۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
سومین مقصد دانشجویان جهان دروازه‌هایش را ۲ هفته دیگر می گشاید
صنعت تحصیلات تکمیلی استرالیا بیش از ۴۰ میلیارد دلار است

سومین مقصد دانشجویان جهان دروازه‌هایش را ۲ هفته دیگر می گشاید

استرالیا سومین مقصد دانشجوهای خارجی در دنیا است و صنعت تحصیلات تکمیلی در این کشور بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار ارزش دارد. بسته شدن مرزها آسیب زیادی به این صنعت وارد کرد ولی اخیرا استرالیا اعلام کرده است از اوایل سپتامبر مرزهای خود را به روی دانشجویان خارجی می گشاید.

بازار؛ گروه بین الملل: گروهی که این روزها بیش از دیگران دغدغه بسته بودن مرزها و توقف پروازهای بین المللی را دارند، دانشجویای هستند که برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های خارج از کشور محل تولدشان ماهها و شاید سالها برنامه ریزی کرده بودند. افرادی که بسته بودن مرزها هم شروع دوره تحصیل آنها را به  تاخیر انداخت و هم باعث شد تا سایه بی اعتمادی به اوضاع اقتصادی دنیا بر زندگی آنها سنگینی کند.

به گزارش نشریه تایمز اینترنشنال، استرالیا سومین مقصد دانشجوهای بین المللی بعد از امریکا و کانادا است. این کشور واقع در منطقه آسیا-پاسفیک بعد از انتشار خبر همه گیری کرونا مرزهای خود را به روی پروازهای خارجی بست و هنوز هم مرزها بسته باقی مانده اند. در جریان همه گیری کرونا برای اولین بار طی یک قرن گذشته مرز ایالت بزرگ نیو ساوث ولز استرالیا به روی ویکتوریا (ایالتی که این روزها درگیر بحران کرونا است) به طور کامل بسته شد. اما مرزهای استرالیا در شرایطی بسته شد که برخی از دانشجویان این کشور برای طی کردن دوره تعطیلات به کشور محل تولد خود سفر کرده بودند و نتوانستند به استرالیا باز گردند و افرادی که قصد شروع تحصیل در ابتدای سال ۲۰۲۰ را داشتن هم، نتوانستند به محل تحصیل خود سفر کنند.

قرار بود دانشجویان ماه جولای وارد استرالیا شوند
اما صنعت آموزش یکی از مهمترین و پر درآمد ترین صنایع در کشور استرالیا است و این کشور در زمره کشورهایی قرار دارد که هزینه تحصیل در آن بسیار زیاد است. شهریه هایی که دانشجوهای خارجی  که عموما از کشورهای چین و هند و نپال هستند می پردازند، بودجه لازم برای کارهای تحقیقاتی و پرداخت دستمزد اساتید را فراهم کرده بود و توقف ورود آنها به استرالیا دانشگاه های این کشور را با بحران بزرگی روبرو کرد. به همین دلیل بعد از اولین دوره موفقیت استرالیا در مبارزه با ویروس کرونا  دولت اسکات موریسون نخست وزیر این کشور رسما خبر از ورود دانشجوهای بین المللی  از ماه جولای داد. در روزهایی که رسانه های این کشور مدام در مورد سازو کار ورود دانشجوها و دوره ۱۴ روزه قرنطینه اجباری آنها در هتل های این کشور صحبت می کردند، موج تازه ای از بیماری در ایالت ویکتوریا و شهر ملبورن اتفاق افتاد که اجرای طرح ورود دانشجوهای خارجی را متوقف کرد. دولت استرالیا در آن زمان اعلام کرد:«استرالیا زمانی می تواند میزبان دانشجوهای بین المللی باشد که بتواند سلامت آنها و سلامت مردم کشورش را تامین کند.»

از اوایل سپتامبر طرح به طور آزمایشی اجرا می شود
اما توقف این طرح نگرانی های زیادی را برای دانشگاه های بزرگ استرالیا ایجاد کرد و موجی از اخراج کارکنان و توقف پروژه های مطالعاتی بزرگ را به همراه آورد.این مساله برای کشوری که سالانه بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار از این صنعت درآمد دارد و در زمره کشورهایی قرار دارد که بالاترین کیفیت آموزشی را دارد و بیشترین تحقیقات و مقالات علمی را ثبت می کند، چالش بزرگی بود. از طرف دیگر این تحولات منفی می توانست اعتبار استرالیا را در میان دانشجویان بین المللی از بین ببرد که خطری جدی برای اقتصاد استرالیا محسوب می شد.

 به همین دلیل مقامات دولتی استرالیا وارد عمل شدند و اعلام کردند از ابتدای ماه سپتامبر(در هفته آینده)  دانشجوهای بین المللی طبق برنامه مشخص و در تعداد محدود می توانند وارد استرالیا شوند. آنها اذعان داشتند این طرح آزمایشی است و قرار است در اولین دور ۳۰۰ دانشجو از کشورهای جنوب شرقی آسیا - شامل ژاپن و چین و هنگ کنگ- که در سال اخیر تحصیل خود بودند و به دلیل همه گیری کرونا و بسته بودن مرزها نتوانستند یک سال آخر تحصیل خود را به اتمام برسانند به ایالت جنوبی استرالیا وارد می شوند. این دانشجویان همه در همین ایالت تحصیل می کنند.

طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه سیدنی مورنینگ هرالد  این ۳۰۰ دانشجو به کشور سنگاپور سفر می کنند و از سنگاپور تحت تدابیر شدید سلامتی با هواپیمایی کشور استرالیا به این کشور سفر می کنند.  قرار است همه  در هتلی برای مدت دو هفته قرنطینه شوند که هزینه قرنطینه توسط دانشگاه هایی که دانشجویان در ان تحصیل می کنند پرداخت می شود. در روز آخر قرنطینه بعد از اینکه نتیجه تست کرونای آنها منفی بود، می توانند به دانشگاه م زندگی عادی باز گردند.

 از ۲۴ اکتبر، دانشجویان رسما وارد استرالیا می شوند
 این روزنامه در ادامه نوشت:« قرار بر این است در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح از روز ۲۴ اکتبر ورود دانشجویان خارجی به  تمامی ایالتهای استرالیا از سر گرفته شود و تعداد ورودی ها در هر ایالت بستگی به شمار دانشجویان مشغول به تحصیل در ان ایالت دارد. به عنوان مثال قرار بر این است که روزانه ۳۵۰ دانشجو وارد فرودگاه سیدنی شوند و  هر هفته ۵۰۰ دانشجو به فرودگاه ملبورن بروند. شمار دانشجویانی که هر هفته به ایالت جنوبی استرالیا وارد می شوند برابر با ۳۰۰ نفر اعلام شده است.»

نکته دیگر این است که اسکات موریسون نخست وزیر کشور استرالیا اعلام کرد در ماه های اکتبر و نوامبر دانشجویایی که قبل از کرونا در استرالیا مشغول به تحصیل بودند ولی در جریان همه گیری کرونا و بسته شدن مرزها نتوانستند به زندگی خود در استرالیا بازگردند، اولین گروه از دانشجوهای ورودی هستند. قرار است این گروه در ماه های اکتبر و نوامبر و دسامبر امسال وارد استرالیا شوند. دانشجوهای تازه ای که قرار است دوره تحصیل خود را از سال ۲۰۲۱ شروع کنند، از ابتدای سال بعد به تدریج وارد استرالیا می شوند. موریسون امیدوار است تا انتهای فصل اول سال ۲۰۲۱ تمامی دانشجویان در کشور حضور داشته باشند و دانشگاه ها هم فعالیت عادی خود را شروع کرده باشند.

کد خبر: ۳۶٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha