‌های آینده حداقل تا مهرماه باشد.

قیمت ها کاهش یافته است
مهدی بکایی، فعال بازار در زمینه گوشی های آیفون به «بازار» گفت: قیمت گوشی ها به نسبت قیمت دلار کاهش پیدا کرده است. برخی گوشی هایی که گران شده بودند با توجه به قیمت ارز کاهش قیمت داشتند.

او افزود: اکنون بازار در شرایط معمول به سر می برد و قیمت اجناس با توجه به نرخ دلار تعیین می شود.

اثرات منفی ابلاغیه ممنوعیت واردات گوشی های ۳۰۰ یورویی

به گفته بکایی ابلاغ ممنوعیت واردات گوشی های گران تر از ۳۰۰ یورو تاثیر بسیار منفی بر روی بازار موبایل برجای گذاشت. او گفت: بازار موبایل تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند این ابلاغیه قرار گرفته و قیمت اجناس بر اساس آن ها تغییر می کند. به طور کلی فعالان این بازار بر اساس سود لحظه ای فعالیت می کنند و قیمت ها را نیز به طور لحظه ای تعیین می کنند.

این فعال بازار موبایل گفت: زمانی که ابلاغیه ممنوعیت واردات گوشی های گران تر از ۳۰۰ یورویی تعیین شد ما قیمت ها را اعلام نکردیم و دست نگه داشتیم تا گران فروشی نکنیم. به مشتریان خود نیز گفتیم فعلا صبر کنید تا وضعیت قیمت ها مشخص شود.

عده ای از آب گل آلود ماهی گرفتند
او افزود: اما در این میان برخی از دوستان و فروشندگان موبایل از شرایط استفاده کرده و قیمت ها را دوبرابر قیمت اصلی اعلام کردند. این کار آن ها سلیقه ای بود و نه به خاطر افزایش قیمت موبایل.

به گفته بکایی در زمان دوبرابر شدن قیمت ها بسیاری از مردم گوشی های بالای ۳۰۰ یورو را به دوبرابر قیمت خریداری کردند تا در آینده این موبایل ها را گران تر نخرند!

او افزود: قیمت آیفون پرومکس که زمان ابلاغ ممنوعیت واردات گوشی های ۳۰۰ یورویی از سوی برخی، ۶۰ میلیون تومان اعلام شده بود اکنون به همان قیمت سابق یعنی ۳۰ میلیون تومان بازگشته است. در واقع این گوشی هرگز ۶۰ میلیون تومان نبوده است اما عده ای از آب گل آلود ماهی گرفتند و قیمت آن را ۶۰ میلیون تومان اعلام کردند.

بکایی معتقد است زمانی که اعلام شد واردات گوشی های گران تر از ۳۰۰ یورو ممنوع است التهاب شدیدی بازار را فراگرفته بود.

کد خبر: ۳۶٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha