۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
۵ شانس اصلی دنیا در تولید واکسن کرونا
امریکا، بریتانیا و چین موفق ترین کشورها در مراحل اولیه تولید واکسن

۵ شانس اصلی دنیا در تولید واکسن کرونا

دنیا منتظر عرضه واکسنی است که به این بحران سلامتی و اقتصادی در دنیا پایان دهد. واکسنی که جهان را به سمت روزهای پر رونق قبلی هدایت کند. پنج شرکت واکسن سازی در دنیا موفقیت زیادی در تولید واکسن داشته اند و تمامی آنها اعلام کرده اند که نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی آنها تا انتهای امسال مشخص می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: تا به امروز تنها راهی که دنیا برای رهایی از بحران کرونا در پیش دارد، کشف واکسن و تزریق عمومی آن است. واکسنی که بدن انسان را در برابر این ویروس ایمن می کند و به ما امکان می دهد تا زندگی عادی را از سر بگیریم. شرکتهای داروسازی زیادی دردنیا ، تولید واکسن کرونا را شروع کرده اند ولی پنج شرکت به گفته سازمان بهداشت جهانی امید اصلی دنیا برای کشف واکسن هستند. این پنج شرکت در کشورهای امریکا و بریتانیا و چین فعالیت می کنند و مرحله سوم آزمایشهای بالینی را شروع کرده اند. اغلب آنها انتظار دارند نتیجه مرحله سوم آزمایشهای بالینی تا انتهای سال جاری مشخص شود و در صورت کارآمد بودن واکسن، در سال ۲۰۲۱  در اختیار مردم دنیا قرار گیرد.

مرکز مطالعات بیماریهای عفونی در امریکا با اشاره به اینکه همه گیری کنونی باعث شده است تا سرعت تولید واکسن در دنیا افزایش یابد، نوشت:« پیشتر تولید واکسن در دنیا پروسه ای ۱۰ تا ۱۵ ساله بود ولی اهمیت این بحران و تاثیری که روی سلامت انسانها داشت باعث شد تا فرایند مطالعات و تولید تسریع شود.»وب سایت Cnet اخیرا گزارشی تهیه کرده است و در این گزارش تمامی واکسن هایی که می توان از آنها به عنوان شانس دنیا برای واکسینه شدن نام برد را فهرست کرده است. طبق این گزارش سه کشور بریتانیا و امریکا و چین، کشورهایی هستند که واکسن های قابل اعتمادتری تولید کرده اند و احتمال موفقیت بالاتری دارند. در این بخش به تشریح وضعیت این واکسن ها می پردازیم.

بریتانیا و امریکا، امیدهای تولید واکسن در دنیا هستند
اول:دانشگاه آکسفورد- شرکت داروسازی استرازنکا(بریتانیا): هم اکنون این واکسن در سومین مرحله آزمایشهای بالینی فرار دارد و بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در سه کشور دنیا برای دریافت این واکسن آزمایشی اعلام آمادگی کردند. دکتر سارا گیلبرت، پژوهشگر ارشد این پروژه است و او در مصاحبه اخیر خود اعلام کرده است که دانشگاه اکسفورد در نظر دارد واکسن را در پاییز سال جاری وارد بازار کند.

دوم: شرکت داروسازی مدرنا(آمریکا):این شرکت داروسازی امریکایی از اولین شرکتهایی بود که خبر از موفقیت واکسن خود در مراحل اول و دوم آزمایشهای بالینی داد و هم اکنون هم سومین مرحله از آزمایشها در امریکا و برزیل در حال انجام است.مدیر عامل این شرکت داروسازی اعلام کرده است تا انتهای اکتبر سال جاری، نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی مشخص می شود و می توان با اطمینان گفت که این واکسن ایمن هست یا خیر. در صورتیکه واکسن برای تزریق عمومی ایمن ارزیابی شود ، تولید انبوه ان شروع می شود و از اوایل سال ۲۰۲۱ تزریق شروع خواهد شد.

سوم: پی فایزر (امریکا): این شرکت داروسازی هم واکسنی تولید کرده است که به گفته مدیرعاملش در اکتبر سال جاری برای دریافت تاییدیه های نهایی به اف دی ای امریکا داده می شود. این واکسن می تواند دنیا را از بحران کرونا نجات دهد.

واکسن های چینی هم پیشگام هستند
چهارم:سینوواک (چین): این شرکت داروسازی چینی هم اکنون واکسن را بر روی ۱۰ هزار داوطلب چینی آزمایش کرده است و تزریق به ۹ هزار داوطلب در کشور برزیل هم شروع شده است. قرار است ۱۹۰۰ داوطلب در کشور اندونزی هم این واکسن را  دریافت کنند. این سومین مرحله از آزمایشهای بالینی  این شرکت داروسازی چین است . مدیر عامل شرکت داروسازی بیوفارما(شریک اندونزیایی شرکت سینوواک)  در مصاحبه ای با روزنامه جاکارتا پست گفت:« انتظار  می رود این واکسن اوایل سال ۲۰۲۱ در اختیار مردم دنیا قرار بگیرد.»

پنجم:سینوفارم (چین):  این شرکت داروسازی چینی هم در حال مطالعه روی یکی دیگر از واکسن های قابل اعتماد دنیا است.هم اکنون  این واکسن برای تکمیل مرحله سوم آزمایشهای بالینی روی ۱۵ هزار نفراز ساکنان کشورهای خاورمیانه امتحان شده است . اخیرا اخباری در مورد احداث مرکز دیگری برای تولید انبوه واکسن توسط این شرکت داروسازی چینی منتشر شده است که به گفته مدیر عامل سینوفارم ظرفیت تولید ۲۰۰ میلیون دوز واکسن در هر سال را دارد.

ششم:کان سینو بیولوژیکس(چین): این شرکت داروسازی چینی تنها مراحل اول و دوم را تکمیل کرده است و انتظار می رود از انتهای تابستان امسال سومین مرحله از آزمایشهای بالینی شروع شود. استفاده از این واکسن برای ارتش چین شروع شده است و تاییدیه های نهایی را دریافت کرده است.

آیا یک واکسن تولید می شود؟
سوال دیگری که پاسخ آن اهمیت زیادی دارد این است که آیا تنها یک واکسن برای مبارزه با کرونا تولید می شود یا احتمال تایید شدن واکسن های مختلفی وجود دارد؟ طبق اطلاعات منتشر شده درمقاله ای که در می سال جاری در نشریه ساینتیفیک منتشر شده است، احتمال عرضه واکسن قبل از سال ۲۰۲۱ بسیار کم است و انتظار می رود چند واکسن در دنیا تاییدیه نهایی را دریافت کنند. در این شرایط می توان انتظار داشت چندین واکسن مبارزه با کرونا تاییدیه های لازم را دریافت کنند و تولید آنها در آزمایشگاه های مختلف در دنیا ، زمینه را برای تسریع روند پاسخ دهی به نیاز دنیا در مبارزه با دنیا را فراهم می کند.

کد خبر: ۳۶٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha