۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
معین های اقتصادی کرمان زیر ذره بین مسئولان؛ ضعیف ها تعیین تکلیف می شوند
در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان مطرح شد

معین های اقتصادی کرمان زیر ذره بین مسئولان؛ ضعیف ها تعیین تکلیف می شوند

کرمان - عملکرد معین های اقتصادی کرمان که قرار بود برای رونق اقتصادی مناطق مختلف استان تلاش کنند اکنون زیر ذره بین ستاد اقتصاد مقاومتی استان کرمان قرار گرفته است و بر این اساس قرار است آنهایی که عملکرد ضعیف داشته اند تعیین تکلیف شوند.

بازار؛ گروه استان ها:

در زمان علیرضا رزم حسینی که سکان دار استانداری کرمان بود؛ کرمان به عنوان یکی از سه استان پایلوت اقتصاد مقاومتی کشور انتخاب شد. در همین زمان بود که مساله معین های اقتصادی در استان مطرح شد.

بنا بر این بود که معین‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی در برنامه‌های توسعه‌ای منطقه مرتبط با آنها مشارکت کنند.

برخی از معین اقتصادی استان کرمان شامل شرکت صنعتی معدنی گل‌گهر، مس سرچشمه، هواپیمایی ماهان، شرکت فولاد بوتیا، خودروسازی بم، گروه مالی و گردشگری، اتاق بازرگانی، شرکت استراتوس، شرکت میدکو در زرند، جهاد نصر و بنیاد مستضعفان و... هستند.

از زمانی که معین‌های اقتصادی آغاز به کار کردند همواره بر ورود آنها به اقتصاد استان نقدهایی از جمله ایجاد انحصار، عدم اجرای عدالت اجتماعی در سطح منطقه، رانت طلبی و ... وارد شده است.

اخیرا و در دوران استانداری محمدجواد فدایی، دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی با انجام پژوهشی عملکرد معین های اقتصادی استان را از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی و زیست محیطی مورد ارزیابی قرار داده است و بر این اساس در سه گروه ضعیف، متوسط و قوی دسته بندی شده اند. قرار است.

حالا مسئولان از تصمیم گیری برای تعیین تکلیف معین های اقتصادی ضعیف در استان کرمان خبر داده ند.

سفر وزیر نیرو به کرمان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ظهر دوشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان که در سالن شهید مرتضوی استانداری کرمان برگزار شد از سفر وزیر نیرو به استان خبر داد و بیان داشت: وزیر نیرو به عنوان معین اقتصاد مقاومتی استان کرمان معرفی شده که به احتمال زیاد هفته دوم شهریور ماه به استان سفر خواهد کرد و مباحث اقتصاد مقاومتی را پیگیری می کند.

وی با بیان این که دانشگاه شهید باهنر کرمان کار ارزیابی معین های اقتصادی را انجام داده است و افزود: دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی با عنوان «اثر معین‌های اقتصادی در استان کرمان» پژوهشی انجام داده تا جنبه‌های مثبت و منفی حضور این معین‌ها را بررسی و از لحاظ علمی آسیب‌شناسی کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: دانشگاه شهید باهنر کرمان و بخش اقتصاد این دانشگاه با انجام یک پژوهش علمی در خصوص حضور معین‌های اقتصادی در اقتصاد مقاومتی قراردادی منعقد کرده‌اند که مطالعه این پژوهش توسط هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان انجام شده است.

رودری تصریح کرد: مطالعه انجام شده کاملاً علمی و بر اساس شاخص‌های اقتصاد مقاومتی است که پس از جمع بندی آن توسط دبیرخانه، معین‌های اقتصادی را به سه دسته ضعیف، متوسط و قوی تقسیم کردند.

اولین جلسه با معین های ضعیف برگزار شد اما متاسفانه از سوی این معین ها برنامه خاصی ارائه نشد ضمن اینکه برخی از این نهادها تمایل به ادامه همکاری نداشتند لذا مقرر شد که تعدادی از این معین ها تعیین تکلیف شوند و قرارداد پنج معین اقتصادی لغو و پنج معین دیگر جایگزین آنها شد

معین های اقتصادی ضعیف تعیین تکلیف می شوند
وی گفت: اولین جلسه با معین های ضعیف برگزار شد اما متاسفانه از سوی این معین ها برنامه خاصی ارائه نشد ضمن اینکه برخی از این نهادها تمایل به ادامه همکاری نداشتند لذا مقرر شد که تعدادی از این معین ها تعیین تکلیف شوند و قرارداد پنج معین اقتصادی لغو و پنج معین دیگر جایگزین آنها شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: به زودی جلسه ای هم با معین‌های موفق برگزار خواهیم کرد تا ضمن استفاده از تجربیات آنها تقدیر و تشکری از این معین‌ها به عمل آید.

وی  در بخشی از سخنان خود به پژوهش های علمی عملکرد معین های اقتصادی استان اشاره کرد و ابراز داشت: به لحاظ ارتقاء شاخص های اقتصادی به صورت‌های مختلف برنامه‌های اجرا شده توسط معین‌های اقتصادی مثبت ارزیابی شده و طبق نتایج استخراج شده اثر حضور معین‌های اقتصادی در استان از نظر تاثیرگذاری بر برنامه‌های اجرایی در راستای ارتقای شاخص های اقتصادی و اجتماعی معنادار و مشهود بوده است.

رودری گفت: بر طبق آسیب‌شناسی انجام شده ما در تبیین راه خوب عمل کردیم اما متاسفانه در خصوص اجرا مشکل داریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان یادآور شد: امسال بر اساس تبصره ۱۹ سهم استان کرمان ۶۹.۱ میلیارد تومان بوده که برای کمک به بخش غیردولتی می‌باشد ضمن اینکه تا به حال ۱۲۳ پروژه را احصا کرده‌ایم.

وجود ۳۵۵ پروژه نیمه تمام در استان کرمان
رودری به پروژه های امسال استان کرمان اشاره کرد و گفت در سال جاری ۵۸۰ پروژه به تصویب ستاد اقتصاد مقاومتی رسیده و ۲۴ پروژه تحت عنوان پروژه‌های جهش تولید مصوب شده‌اند ضمن اینکه تفاهم نامه این پروژه‌ها توسط دکتر نوبخت و دکتر فدایی نوشته خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ابراز داشت: در راستای اجرای پروژه‌های اقتصادی کمک بلاعوض، کمک یارانه سود و تامین تسهیلات را داریم.

۳۵۵ پروژه نیمه تمام در استان وجود دارد که به اعتباری بیش از ۸۱ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است تا این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: برای ایجاد توازن در همه مناطق استان کرمان، فرمانداران ۲۲۵ پروژه را پیشنهاد داده‌اند، همچنین در حال حاضر ۳۵۵ پروژه نیمه تمام در استان وجود دارد که به اعتباری بیش از ۸۱ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است تا این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند یادآور می‌شود که این پروژه‌ها حداکثر ظرف مدت ۴ سال آینده به اتمام خواهند رسید.

وی یادآور شد: پیشرفت فیزیکی پروژه‌های معین‌های اقتصادی استان ۵۶ درصد می‌باشد که نشان می‌دهد فعالیت این معین‌های اقتصادی نسبت به گذشته بیشتر شده است.  

رودری اظهار داشت: پیش بینی می‌شود حدود ۳۰ هزار فرصت شغلی پس از بهره برداری از کل پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در استان ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان بیان کرد: در حال حاضر با عملیاتی شدن این پروژه‌ها برای چهار هزار نفر شغل در استان به وجود آمده ضمن اینکه در حین اجرای این پروژه ها برای بیش از ۱۸ هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد همچنین از محل اجرای پروژه‌ها ۱۱ هزار شغل ایجاد می‌شود.

به نظر می رسد برخی معین های اقتصادی استان کرمان در مسیر از پیش تعیین شده چندان موفق عمل نکرده اند و مسئولان استان کرمان باید در این زمینه دقت نظر بیشتری داشته باشند.

کد خبر: ۳۶٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha