۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۶
تئوری پول مدرن تنها راه نجات کشورها از بحران کویید ۱۹
استاد دانشگاه ایالتی کلرادو در گفتگو با بازار:

تئوری پول مدرن تنها راه نجات کشورها از بحران کویید ۱۹

«اسیون پرسمن» معتقد است که تئوری پول مدرن تنها امید اقتصادی کشورها جهت کاهش آسیب های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا است.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «استیون پرسمن» ، استاد اقتصاد دانشگاه ایالتی کلرادو در مورد تئوری پول مدرن و کاهش آسیب های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا منتشر نموده است.

«استیون پرسمن» در این مقاله می گوید تئوری پول مدرن تنها امید اقتصادی برای از بین بردن بیماری همه گیر کووید ۱۹ است.  MMT معتقد است که کشوری با واحد پول خودش می تواند تقریباً نامحدود پول خرج کند. در حالی که هزینه های دولت معمولاً توسط مالیات یا استقراض تأمین می شود ،MMT پیشنهاد می کند که دولت ها نیز می توانند این کار را با ایجاد پول انجام دهند.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «استیون پرسمن» تنظیم نموده که در ادامه می آید.

* شما در مقاله ای که در سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا منتشر شد گفته اید که تئوری پول مدرن یا MMT  می تواند به اقتصاد ایالات متحده آمریکا در دوران کرونا ویروس کمک کند. آیا دولت امریکا از این تئوری استفاده خواهد کرد؟
همانطور که در مقاله بیان کردم تئوری پول مدرن به اقتصاد شکننده کشورها در طی این بیماری همه گیر کمک خواهد کرد و با ایجاد پول از ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری می کند. دولت امریکا تاکنون ۳/۵ تریلیون دلار جهت کاهش آسیب های اقتصاد این بحران کمک کرده است که این مبلغ از خزانه برداشته شده است. اگر دولت از تئوری پول مدرن استفاده نموده و پول ایجاد کند به راحتی می تواند وضعیت را کنترل نموده  و با مدیریت صحیح بعد از بحران اوضاع را کنترل نماید.

* آیا تئوری پول مدرن قابلیت اجرا شدن در کشورهای در حال توسعه را خواهد داشت؟
بحران ناشی از شوع ویروس کرونا همه کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است و لزوم کاهش آسیب های این بحران در هر کشوری احساس می شود. اینکه این تئوری قابلیت اجرا شدن در همه کشورها را داشته باشد بستگی به ساختار اقتصادی و سیاسی و نوع مدیریت و البته میزان بدهی دولتها دارد.

* برخی معتقدند تئوری پول مدرن باعث افزایش بدهی دولت و در نتیجه ورشکستگی آن خواهد شد. نظر شما در این مورد چیست؟
همانطور که در مقاله ذکر کردم این تئوری در مواقع بحران اقتصادی کارآیی خواهد داشت. بر اساس MMT  دولتها از سرمایه گذاران و ... وام گرفته و نهادی مانند بانک مرکزی کشورها این وام ها را خریداری نموده و پول به حساب دولت واریز می کند. دولت می تواند با این پول اوضاع اقتصادی را کنترل نماید. اما پس از بحران باید با افزایش مالیات، نرخ بهره بالاتر و کاهش هزینه ها بدهی را تسویه کند. اگر سیاست اقتصادی مناسب در نظر گرفته نشود بله MMT  می تواند منجر به افزایش بدهی دولت شود.

کد خبر: ۳۶٬۲۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha