۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
سامانه یکپارچه معاملات املاک در یزد رونمایی شد؛ عزم جدی در کاهش تورم بازار مسکن
برای نخستین بار در کشور؛

سامانه یکپارچه معاملات املاک در یزد رونمایی شد؛ عزم جدی در کاهش تورم بازار مسکن

یزد- سامانه یکپارچه ثبت معاملات املاک(سیما) با هدف ساماندهی بازار زمین و مسکن و صیانت از سرمایه‌های مردم یزد راه‌اندازی شد، این سامانه معاملات مسکن را تسهیل و امکان معرفی افراد ممنوع معامله را فراهم می‌کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در شرایطی که تلاطم‌ نرخ ارز و قیمت طلا، بازار مسکن را نیز به تدریج تحت تأثیر قرار داده است، استان یزد برای نخستین بار در کشور اقدام به ساماندهی بازار زمین و ملک، آن هم در شرایط جهش اقتصادی و رکود تورمی کرده است.

سامانه یکپارچه ثبت معاملات املاک(سیما) پس از اقدام دادستانی یزد برای مقابله با تخلفات هنگفت بنگاه‌های مشاوران املاک استان و پلمب ۱۸۱ بنگاه املاک در سراسر استان جرقه خورد. آن هنگام در رسانه‌ها مطرح شده بود که تا یک هفتۀ آینده سامانه‌ای رونمایی می‌شود که تا اندازۀ بسیاری مشکلات حوزه زمین و مسکن را حل خواهد کرد.

سامانه سیما درست پس از یک ماه راه‌اندازی و رونمایی شد. طرح ساماندهی بازار مسکن در سه گام برنامه‌ریزی شده بود که گام اول مستندسازی و جمع‌آوری اطلاعات از شرایط حاکم بر بازار مسکن بود و گام دوم نیز کنترل و ساماندهی مشاوران بنگاه‌های املاک و نظارت بر قیمت‌گذاری حوزه زمین و مسکن بود. در این میان سامانه سیما و جدول نرخ‌گذاری زمین نیز در دستورکار قرار گرفت.

نقش سامانه سیما در جلوگیری از معضلات پس از معامله
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد در گفت‌وگو با بازار یکی از نیازهای بازار مسکن استان را نبود سامانه‌ای جامع برای ثبت معاملات بیان کرد و گفت: در صورت وجود سامانه یکپارچه ثبت معاملات، از میزان کلاه‌برداری‌ها، تخلفات و بی‌قانونی‌ها کاسته خواهد شد و در صورت وجود مشکل در معامله، قابلیت پیگیری راحت‌تر مقدور می‌شود.

به گفتۀ محمدرضا دشتی‌نژاد، اطلاعات این سامانه و امکانات آن، معاملات را تسهیل می‌کند و قطعأ به مرور زمان به قابلیت‌های سامانه افزوده خواهد شد و مشاوران املاک نیز مؤظف هستند معاملات خود را در این سامانه ثبت کنند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک ضمن بیان اینکه این سامانه راه‌حلی برای رفع مشکلات ناشی از فعالیت‌های بنگاه‌های بدون مجوز خواهد بود، در مورد کارکردهای سامانه ثبت معاملات املاک گفت: در این سامانه اسامی مشاوران املاک دارای پروانه و مشخصات آنها و نیز مشخصات کلیه دفاتر اسناد رسمی و کارشناسان رسمی دادگستری دارای مجوز قرار دارد.

دشتی نژاد بیان کرد: این سامانه همچنین این پتانسیل را دارد که مشخصات ملکی که مورد عرضه و یا فروش است، استعلام‌ها و حتی استعلام‌های شهرداری و نیز نیازهای ابتدایی مخاطبان را پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه در این سامانه معاملات دارای شماره سریال بوده، قابل رصد می‌باشد و در شناسایی مشکل و جلوگیری از فروش ملک به افراد کمک می‌کند، اظهار کرد: امیدواریم مردم همکاری کنند تا با همراهی مردم و از طریق سامانه ثبت معاملات مسکن بتوان معاملات را بدون دغدغه انجام داد تا شاهد معضلات و مشکلات پس از معامله نبود.

تأکید بر محرمانگی اطلاعات مردم
رئیس کل دادگستری یزد در آیین رونمایی از سامانه سیما که ۲۵ مرداد ماه ۹۹ برگزار شد از کارکردهای این سامانه به وجود مشخصات بنگاه‌های مشاور املاک مجاز، بارگزاری نمونه فرم‌های استاندارد، قرار گرفتن پیش‌نویس قراردادها و معرفی کارشناسان رسمی مجاز برای قیمت‌گذاری را بیان کرد.

غلامعلی دهشیری گفت: اطلاعات املاکی که خرید و فروش آن ممنوع و غیرمجاز است نیز در این سامانه قرار خواهد گرفت و همچنین این سامانه معاملات مردم را سامان‌دهی و از زیان رسیدن به آنها پیشگیری می‌کند.

وی از دیگر قابلیت‌های این سامانه به وجود شرط داوری در صورت اختلاف بین طرفین، لینک بودن با کانون سردفتران، درج حداکثر سقف قیمت اراضی، امکان استعلام مشاور املاک و اطلاع از افراد ممنوع المعامله اشاره کرد.

دهشیری خاطر نشان کرد که این سامانه بر محرمانگی اطلاعات معاملاتی مردم تأکید دارد و افزود: سامانه یکپارچه ثبت معاملات املاک موجب تضمین سلامت معاملات و جلوگیری از وقوع بسیاری از جرایم و ورود ضرر به مردم خواهد شد.

وی تأکید کرد: انتظار است مردم استان با توجه به ورود دستگاه قضا برای کنترل و مهار تورم قیمت زمین و ملک، یاری‌گر دستگاه قضا بوده و معاملات خود را در این سامانه بدون دغدغه انجام دهند.

حمایت حداکثری از معاملات ثبت‌شده در سامانه سیما
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان یزد با بیان اینکه سامانه سیما به مروز زمان به‌روز رسانی و امکانات آن اضافه خواهد شد، پشتوانه اصلی سامانه سیما را حمایت‌های مردمی و صنف مشاورین املاک دانست.

محمدرضا حدادزاده با اشاره به نقش مردم در کاهش تخلفات حوزه زمین و مسکن و مهار تورم گفت: اگر مردم، مشاوران املاک، کارشناسان و دیگر اقشار دغدغه‌مند در انجام معاملات خود انتظار حمایت حداکثری دستگاه قضا را دارند لازم است بدانند که شرط حمایت همه‌جانبه، حمایت آنان از این سامانه و تأکید به ثبت معاملات شان در سامانه است.

یزد با اجرای این طرح و نیز راه‌اندازی سامانه یکپارچه سیما انتظار دارد بتواند قیمت زمین و ملک را در سراسر استان در شرایط رکود تورمی بازار مسکن و افزایش چند برابری قیمت‌ها ثابت نگه دارد و از حباب موجود در قیمت املاک بکاهد.

مسئولان استان معتقدند مردم بزرگترین نقش را در موفقیت این طرح دارند و پشتوانۀ این طرح مردم یزد هستند. فعالان حوزه زمین و ملک نیز معتقدند ناآگاهی مردم و تسلیم شدن آن‌ها در مقابل نرخ‌های نجومی بزرگترین دلیل بر تحمیل گرانی و تورم به ویژه در بازار مسکن است. همچنین ناآگاهی در خصوص ابعاد مختلف انجام معامله، بعضأ مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است که وجود این سامانه از بروز این مشکلات می‌کاهد.

کد خبر: ۳۵٬۷۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha