۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
دشت خشک قزوین احیا می‌شود؛ اجرای طرح «تاک»
گزارش بازار از باغ شهری که نفس‌های آخرش را می‌کشد؛

دشت خشک قزوین احیا می‌شود؛ اجرای طرح «تاک»

قزوین- اگرچه حالا دیگر چیزی از باغ شهر افسانه‌ای قزوین باقی نمانده است، اما چند سالی است که تلاش ها برای حفظ دشت بی‌رمق قزوین دوباره از سر گرفته شده لذا تلاش‌هایی که به گفته کارشناسان با جهت دهی به کشاورزی استان، تغییر الگوی کشت و تجمیع طرح‌های آبیاری می‌تواند درمان دشت خشک قزوین باشد.

مریم کشاورز مسعودیان؛ بازار: خبر خشکی دشت قزوین اگرچه تاکنون به‌صورت رسمی مخابره نشده است، اما قطعاً عناوین خشکی، خشک‌سالی و تشنگی این دشت حالا دیگر به گوش بیشتر علاقه‌مندان به محیط‌زیست رسیده است. دشتی که تا چند دهه قبل باغ شهر افسانه‌ای قزوین را در خود جای‌داده بود حالا دیگر برای تأمین آب شرب مردم خود در برخی از مواقع با دشواری مواجه است.

پایین رفتن سطح آب سفره‌های زیرزمینی شاید نخستین نشانه و هشدار برای ساکنین دیار مینودری بود، هشداری که یا آن‌قدر ضعیف به صدا درآمد که به گوش کسی نرسید یا اگر هم رسید کسی عزمی برای مبارزه با این بحران پیش روی نداشت.

به‌هرحال حالا چیزی که به سر قزوین آمده است، داستان مشابه بسیاری از استان‌های کشور است، کم‌آبی، بحرانی که شاید نخستین و واضع ترین ضرر آن در بحث کشاورزی نمود پیدا کند.

ماجرا اما وقتی وخیم‌تر می‌شود که بحران کم‌آبی کشاورزی شهری نظیر قزوین که سهم استراتژیکی در تأمین سفره غذایی کشور دارد را تهدید کند.

من با دوچشم خویشتن دیدم که جانم می‌رود
مهدی رسولی از کشاورزان و باغداران با تجربه قزوین است، وی که نزدیک به ۵۰ سال در این حوزه فعالیت کرده در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: کشاورزی سال‌هاست که در قزوین در حال از بین رفتن است، ما با چشم خودمان دیدیم که مزارع سبز و باغات پرمحصولمان به دلیل کم آبی خشک شد و به نظر من حالا دیگر کار مفیدی نمیتوان انجام داد.

وی بیان کرد: همین چند سالی که گذشت برای خیلی از کشاورزان قزوین سال های آخر کار بود چرا که میدیدم با این میزان آب نمیتوانیم مزرعه را سیراب کنیم و از طرفی مزرعه ای که سیراب نباشد محصول با کیفیت و به اندازه کافی به ما نمی دهد.

رسولی افزود: شما فکر می‌کنید چرا باغستان سنتی ما به این روز افتاده است، من خودم یکی از مالکان باغستان بودم، محصول بی نظیر پسته و بادام ما در این باغستان به دلیل نرسیدن آب از بین رفت و حالا که خیلی از ماها دیگر توان تلاش و شروع دوباره نداریم به فکر احیاء این باغستان ها افتاده اند.

کشاورزی در قزوین سودآور نیست
در حالی که سهم قزوین از جغرافیای کشور کمتر از یک درصد است اما همواره مردم و کشاورزان این استان سهم قابل توجهی در تامین سفره غذایی کشور داشته اند تا جایی که عمده محصولات و تولیدات باغی و کشاورزی این استان به سایر استان های همجوار ارسال می شده، اما حالا به گفته بسیاری از کشاورزان دیگر نمیتوان کشاورزی را در قزوین اقتصادی دانست، تقی محمدی از باغداران قزوینی است که سالهاست به صورت سنتی به این فعالیت پرداخته است.

وی در این خصوص می گوید: زمانی کشاورزی برای باغدار سودآور بود اما در سال های گذشته با توجه به مشکلاتی که برای تامین آب شرب داشتیم و از طرفی هزینه های بالای استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار دیگر باغداری و کشاورزی برای ما سودآوری ندارد.

امسال ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع قزوین به سیستم های آبیاری نوین تجهیز می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: یکی از مهم ترین برنامه ها و اولویت ها ی ما در سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اجرای طرح های آبیاری تحت فشار بوده است که از این رو تا کنون بیش از ۹۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به سیستم های آبیاری نوین تجهیز شده است.

فاطمه خمسه بیان کرد: امسال نیز ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به شبکه آبیاری نوین متصل می شوند.

وی افزود: با توجه به حساسیت بحث کشاورزی و تامین سفره غذایی خانوار در کشور و همچنین سهم استان قزوین در تولیدات کشاورزی توجه ویژه به تامین آب مورد نیاز برای این بخش معطوف شد که بر همین اساس توانستیم در اجرای سیستم های آبیاری نوین در کشور به تناسب ابلاغیه های انجام شده رتبه نخست را کسب کنیم.

خمسه افزود: در شرایطی که ۵۴ میلیارد تومان اعتبار برای این بخش به قزوین اختصاص داده شده بود با پیگیری های فراوان موفق شدیم ۶۴ میلیارد تومان اعتبار بر این حوزه جذب کنیم و میانگین اجرای طرح های آبیاری نوین را در استان قزوین از دو هزار هکتار به ۱۰ هزار هکتار در سال برسانیم.

طرح تاک کشاورزی باغ شهر قزوین را احیاء می‌کند
به‌هرروی «طرح تاک» به‌عنوان یک راهکار اساسی در چند سال گذشته در دستور کار قرارگرفته است و توانسته بخشی از این مشکل را درمان کند. عیسی قبادی معاون اقتصادی استانداری قزوین عصر امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان قزوین که با حضور هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین و جمعی از مدیران و مسئولین استانی برگزار شد، اظهار داشت: طرح تاک می‌تواند کشاورزی و اقتصاد استان را متحول کند، چراکه بحرانی که امروز کشاورزان ما را با مشکل مواجه کرده است مسئله کم‌آبی است و مدیریت منابع آبی موجود در این طرح می‌تواند به احیاء دوباره اقتصاد کشاورزی در استان کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح تاک با محوریت تجمیع آبیاری و طرح‌های آبیاری نوین در مزارع و باغات قزوین می‌تواند با مدیریت منابع آب به افزایش کمی و کیفی تولیدات کمک کند.

معاون اقتصادی استانداری قزوین گفت: این در حالی است که اصلاح الگوی کشت نیز در این طرح دیده‌شده است و می‌تواند با جلوگیری از کشت محصولات پرآب و هدایت مزارع و باغات استان به سمت کشت محصولات استراتژیک به رونق اقتصادی در استان و جهش تولید منجر گردد.

وی گفت: شاید اگر جوان‌ترها به این عرصه وارد شوند می‌توانند با تلاش و کار و دریافت تسهیلات در بلند مدت هزینه انجام شده برای سیستم آبیاری را تامین کنند اما برای ما که سال‌ها است سنتی کشاورزی کردیم دیگر فایده زیادی ندارد.

کشاورزی در قزوین اقتصادی می‌شود
معاون اقتصادی استانداری قزوین با اشاره به تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی کشاورزی استان گفت: امروز کشاورزی سنتی قزوین به‌صورت معیشت محور در حال اجرا است و عواید خاصی نیز برای کشاورزان ندارد اما امیدواریم با اجرای طرح تاک کشاورزی به سمت اقتصادی شدن حرکت کند.

عیسی قبادی افزود: طرح تاک تا سال ۱۴۱۰ در قزوین به‌صورت کامل اجرایی می‌شود و در این بازه زمانی انتظار داریم به سمت اقتصادی شدن کامل کشاورزی پیش برویم.

استفاده بهینه از منابع
استاندار قزوین نیز در این خصوص در گفتگو با بازار اظهار داشت: اگرچه مشکلات موجود نظیر تحریم‌ها و شرایط خاص اقتصادی وضعیت سختی را برای فعالیت در همه عرصه‌ها به‌خصوص حوزه تولید ایجاد کرده است اما قطعاً با مدیریت درست می‌توانیم از امکانات موجود بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.

هدایت الله جمالی پور خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از امکانات، منابع آب‌وخاک در دسترس و ویژگی‌های طبیعی استان قزوین این امتیاز را به استان داده است تا بتواند سهمی در کشاورزی کشور داشته باشد و مطمئن هستیم با اجرای طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده شاهد رشدی جدی در این حوزه خواهیم بود.

کد خبر: ۳۶٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha