۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
صنعت نفت ایران متوقف شدنی نیست
وزیر نفت:

صنعت نفت ایران متوقف شدنی نیست

زنگنه، وزیر نفت با بیان اینکه تحریم و بانیان تحریم، رفتنی هستند گفت: صنعت نفت ایران متوقف شدنی نیست.

به گزارش بازار به نقل از صداو سیما، بیژن زنگنه در حاشیه امضای قراردادهای طرح‌های نگهداشت و تولید در جمع خبرنگاران افزود: امروز برای صنعت ایران، روز مهمی است. قراردادهایی به ارزش ۱.۵ میلیون یورو در ۵ استان کشور امضا شده است و پیام امضای این قرارداد این است که صنعت نفت ایران متوقف شدنی نیست و تحریم و بانیان تحریم رفتنی هستند.

وی گفت: امضای این قراردادها فرصت‌های زیادی برای اشتغال شرکت‌های ایرانی ایجاد می‌کند، همچنین چهار درصد از اعتبار این قراردادها، صرف کارهای عام‌المنفعه می‌شود.

زنگنه در پاسخ به سوالی درباره طرح گشایش اقتصادی گفت: ایده اصلی گشایش اقتصادی را وزارت نفت نداده است و به ما چارچوبی دادند که به‌صورت فنی این طرح را بررسی کنیم، هر وقت مصوبه‌ای ابلاغ شود وزارت نفت تنها مجری خواهد بود.

وی درباره تداوم صادرات بنزین به ونزوئلا هم افزود: صادرات بنزین به ونزوئلا یک کار تجاری است آن را به رزم سیاسی تبدیل نکنید.

زنگنه درباره ادعای اخیر امریکایی‌ها مبنی بر توقیف محموله بنزین ایران هم گفت: محموله‌های اخیر به‌صورت فوب به ونزوئلا فروخته و تحویل شده بود و پول آن تسویه شده است و نه کشتی‌ها و نه پرچم متعلق به ما نبود.

وزیر نفت درباره طرح جدید مجلس برای سهمیه بندی بنزین براساس کد ملی هم گفت: هنوز طرحی درباره تغییر سهیه‌بندی بنزین ارائه نشده است.

زنگنه همچنین درباره بازار نفت گفت: عملکرد اوپک موفق بوده، چون قیمت نفت از ۱۶ دلار در اردیبهشت ماه به حدود ۴۵ دلار رسیده و ثبیت شده است.

توسعه فناوری با رقابت حاصل می‌شود
وزیر نفت گفت: توسعه فناوری با رقابت حاصل می‌شود، اگر رقابت نباشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

بیژن زنگنه در مراسم امضای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت افزود: ما برای توسعه صنعت نفت با هر کشور خارجی جز اسرائیل همکاری می‌کنیم، اما منتظرشان نمی‌مانیم.

وی اضافه کرد: خارجی نامحرم است البته ما برای منافع خودمان عمل می‌کنیم ما بدون کشورهای خارجی متوقف نمی‌شویم.

زنگنه گفت: هیچ چیزی نمی‌تواند ایران را از پیشرفت متوقف کند به طوری که ما از ظرفیت‌های میدان‌های نفتی از کشورهای دیگر جلو هستیم.

وزیر نفت با بیان اینکه با شیوع بیماری کووید ۱۹، بسیاری از کشورها نیروهای خود را تعدیل و اخراج کردند، اما خوشبختانه ما تا به امروز نه توقف در طرح‌ها داشته ایم و نه اخراج یا تعدیلی صورت گرفته است افزود: یک مشکلی که داریم این است که پیمانکاران به دلیل شرایط سختی که دارند قیمت‌های انتحاری می‌دهند؛ قیمت‌های پایین می‌دهند و برنده می‌شوند و دست کارفرما را در پوست گردو می‌گذارند.

وی تاکید کرد: اگر کسی قیمت بی‌ربط داد برکنارش می‌کنیم.

استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دانشگاه ها در حوزه پژوهش
وزیر نفت گفت: قراردادهای مختلفی برای انعقاد با دانشگاه‌ها در راستای توسعه پژوهش ازجانب این مراکز در میدان‌های جدید نفتی در روزهای پیش رو منعقد می‌شود.

بیژن زنگنه اظهار داشت: شرکت‌های خدماتی نفتی در حوزه توسعه فناوری کمک شایانی به صنعت نفت کشور می‌کند، اما از ظرفیت دانشگاه‌ها در این باره نباید غافل شد.

وی ادامه داد: اولین کار این بود که دانشگاه‌ها در حوزه نفت، دانشجو پرورش دهند که این اتفاق افتاده و پس از انجام این کار برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های این دانشجویان باید آن‌ها را به کارگیری کرد هر چند شرکت‌های حفاری زیادی داریم، اما دانشگاه‌ها برای افزایش توانمندی در حوزه نفت باید یاری رسان باشند.

کد خبر: ۳۶٬۰۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha