۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶
مرغِ سفره نشین و گوشت  بالانشین؛ دست خیلی‌ها به گوشت نمی‌رسد
گزارش بازار از پشت ویترین مرغ فروشی‌ و قصابی‌ها؛

مرغِ سفره نشین و گوشت بالانشین؛ دست خیلی‌ها به گوشت نمی‌رسد

نور - نگاه‌های خیره شده در پشت ویترین‌ مغازه‌ها حکایت از سِر درون آن‌هایی بوده که مرغ و گوشت قرمز یا از سفره‌هایشان پرکشیده و یا در آستانه پرواز است، با این‌حال، نرخ مرغ اندکی کاهش یافته اما همچنان پا در هواست و گوشت سر برآسمان دارد.

بازار- چند وقتی است که کفه ترازوی مرغ و گوشت به نفع مصرف‌کننده سنگینی می‌کند، اما هنوز دست خیلی ها به گوشت نمی رسد و در عین حال تولیدکنندگان می‌گویند برای ما نیز تولید باقیمت پایین صرفه ندارد.

دو هزار و ۵۰۰ واحد مرغداری در مازندران ماهانه بیش ۲۵۰ تن گوشت مرغ تولید می‌کنند که ۱۱ درصد تولیدات کشور را تشکیل می‌دهد.

گشتی دربازارهای مازندران ازجمله ساری، قائم‌شهر، بابل، نوشهر و چالوس حکایت از آن دارد که مرغ در بازارهای استان در کانال بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان در نوسانان است، بااین‌حال مرغداران می‌گویند برای ما به‌صرفه نیست و مصرف کنندگان نیز هر روز نگران افزایش قیمت ها هستند.

در حالی مرغداران می‌گویند وضعیت تولید برای ما صرفه اقتصادی ندارد که ماهانه ۱۰ تا ۱۵ هزار تن از تولید گوشت مرغ استان، مازاد است و بااین‌حال به نظر می‌رسد، همچنان این صنعت در استان بر روی یک‌پاشنه می‌چرخد. مرغداران معتقدند جوجه یک‌روزه را به قیمت بیش از چهار هزار تومان خریداری می‌کنیم و هزینه‌های ناشی از پرورش، نهاده‌های دامی و غیره سبب شده تا تولیدکنندگان از قیمت‌های کنونی ناراضی باشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که وجود مرغ گرم باقیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان در فروشگاه‌های ساری نسبت به گذشته بیشتر شده و مرغ این روزها به مصرف‌کننده روی خوش‌نشان داده است

بررسی‌ها نشان می‌دهد که وجود مرغ گرم باقیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان در فروشگاه‌های ساری نسبت به گذشته بیشتر از گذشته شده است و مرغ این روزها به مصرف‌کننده روی خوش‌نشان داده است.به اعتقاد شهروندان، قیمت مرغ هرروز و هر فروشگاه نسبت به دیگر فروشگاه نوسان دارد و روند کنونی کاهشی مقطعی است.

محمد اکبری که مشغول خرید مرغ از فروشگاهی در میدان امام ساری است، می‌گوید: هفته قبل مرغ تا کیلویی ۱۴ هزار تومان رسیده بود و اکنون حدود ۱۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی با اظهار اینکه برخی از فروشندگان به‌جای مرغ گرم، مرغ منجمد باقیمت مصوب عرضه می‌کنند، تصریح کرد: امسال قیمت مرغ هرروز نوسان داشت و تا بیش از ۱۵ هزار تومان نیز به ازای هر کیلوگرم نیز رسیده بود.

وی با بیان اینکه هنوز به گوشت قرمز نمی توان نزدیک شد و خرید کرد، خواستار نظارت بیشتر متولیان امر برای رصد قیمت‌ها و کنترل آن در بازار شد.

مقابل فروشگاهی دیگر در ساری، بانویی سالخورده، این پا و آن پا می‌کند، از پشت ویترین به مرغ‌های کوچک و بزرگ و لاشه گوساله و گوسفند که آویزان شده است، می‌نگرد، از کنار لاشه‌های گوشت با بی تفاوتی رد می شود،انگار سال هاست که گوشت را فقط در قصابی ها می بییند و بوی کباب از دور به مشامش خوشش است، از ویترین مغازه، یک قطعه مرغ کوچک را که به‌زحمت به یک کیلو می‌رسد، انتخاب می‌کند و از فروشنده می‌خواهد تا آن را خرد کند.

با رفتن این بانو، فروشندگان که متوجه نگاه‌های من می‌شود، می‌گوید: هرروز با این صحنه‌ها، مواجه هستیم و برخی‌ها، حتی توان خرید یک مرغ را هم ندارند و به‌ناچار، پای مرغ و ... طلب می‌کنند.

به نظر می رسد، مرغ دربازارهای مازندران برای پر کشیدن و افزایش قیمت خیز برداشته است، اما فروشندگان مرغ معتقدند، قیمت را طبق هزینه‌های و اعلام واحدهای مرغداری تنظیم می‌کنند و فروشنده درواقع به ۲۰ تا ۳۰ درصد سود قانونی خود راضی است.

تب مرغ فروکش کرد

علی حسنی که در شهر قائم‌شهر فروشگاه مرغ و گوشت دارد، می‌گوید: بیشترین نوسان قیمتی را در بین مواد پروتئینی، مرغ داشته است و با توجه به قیمت‌های بالای گوشت و ماهی، مردم بیشتر به سمت گوشت مرغ سوق پیداکرده‌اند.

وی افزود: در ماه‌های اخیر تب‌وتاب بالای قیمت مرغ تا حدودی فروکش کرد اما در برخی ماه‌ها در سال جاری شاهد، به‌صف ایستادن مردم برای خرید مرغ بودیم اما به نظر می‌رسد قیمت مرغ در آستانه سال جاری تاحدی نوسان داشته باشد و همه این مسائل به دست مرغداری و تولیدکننده است و فروشنده نقش چندانی در این مسئله ندارد.

بیشترین نوسان قیمتی را در بین مواد پروتئینی، مرغ داشته است و با توجه به قیمت‌های بالای گوشت و ماهی، مردم بیشتر به سمت گوشت مرغ سوق پیداکرده‌اند

به سراغ مرغداری‌ها که می‌روی، نظر دیگر دارند، از کمبود و گرانی نهاده‌ها گلایه دارند و می‌گویند، جوجه یک‌روزه را زیر دو هزار تومان خریداری می‌کردیم که اکنون قیمتان به بیش از چهار هزار تومان رسیده است.

محمد اسماعیل‌پور یک مرغدار بابلسری در گفتگو با خبرنگار بازار، عدم تحویل به‌موقع نهاده‌ها و گرانی قیمت‌ها را دلیل اصلی نوسانات قیمت مرغ بیان می‌کند و می‌گوید: از سوی دیگر نوسانان نرخ ارز بیش از همه به صنعت مرغداری لطمه زده است.

وی با اظهار اینکه تصمیمات شتاب‌زده و جدید به صنعت مرغداری لطمه می‌زند، ادامه داد: وقتی هزینه‌های تولید بالا می‌رود، تولیدکننده چاره‌ای ندارد که بر قیمت بیفزاید و بهترین راه‌کار برای ثابت نگه‌داشتن قیمت‌ها، تداوم حمایت‌ها و ارائه نهاده‌ها به نرخ دولتی و مصوب است.

اسماعیل‌پور یادآور شد: واردکننده تمایل ندارد نهاده‌ها را به نرخ مصوب سازمان صمت عرضه کند و دراین‌بین، شرکت پشتیبانی و حمایت امور دام نیز به وعده‌هایش در قبال مرغداران و تأمین به‌موقع نهاده‌ها عمل نمی‌کند.

تولید ۴۰ میلیون قطعه مرغ در هر دوره پرورش

درعین‌حال عطاءالله حسن‌زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با اظهار اینکه پیش‌بینی می‌شود در ماه منتهی به پایان سال و عید، کمبودی ازنظر گوشت مرغ نداشته باشیم، دلیل آن را جوجه ریزی‌هایی دانست که در ماه‌های دی و بهمن انجام‌شده است.

وی می‌گوید: در هر دوره پرورش، ۴۰ میلیون قطعه مرغ در استان تولید می‌شود که درصد بالایی از آن به سایر استان‌ها ازجمله تهران منتقل و فروخته می‌شود.

حسن‌زاده درباره بی‌ثباتی بازار مرغ، قیمت نهاده‌ها و جوجه‌ها را از جمله مشکلات می‌داند و عنوان می‌کند: نرخ مصوب جوجه دو تا ۲۵۰۰ تومان است اما برخی تولیدکنندگان آن را به قیمت بیش از چهار هزار تومان خریداری می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مازندران با اظهار اینکه بیشترین چالش قیمتی را در حوزه مرغ شاهد هستیم، افزود: باید برای این چالش قیمتی برنامه‌ریزی کنیم و برای خرید تولیدات و جمع‌آوری آن نیازسنجی کنیم.

نرخ گوشت کم شد اما همچنان دور از دسترس

اگرچه قیمت مرغ در بازارهای مازندران نوسان دارد اما در یک ماه اخیر قیمت گوشت در استان کاهش محسوسی داشته است، هم‌اکنون نرخ گوشت قرمز در قصابی‌های استان از ۷۸ هزار تومان تا ۸۵ هزار تومان نوسان دارد و این قیمت در ماه‌های اول سال جاری تا مرز ۱۲۰ هزار تومان نیز رسیده بود.

نرخ ۷۸ تا ۸۵ هزارتومانی گوشت قرمز و کاهش محسوس آن همچنان به‌گونه‌ای است که دست بسیاری از اقشار ضعیف و کارگری، ماه‌ها بلکه سال‌ها به آن نرسیده است.

کد خبر: ۳٬۶۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha