۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۸
ضرورت توسعه محورهای مواصلاتی در شمال غرب/ جاده مغان قتلگاه شد
بازار از اردبیل گزارش می‌دهد؛

ضرورت توسعه محورهای مواصلاتی در شمال غرب/ جاده مغان قتلگاه شد

اردبیل- توسعه محورهای مواصلاتی شمال استان اردبیل مهم‌ترین مطالبه مردم منطقه است و انتظار می رود دولت با عزمی جدی وارد میدان شده و برای توسعه آن گام بردارد.

پویا حاجی وند؛ بازار: در حال حاضر منطقه مغان متشکل از شهرستان‌های پارس‌آباد، اصلاندوز و بیله‌سوار، با دارا بودن منابع غنی خاک و آب به قطب کشاورزی در کشور تبدیل شده است و همواره با تامین نیازهای کشور از لحاظ مواد غذایی در تحقق شعار جهش تولید نیز حرفی برای گفتن داشته است.

همچنین شهرستان مرزی پارس‌آباد مغان با توجه به مرجعیت داشتن در بین شهرهای منطقه و داشتن امکانات و تجهیزات در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف به صورت روزانه از صدها هزار نفر جمعیت میزبانی می کند.

تمام این‌ها در حالی است که این منطقه از سال‌های گذشته در بخش‌های مختلف زیرساختی ازجمله بحث راه‌ها و جاده‌های ارتباطی با مشکلات اساسی و کمبودهای فراوانی رو به رو است و باید در این خصوص تدابیری اندیشیده شود.

آری از سالهای گذشته از محور اصلی اردبیل-پارس‌آباد که این منطقه را به مرکز استان متصل می‌کند به نام جاده مرگ یاد می‌شود؛ چراکه این جاده به دلیل عدم توسعه و داشتن مشکلات مختلف منجر به جان باختن بسیاری از هموطنان‌مان به ویژه از اهالی بومی منطقه شده است.

این در حالی است که امروزه به دلیل اینکه سالانه به سبب وقوع حوادث و سوانح مختلف تلخ، ده ها نفر از اهالی منطقه جان خود را دست از می‌دهند و این معضل به عنوان مطالبه اصلی مردم انقلابی منطقه تبدیل شده است.

وزیر راه و شهرسازی پاسخگوی مردم مغان در فضای مجازی شد
اما در راستای بیان مطالبات مردم منطقه زرخیز مغان به عنوان متولیان امر برای کاهش مشکلات و مسائل مربوط به محورهای مواصلاتی این روزها هشتک جاده مرگ_ جاده مغان، سوژه فضای مجازی شده است. تا جایی که مسئولان کشوری ازجمله وزیر راه و شهرسازی در ذیل پست‌های منتشر شده در فضای مجازی کامنت گذاشته و پای او را به صفحات شخصی کاربران فضای مجازی و رسانه‌های محلی برای پاسخگویی کشیده است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به مطالبه‌گری یکی از رسانه‌های محلی گفته است: یعنی می‌فرمایید در تمام این تصادفات و سوانح جاده‌ای مقصر اصلی راه‌ها است، بهتر است دست بردارید از این شیوه تمامی این موارد گزارشات صحنه‌ای و میدانی دارد و همچنین در حال حاضر نیز پروژه‌های توسعه راها در دست اجرا قرار دارد.

همچنین وی در پاسخ به پیام‌های یکی از شهروندان پارس‌ابادی نیز چنین نوشته است: انتظار دارید با این اقدامات شما اتفاق جدیدتری هم رخ دهد.

آمارهای تصادفات در جاده‌های شمال استان اردبیل نگران‌کننده است
در این راستا آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل نیز در نشست با فرماندهان پلیس راه استان به وضعیت فعلی جاده‌های استان اردبیل اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت راه‌های ارتباطی استان اردبیل نامطلوب است و آمارهای مربوط به تصادفات در جاده‌های سطح استان به ویژه محورهای مواصلاتی شمال استان نگران کننده است وحل این معضل اساسی باید در اولویت قرار گیرد.

وی تلاش بی‌وقفه نیروهای پلیس راه در جاده‌ها را قابل تقدیر دانست و افزود: با توجه به اینکه حوادث رانندگی با فرهنگ‌سازی، قانون‌مند کردن رانندگان و ارتقای ایمنی راه‌ها قابل کنترل و پیشگیری است باید اقدامات لازم از سوی دستگاه‌های اجرایی، نهادهای فرهنگی، ائمه جمعه، رسانه‌ها، صدا و سیما و خود رانندگان خودروها عملیاتی شود.

در روزهای اخیر ۲۰ نفر در جاده‌های شمال استان اردبیل جان باختند
سرهنگ سید محمد صفوی رئیس راه استان اردبیل با تاکید بر ضرورت توسعه جاده‌های مناطق مختلف استان گفت: در روزهای اخیر بر اثر سوانح و تصادفات جاده‌ای در سطح استان به ویژه مسیرهای منتهی به شمال استان بیش از ۲۰ نفر جان باخته و ده‌ها نفر مصدو شده‌اند.

صفوی تصریح کرد: طی امسال کاهش ۴ درصدی آمار تلفات تصادفات جاده‌ای در استان اردبیل هستیم اما ارتقای سطح امنیت و ایمنی عبور و مرور در محورهای مواصلاتی سطح استان ضروری است و باید تدابیری جدی اندیشیده شود.

ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی زمینه توسعه مناطق اقتصادی را فراهم می‌کند
در این خصوص مهران قربانی معاون حمل و نقل سازمان حمل و نقل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور نیز در روزهای اخیر در سفر به مناطق مختلف استان اردبیل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه راه‌اندازی و ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی زمینه توسعه و گسترش تجهیزات و امکانات در عرصه‌ها و بخش‌های مختلف به ویژه در مناطق مستعد اقتصادی در حوزه کشاورزی و دامپروری همچون استان اردبیل فراهم‌ می‌کند باید در این خصوص تلاش شود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با اشاره به نقش حمل ونقل در استان اردبیل بیان کرد: استان اردبیل با توجه داشتن مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان در توسعه حمل و نقل کشور نقش فوق‌العاده‌ای ایفا می‌کند که در این راستا باید بحث محورهای مواصلاتی این منطقه موورد توجه قرار گیرد.

احداث تاسیسات در منطقه مغان علت تاخیر در اجرای پروژه توسعه جاده است
در خصوص علل تاخیر در اجرای پروژه‌های راه در شمال استذان و منطقه پارس‌آباد با محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل به گفت‌وگو پرداختیم که وی نیز احداث تاسیساتی ازجمله گازرسانی، فیبر نوری، پروژه‌های برق و آب‌رسانی در منطقه مغان را مهم‌ترین علت تاخیر در اجرای پروژه توسعه این جاده دانست.

حیدری احداث چهار بانده اردبیل به مغان را ضروری عنوان کرد و افزوود: هر چند چهار خطه کردن جاده مطالبه مردم است و باعث کاهش تصادفات می شود، اما عوامل انسانی نیز در میزان تصادفات دخیل است و ما نیز در صدد تسریع در روند اجرای پرووژه‌های توسعه جاده‌های استان هستیم.

پارس‌آباد مغان قطعه‌ای طلایی در شمالغرب کشور که مهم‌ترین جاده این منطقه اقتصادی با سایر مناطق استان و کشور، جاده مشگین‌شهر-پارس‌آباد است که به جاده مرگ معروف شده است به طوری که بیش از ۷۳ درصد از تصادفات استان را به خود اختصاص داده و طی چهار ماه اخیر نیز در این محور بیش از ۵۰ نفر از هموطنان کشته و یا مصدوم شده‌اند.

طی سالیان گذشته نیز وزرای راه و شهرسازی و سایر مسئولان مربوطه با سفر به استان اردبیل از این محور مواصلاتی بازدید کرده‌اند اما تاکنون اقدام جدی برای حل مشکلات و مسائل این جاده و توسعه آن عملیاتی نشده و همگان وعده داده‌اند.

اما اواخر خرداد ماه امسال بود که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به استان اردبیل به صورت هوایی از این جاده نیز بازدید کرده و از آغاز عملیات اجرایی پروژه چهار بانده پارس‌آباد-سربند خبر داد و تصریح کرد: براساس زمان‌بندی مشخص شده عملیات اجرایی پروژه چهار بانده پارس‌آباد-سربند تا پایان دولت به اتمام رسیده و شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود.

این موضوع در حالی به نقل از وزیر راه و شهرسازی مطرح می‌شود که در حال حاضر عملیات اجرایی پروژه چهار بانده پارس‌آباد-سربند به صورت لاک پشتی حرکت می‌کند و در صورتی که با این وضعیت پیش برود قول‌های این وزیر نیز به مانند سایر وزرا و مسئولان دستگاه‌های اجرایی، تحقق نخواهد یافت.

با توجه به  اینکه توسعه محورهای مواصلاتی شمال استان اردبیل مهم‌ترین مطالبه مردم منطقه به شمار می رود دولت باید با عزمی جدی وارد میدان شده و برای توسعه آن گام بردارد.

کد خبر: ۳۵٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha