۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
یک مسئول دولتی: مشوق های جذاب برای صادرکنندگان خوش حساب
خبرهای خوش بازار برای صادرکنندگان خوش حساب

یک مسئول دولتی: مشوق های جذاب برای صادرکنندگان خوش حساب

قمری، مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت گفت: برای تشویق صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی کرده اند بسته های تشویقی بازگشت ارز طراحی شده است.

ملیحه خورده پا؛ بازار: پرداخت جوایز صادراتی کم مانده تا وارد دهه سوم عمر خود شود اما در این دو دهه ای که جوایز صادراتی به صادرکنندگان پرداخت شده شیوه های پرداخت این جوایز تغییر کرده است و از نقدی به مشوق های غیرنقدی رسید. به منظور توسعه صادرات غیرنفتی کشور مقرر شد تا در یک دهه اخیر اعتبارات مشوق های نقدی صرف تکمیل زیرساختها، پرداخت هزینه مشارکت صادرکنندگان در نمایشگاه ها، اعزام هیات تجاری و تخفیف در سود تسهیلات و ... شود.

حالا که کشور در شرایط سخت اقتصادی تحریمی به سر می برد و نیاز به تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی دارد، برای صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی کنند مشوق هایی لحاظ شده است.

مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت در گفتگو با خبرنگار بازار از خبرهای خوش صادراتی برای صادرکنندگان خوش حسابی که رفع تعهد ارزی کرده و ارزهای حاصل از صادرات را به کشور آورده اند، خبر می دهد.

احسان قمری می گوید: امسال برخلاف سال های گذشته مشوق های صادراتی با کمک سازمان برنامه بودجه کشور در موعد مقرر تعیین و اختصاص پیدا کرده است.

وی می افزاید: امسال صادرکنندگانی که ارز را به کشور برمی گردانند باید مورد تشویق قرار بگیرند به همین منظور بسته تشویقی برای بازگشت ارز صادراتی طراحی می کنیم.

مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه می دهد: از سوی ریاست جمهوری مکلف به تدوین بسته تشویقی برای صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی انجام داده اند، شدیم که این بسته با همکاری سایر دستگاههای عضو شورای عالی صادرات در حال تدوین است. در حال حاضر شاخص ها برای پرداخت مشوق های صادراتی به صادرکنندگان خوش حساب در حال استخراج است.

بر اساس ماده یک بسته حمایت صادرات غیرنفتی  مقررشده تا مبلغ ۴ هزار میلیارد در قالب تسهیلات با سود ۱۴.۵ درصدی به صادرکنندگان خوش حساب پرداخت شود

تخفیف ۵.۵ درصدی در نرخ سود تسهیلات صادرکنندگان خوش حساب
این مسئول دولتی اظهار می کند: صادرکنندگانی که ارزهای حاصل از صادرات را به کشور آورده اند مشمول دریافت مشوق های صادراتی با اولویت بالا می شوند.

قمری تصریح می کند: در سال ۸۹ مبلغ چهار هزار میلیارد تومان در سال جاری نیز به همین میزان تسهیلات از منابع بانکهای عامل و صندوق توسعه ملی با نرخ ۱۴.۵ درصد مقرر شد تا در اختیار صادرکنندگان خوش حساب قرار بگیرد.

وی خاطرنشان می کند: در حال حاضر نرخ سود تسهیلات ۲۰ درصد است اما در قالب پرداخت مشوق برای صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی کرده اند تسهیلات با نرخ سود ۱۴.۵ درصد به آنها پرداخت می شود.

مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران می گوید: یکی دیگر از مشوق هایی که برای صادرکنندگان خوش حساب در نظر گرفته شده است بازگرداندن چهار درصد از سود تسهیلاتی است که آنها از بانکها دریافت کرده اند.

قمری استفاده از ابزار تشویقی در هر سیستمی را برای رسیدن به بهره وری بیشتر موثر دانسته و اظهار می کند: هر ساله یک بسته حمایت از صادرات غیرنفتی برای داریم که از سوی ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی توسط اسحاق جهانگیری معاون ا ول رئیس جمهوری ابلاغ می شود.

این مقام مسئول ادامه می دهد: بسته حمایت صادرات غیرنفتی امسال نیز با تلاش بسیار زیاد تدوین پس از تائید در شورای عالی صادرات از خرداد ماه سال جاری ابلاغ شد که در این بسته چندین نوع مشوق صادراتی داریم.

قمری تصریح می کند: یکی از بندهای این بسته که به عنوان ضابطه آمده است؛ بازگشت ارز حاصل از صادرات است.

وی ادامه می دهد: بر اساس ماده یک این بسته مقررشده تا مبلغ ۴ هزار میلیارد در قالب تسهیلات با سود ۱۴.۵ درصدی به صادرکنندگان خوش حساب پرداخت شود.

مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان می کند: به دنبال ابلاغ ماده یک دستورالعملی توسط سازمان بودجه و بانک مرکزی و سازمان توسعه نوشته شد که این مبلغ با چه روالی پرداخت شود که طی روزهای آینده ابلاغ خواهد شد.

قمری می گوید: بخشی از مشوق ها در قالب تکمیل زیرساختهای صادراتی ارائه می شود ازجمله خرید کانتینر، تکمیل پایانه صادراتی، ساخت انبار، سردخانه، اعزام صادرکنندگان به نمایشگاهها، هیات تجاری، تبلیغات، بازاریابی و ... که نوع این مشوق ها در کارگروه توسعه صادراتی استان ها بر مبنای ضرورت تکمیل زیرساختهای استانی در حال تعیین است.

یکی دیگر از مولفه هایی که صادرکنندگان در لیست دریافت مشوق های صادراتی قرار می دهد، کشورهای هدف و صادراتی است. صادرکنندگانی که کشورهای همسایه و اوراسیا را به عنوان بازار هدف قرار داده اند و به این بازارها صادرات می کنند نسبت به صادرکنندگان کالا به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی و ... اولویت بیشتری در دریافت مشوق های صادراتی دارند

اولویت پرداخت مشوق  های صادراتی تعیین شد
مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت درباره اولویتهای تخصیص مشوق  های صادراتی می گوید: در تخصیص مشوق های صادراتی واحدهای تولیدی-صادراتی نسبت به واحدهای صادراتی در اولویت هستند.

قمری می افزاید: واحدهای صادراتی حقوقی نسبت به واحدهای حقیقی برای دریافت مالیات در اولویت قرار دارند.

این مقام مسئول ادامه می دهد: همچنین یکی دیگر از مولفه هایی که صادرکنندگان در لیست دریافت مشوق های صادراتی قرار می دهد، کشورهای هدف و صادراتی است. صادرکنندگانی که کشورهای همسایه و اوراسیا را به عنوان بازار هدف قرار داده اند و به این بازارها صادرات می کنند نسبت به صادرکنندگان کالا به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی و ... اولویت بیشتری در دریافت مشوق های صادراتی دارند.

 مدیرکل  دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران تصریح می کند: ایجاد ارزش افزوده بر روی کالاهای واسطه ای برای صادرات مجدد و جلوگیری از خام فروشی مواد اولیه خام نیز از دیگر مولفه هایی است که در تعیین اولویت برای تخصیص مشوق های صادراتی لحاظ می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان می کند: میانگین نمره صادراتی صادرکنندگان در سه سال اخیر نیز در تعیین اولویت های پرداخت مشوق های صادراتی موثر است.

قمری می گوید: تمامی شروط برای تخصیص مشوق های صادراتی تعیین شده است اما اگر صادرکنندگانی تمامی این شاخص ها را داشته باشد ولی نسبت به رفع تعهد ارزی اقدام نکرده و ارزهای صادراتی را به کشور بازنگردانده باشد مشمول دریافت و استفاده از مشوق های صادراتی نمی شود.

مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت می افزاید: شرط آخر؛ «بازگشت ارز صادراتی» شرط سلبی و ایجابی است و اگر کسی همه امتیازها را آورده باشد اما نسبت به رفع تعهد ارزی اقدام نکرده باشد نمی تواند از مشوق های صادراتی استفاده کند.

 این مقام مسئول خاطرنشان می کند: دستورالعمل پرداخت مشوق های صادراتی سال ۹۸ به بانکهای عامل ابلاغ شده و در حال اجراست و مشوق های صادراتی سال جاری نیز پس از ابلاغ دستورالعمل به بانکها اعلام می شود و قابلیت اجرا دارد.

کد خبر: ۳۶٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha