۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
هزینه اقتصادی کرونا دو برابر جنگ جهانی دوم
کرونا، پر هزینه ترین بحران تاریخ دنیا است

هزینه اقتصادی کرونا دو برابر جنگ جهانی دوم

در صورتی که تا ۱۰۰ روز دیگر تولید در دنیا در سطح کنونی بماند، هزینه اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا در جهان به بیش از ۳۰ هزار میلیارد دلار می رسد که دو برابر هزینه ناشی از جنگ جهانی دوم و سه برابر هزینه ایجاد شده در اثر رکود بزرگ دهه ۱۹۲۰ است.

مونا مشهدی رجبی؛ بازار: همه گیری ویروس کرونا آسیب های زیادی به اقتصاد دنیا وارد کرده است و باعث شد تا شدیدترین رکود اقتصادی تاریخ رقم بخورد. از ابتدای این بحران تا کنون بارها پیش بینی هایی در مورد هزینه هایی که این بحران به اقتصاد وارد می کند، مطرح شد ولی با ادامه بحران و ناتوانی دنیا برای مقابله با این ویروس پیش بینی ها تغییر کرد و هر بار تصویر تیره تری پیش روی ما قرار گرفت. اخیرا مرکز امار امریکا اعلام کرد در فصل دوم سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور ۳۲ درصد کاهش پیدا کرده است در حالیکه نرخ انقباض اقتصادی در فصل اول برابر با ۹ درصد بود. از طرف دیگر با توجه به اینکه نمی توان انتظار عرضه واکسن در فصل سوم امسال را داشت، بازگشت کسب و کارها به شرایط عادی نیز تا انتهای امسال میسر نیست و نمی توان انتظار احیای اقتصاد این کشور را داشت. در کشورهای  اروپایی هم وضع کم و بیش بر همین منوال است. کشورهای اروپایی که موفقیت خود در مهار ویروس را جشن گرفته بودند، اخیرا خبر از موج دوم همه گیری می دهند و دوباره محدودیتهای کرونایی را به کسب و کارها باز گردانده اند و مرزها را به روی مسافران بسته اند.

اما مطالعات اخیر نشان می شود وضعیت اقتصادی دنیا بدتر از چیزی است که تا کنون تصور می شد و هزینه ای که این بحران به اقتصاد دنیا تحمیل کرده است دو برابر هزینه جنگ جهانی دوم و سه برابر هزینه ناشی از رکود دهه ۱۹۲۰ میلادی است.

تصویری تیره از اوضاع اقتصادی روزهای پیش رو
موسسه مطالعاتی مک کینزی پیش بینی تازه ای در مورد اوضاع اقتصادی دنیا در نتیجه همه گیری  کرونا در جهان و ناتوانی دنیا در کنترل این ویروس ارایه داد. طبق این گزارش که روز ۱۵ اوت سال ۲۰۲۰ منتشر شد اگر اختلال در تولید دنیا برای ۱۰۰ روز دیگر ادامه پیدا کند، هزینه ای بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد دلار به اقتصاد دنیا تحمیل می شود که از ارزش تولید ناخالص داخلی امریکا بزرگترین اقتصاد دنیا هم حدود ۱۰ هزار میلیارد دلار بیشتر است.به گزارش مرکز آمار امریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور برابر با ۲۱.۴۳ هزار میلیارد دلار بوده است. حال تصور کنید بحران کرونا باعث شده است تا اقتصادی به بزرگی امریکا به همراه  دو کشور آلمان و ژاپن از اقتصاد دنیا محو شود.در سال گذشته ارزش تولید ناخالص داخلی  آلمان برابر با ۳.۸۶ هزار میلیارد دلار و ارزش تولید ناخالص داخلی ژاپن برابر با ۵.۱۵۴ هزار میلیارد دلار بوده است.

 موسسه مطالعاتی مک کینزی در وب سایت خود نوشت:« این پیش بینی هشداری جدی برای سران کشورهای دنیا است. افرادی که تصور می کنند در این دوره بحرانی اقتصادی می توانند جنگی تجاری را شروع کنند یا درگیری نظامی ،تحریم های اقتصادی یا حملات سایبری را در دستور کار خود قرار دهند. اقتصاد دنیا در وضعیتی بسیار شکننده و سخت قرار گرفته است و گذر از این دوران با همکاری تمامی کشورها و تلاش برای کاهش تنش ها میسر است.»

بحران کرونا، دو برابر جنگ جهانی دوم به اقتصاد آسیب زد
مرکز مطالعاتی مک کینزی  هزینه های ناشی از جنگ جهانی دوم برای اقتصاد دنیا را برابر با ۱۵ هزار میلیارد دلار برآورد کرد و نوشت:« آسیب اقتصادی ناشی از کرونا  بیشتر از آسیب های جنگ جهانی دوم بود. در شش ماه اخیر، هزینه ای که این بحران سلامتی به اقتصاد دنیا وارد کرد دو برابر جنگ جهانی دوم بود. از طرف دیگر در جریان رکود اقتصادی بزرگ دهه ۱۹۲۰ میلادی، اقتصاد جهان متحمل زیان ۱۰ هزار میلیارد دلاری شده است  که یک سوم هزینه ناشی از بحران کرونا است.»

 نشریه دیپ دایو با اشاره به گزارش موسسه مک کینزی نوشت: «ما در دوره ای بسیار سخت قرار داریم و بحرانی را تجربه می کنیم که از جنگ های جهانی و رکود بزرگ اقتصادی دهه ۱۹۲۰ هم هزینه بیشتری به اقتصاد تحمیل کرده است. بنابراین نمی توانیم انتظار داشته باشیم بعد از پایان این بحران، اقتصاد به سرعت رشد کند  و زندگی به روزهای قبل از کرونا بازگردد. بازسازی آسیبهای ناشی از بحران اقتصادی دهه ۱۹۲۰ میلادی حدود ده سال طول کشید و احیای اقتصاد بعد از بحران کرونا هم در خوش بینانه ترین حالت، همین اندازه زمان نیاز دارد.»

سود سالانه شرکتها از بین رفت
این موسسه مطالعاتی به بررسی وضعیت مالی ۳۲۵ شرکت فعال در ۱۳ صنعت در امریکا پرداخت و نوشت: «در جریان بحران های قبلی و اختلال هایی که در زنجیره ارزش کشورها ایجاد شد، بالغ بر ۴۰ درصد از سودآوری شرکتها طی یک دهه نابود شده است . ولی در شرایط کنونی که بحرانی به بزرگی کرونا بالغ بر ۶ ماه است در اقتصاد دنیا وجود دارد، ما شاهد از بین رفتن ۶۰ درصد سودآوری سالانه شرکتهای صنعتی هستیم. مساله نگران کننده تر این است که اگر این بحران تا ۱۰۰ روز دیگر هم ادامه داشته باشد، امکان از بین رفتن کل سود سالانه شرکتها وجود دارد و این مساله می تواند ارزش سهام شرکتها در بازارهای مالی را نیز کاهش دهد.»بر مبنای این مطالعه صنایع کار-محور بیشترین آسیب را در نتیجه همه گیری کرونا متحمل شده اند و میزان سودآوری این صنایع با بیشترین سرعت کاهش یافته است در حالیکه عملکرد صنایع تکنولوژی محور در این دوره با رشد هم همراه بود.

بزرگترین اقتصادهای دنیا در سال ۲۰۱۹(هزار میلیارد دلار)

ارزش تولید ناخالص داخلی

نام کشور

رتبه

۲۱.۴۳

امریکا

۱

۱۸.۷۰

اتحادیه اروپا

۲

۱۴.۱۴

چین

۳

۵.۱۵۴

ژاپن

۴

۳.۸۶۳

آلمان

۵

۲.۹۳۵

هند

۶

۲.۷۴۳

بریتانیا

۷

۲.۷۰

فرانسه

۸

۱.۹۸۸

ایتالیا

۹

۱.۸۴۷

برزیل

۱۰

کد خبر: ۳۶٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha