۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
آژیر قرمز مصرف انرژی در کاشان؛ سلول های خورشیدی را دریابیم
گزارش بازار؛

آژیر قرمز مصرف انرژی در کاشان؛ سلول های خورشیدی را دریابیم

اصفهان- همزمان با شروع فصل تابستان و افزایش مصرف برق در سطح کشور به خصوص مناطق گرم و خشک همانند استان اصفهان و شهر کاشان شاهد افت ولتاژ محسوسی در شبکه توزیع برق هستیم.

هادی نجف زاده؛ بازار: فصل تابستان با گرمای ذاتی خود برای ایران تهدیدها و فرصت های فراوانی برای رشد و یا رکود اقتصادی می تواند ایجاد کند.

چند سالی است که با گسترش اپیدمی خرید کولرهای گازی در بین مردم به خصوص خانوارهایی که دارای بنیه اقتصادی مناسبی هستند، سرعت افزایش مصرف برق نیز در شبکه توزیع کشور با ریتمی تند و صدالبته غیرمنتظره در حال صعود است.

مناطق گرم و خشک مانند استان اصفهان و شهرستان کاشان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با آغاز فصل گرما و هجوم مردم برای خرید کولرهای گازی و متعاقب آن افزایش مصرف برق شاهد کاهش ولتاژ محسوس در این حوزه هستیم.

به گفته کارشناسان یکی از دلایل اصلی این افزایش مصرف و کاهش ولتاژ جولان کولرهای گازی بی کیفیت و پرمصرف در بازار است که باعث شده است برق به عنوان یکی از مهمترین پایه های توسعه و پیشرفت هر کشور صرف استفاده از این کولرها شود.

وجود این کولرهای گازی بی کیفیت که اغلب از بازارهای قاچاق روانه منازل شهروندان و هموطنان شده است علاوه بر عواقبی که برای شبکه توزیع دارد به نوعی نیز باعث برهم خوردن تعادل بازار لوازم خانگی و تحمیل هزینه های غیر قابل پیش بینی برای خانواده ها نیز می شود.

مدیر توزیع برق شهرستان کاشان در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه اقداماتی همچون استفاده از کولرهای گازی بی کیفیت در منازل با درجه کمتر از ۲۴ درجه می تواند یکی از عوامل موثر بر فشار به شبکه توزیع برق و افت ولتاژ باشد، اظهار داشت: استفاده از دور تند کولرهای آبی، استفاده از چراغ های روشنایی در طول روز، استفاده همزمان از چند وسیله برقی مثل جاروبرقی، ماشین لباس شویی، اتو و فرهای آشپزخانه مخصوصا در ساعات اوج مصرف اشتباهات جبران ناپذیری است که توسط برخی از مشترکین دیده شده که علاوه بر فشار بر شبکه های برق باعث خسارت به وسیله برقی آنها نیز می شود.

بخش کشاورزی و صنایع همکاری مطلوبی در کاهش مصرف برق داشته اند
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی و صنایع همکاری بسیار مطلوبی در کاهش مصرف برق به خصوص در فصل تابستان داشته اند، ابراز داشت: از ادارات و ارگانها و بانکها نیز انتظار می رود با کاهش مصرف برق خود در روزهای پیش روی باقیمانده از فصل تابستان در کاهش پیک مصرف برق مشارکت جدی داشته باشند.

علیرضا عرب بیگی با اشاره به اینکه پیک بار مصرف برق در شهرستان کاشان در سال گذشته ۲۳۶ مگا وات بوده است، تصریح کرد: امسال این میزان مصرف به ۲۴۸ مگاوات رسیده که حدود ۶۰ مگاوات از طرف صنایع در طرحهای کاهش پیک مصرف در روزهای گذشته اجرا شده که باعث شد سقف پیک در همین عدد ثابت مانده و باعث افزایش بی رویه آن نشود.

وی با بیان اینکه میزان مصرف برق خانگی شهروندان کاشانی نسبت به ماه گذشته به طور میانگین ۱۱ درصد رشد را نشان می دهد، اظهار کرد: این میزان مصرف در برخی از نقاط شهرستان به بالای ۳۰درصد افزایش رسیده است که نشان از وضعیت قرمز در کاشان از لحاظ مصرف بیش از حد استاندارد برق است.

مدیر توزیع برق شهرستان کاشان با بیان اینکه مهمترین مشکل این روزهای شبکه توزیع برق کاشان افت ولتاژ است، یادآور شد:این افت ولتاژ در برخی از نقاط شهر به دلیل مصرف بیش از حد برخی از مشترکین رخ می دهد.

خاموشی های پراکنده ای که در این مدت گزارش شده به علت بالا رفتن مصرف برق و بعضا سوختگی  ترانس ها، کابلها و تابلوهای شبکه توزیع برق بوده و همکاران واحد حوادث و اتفاقات برق ۲۴ ساعته در جهت رفع آن در حال تلاش هستند و روزانه با ۶ اکیپ عملیاتی و ۶ گروه ذخیره در سطح شهرستان در حال رفع مشکلات هستند

وی با اشاره به اینکه برق کاشان در استاندارد های خود قرار داشته و از سال گذشته تاکنون حدود ۶۰ ترانس هوایی به شبکه توزیع اضافه شده است، با کم کردن تنها ۱۰ درصد از مصرف برق همه منازل کاشان هیچ گونه افت ولتاژ در هیچ نقطه از شهر نخواهیم داشت.

سوختن  ترانس ها، کابلها و تابلوهای شبکه توزیع برق در کاشان
عرب بیگی با بیان اینکه تاکنون هیچ خاموشی با برنامه ای در کاشان اعمال نشده است، یادآور شد: خاموشی های پراکنده ای که در این مدت گزارش شده به علت بالا رفتن مصرف برق و بعضا سوختن  ترانس ها، کابلها و تابلوهای شبکه توزیع برق بوده و همکاران واحد حوادث و اتفاقات برق ۲۴ ساعته در جهت رفع آن در حال تلاش هستند و روزانه با ۶ اکیپ عملیاتی و ۶ گروه ذخیره در سطح شهرستان در حال رفع مشکلات هستند.

یک کارشناس اقتصاد انرژی در حوزه برق نیز با بیان اینکه در مناطقی که از کولر آبی استفاده می کنند استفاده از سایه بان برای این کولرها باعث کاهش مصرف برق و کمک به اقتصاد خانوارها می شود، افزود: این سایه بان ها حداقل ۳۰ درصد از مصرف برق و ۵۰ درصد از هزینه های تحمیل شده به خانوارها در قبوض برق را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه در شهر کاشان حدود ۷۰ درصد مصرف برق تابستان را کولرها به خود اختصاص می دهند، گفت: استفاده از کولرهای گازی در درجه ۲۴ به بالا علاوه بر کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق مبلغ قبض را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

سجاد ایجادی نصرآبادی با اشاره به اینکه مردم در استفاده از کالاهای برقی پرمصرف باید در ساعات پیک از این وسائل استفاده نکنند، ادامه داد: خاموش کردن وسائل پرمصرف در ساعات ۱۲ الی ۱۶ و ۱۹ الی ۲۳ و عدم استفاده از این وسائل می تواند نقش مهمی در کاستن پیک مصرف داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تنها راه گذر از این پیک مصرف کمک و همکاری مردم و رعایت الگوی صحیح مصرف است، افزود: امید است با کاستن ۱۰ درصدی مصرف هریک از مشترکین به راحتی از این پیک مصرف عبور کرده و تابستانی بدون هیچگونه مشکل و خاموشی را بگذرانیم.

استفاده از سلول های خورشیدی به صرفه ترین راهکارها برای خانوارهای ساکن در مناطق گرم و خشک

این کارشناس اقتصاد انرژی در حوزه برق یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین راهکارها برای خانوارهای ساکن در مناطق گرم و خشک را استفاده از سلول های خورشیدی دانست و گفت: استفاده از سلولهای خورشیدی باعث می شود تا ضمن استفاده از برق تولیدی در منازل مسکونی مازاد آن به شبکه توزیع فروخته و حتی درآمدزایی نیز برای متقاضی داشته باشد.

وی با بیان اینکه استفاده از سلولهای خورشیدی به منظور تامین برق علاوه بر مقرون به صرفه بودن و کاهش هزینه های اقتصادی خانوارها در طولانی مدت باعث کاهش آلودگی های زیست محیطی می شود، تصریح کرد: به هر حال تامین برق مورد نیاز بخش های مختلف خانگی، صنعتی و کشاورزی در کشور یک مکانیزم و فرایند خاصی دارد که در آن ممکن است محیط زیست نیز دچار آسیب هایی هرچند جزیی شود ولی استفاده از انرژی خورشیدی که یک انرژی پاک است کمترین آسیب ممکن را به محیط زیست اطراف خود وارد می کنیم.

یک کارشناس حوزه انرژی نیز در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه یک هزار کیلو وات نیروگاه خورشیدی در منازل کاشان راه اندازی شده است، اظهار داشت: با راه اندازی این سامانه های خورشیدی که بیش از ۶۰ میلیارد ریال برای آنها هزینه شده است، روزانه ۵۰۰۰ هزار کیلو وات ساعت برق تولید می شود.

با استفاده از سلول های خورشیدی به خصوص در مناطق کویری و بیابانی که بخش عمده ای از کشور را تشکیل می دهد، می توان مقدار قابل توجهی از برق مصارف خانگی را تامین و برق تولید شده در نیروگاه ها را برای مصارف صنعتی هزینه کرد

8 هزار مگاوات کمبود برق در کشور داریم
وی با بیان اینکه در کشور هشت هزار مگاوات کمبود برق داریم، ابراز داشت: با استفاده از سلول های خورشیدی به خصوص در مناطق کویری و بیابانی که بخش عمده ای از کشور را تشکیل می دهد، می توان مقدار قابل توجهی از برق مصارف خانگی را تامین و برق تولید شده در نیروگاه ها را برای مصارف صنعتی هزینه کرد.

مهدی رضوان زاده با اشاره به اینکه یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از افزایش مصرف برق استفاده از پنل خورشیدی است، تاکید کرد: این امر باعث کم شدن برق مصرفی در شبکه و کاهش آلودگی  زیست محیطی نیز می‌شود.

کاشان الگوی توسعه استفاده از سلول های خورشیدی

وی کاشان را یک نمونه و الگو برای توسعه استفاده از سلول های خورشیدی در جهت تامین منابع برق مورد نیاز خانوارها در سطح کشور دانست و گفت: شهرستان کاشان سال گذشته مقام نخست نصب و بهره برداری از سامانه خورشیدی با ظرفیت ۱۰۰ کیلو وات را در استان اصفهان به خود اختصاص داده است.

آب و برق دو صنعت حیاتی برای زندگی و توسعه و پیشرفت هر کشوری است. هر ساله کشورها و دولتها در سراسر جهان هزینه های هنگفتی برای تامین این دو نیاز ضروری و اصلی حیات بشریت و زندگی جوامع شهری صرف می کنند به طوری که بودجه قابل توجهی از سرانه کشور را به خود اختصاص می دهد.

این هزینه ها در بازار و وضعیت اقتصادی هر کشور نقش بسزایی دارد. به طوری که اگر بتوان این هزینه ها را از طریق مشارکت های مردمی در مدیریت مصرف آب و برق و همچنین تولید برق کاهش داد، می توان با برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت آن را در جهت توسعه و پیشرفت کشور به کار برد.

در حوزه مدیریت مصرف چه در حوزه برق و چه در حوزه آب حرف برای گفتند بسیار است که یکی از مهمترین عوامل در این بخش توسعه فرهنگ شهروندی مردم است.

اما در بحث مشارکت به خصوص در حوزه تامین برق می توان با گسترش فرهنگ استفاده از سلولهای خورشیدی و ارائه تسهیلات به خانواده ها علاوه بر کاهش فشار بر شبکه توزیع برق به جهت از تولید به مصرف بودن برق تولیدی از این سامانه ها شاهد بروز یک منبع درآمد پایدار در خانواده ها به دلیل فروش برق مازاد تولیدی به شبکه توزیع شهرستان و کشور باشیم.

متاسفانه تا بدین لحظه این حوزه بسیار مغفول مانده است و اقداماتی که نیز انجام شده است نه به صورت عام بلکه به صورت موردی است که لزوم توسعه و همگانی کردن استفاده از این سلولهای خورشیدی ضروریتی دو فوریتی دارد.

به هر حال می گویند جنگ آینده بر سر آب است. این را هم باید در نظر داشت توسعه سلولهای خورشیدی به حد زیادی می تواند آب مورد نیاز تهیه و توزیع برق مصرفی شبکه توزیع را در پشت سدها نگه دارد.

از هر طرف به توسعه این بخش بنگریم سود است هم برای دولت و هم برای مردم. پس چرا توسعه سلول های خورشیدی برای تامین برق مصارف خانگی هنوز به جایگاه اصلی خود در بین مردم نرسیده است سوالی جدی از مدیران و مسئولان صنعت آب و برق کشور است.

کد خبر: ۳۵٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha