۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
صنعت لبنیات زیر دست سودجویان؛ قیمت‌هایی که روز به روز بالا می‌روند
بازار از خراسان شمالی گزارش می‌دهد؛

صنعت لبنیات زیر دست سودجویان؛ قیمت‌هایی که روز به روز بالا می‌روند

بجنورد- قیمت لبنیات روزبه‌روز افزایش می‌یابد و این موضوع دغدغه بزرگی را برای مردم خراسان شمالی ایجاد کرده است در مقابل اما به نظر می‌رسد مسئولان در نظارت بر این قیمت‌گذاری همچنان ناکام مانده‌اند و عده‌ای سودجو در حال در دست گرفتن شرایط هستند.

بازار؛ گروه استان ها: مصرف محصولات لبنی به‌خصوص شیر و ماست، به‌عنوان مهم‌ترین ماده غذایی موردنیاز بدن، از اهمیت بالایی در ارتقاء سلامت مردم برخوردار است که حذف لبنیات از برنامه غذایی روزانه، تبعات ناگواری به دنبال دارد اما با افزایش قیمت لبنیات مصرف‌کننده و فروشنده هر دو ناراضی هستند.

در این آشفته‌بازار اقتصادی، برخی سودجویان بازارگرمی و محصولشان را باقیمت‌هایی بالاتر از نرخ مصوب، عرضه می‌کنند که این مسئله باعث گلایه شهروندان و حتی کسبه شده است. بر اساس اعلام مسئولان سرانه مصرف شیر در کشور ۱۰۲ کیلوگرم و در خراسان شمالی ۱۴۰ کیلوگرم است.

در حال حاضرقیمت لبنیات در چند هفته اخیر به‌طور تدریجی در حال افزایش بوده و این افزایش قیمت در حالی رخ‌داده که شرایط اقتصادی راکدی بر جامعه حاکم است و هرچه می‌گذرد از قدرت خرید مردم کاسته می‌شود اما هرروز، خبر از افزایش نرخ محصولی می‌رسد.

مصرف کمتر در بین خانواده‌ها
این افزایش قیمت موجب شده تا مصرف آن در خانواده‌ها متفاوت شود و استفاده از لبنیات در برخی از خانوارها که توانایی مالی بالاتری دارند، ثابت مانده و خانواده‌هایی که توانایی مالی کمتری دارند یا از میزان مصرف خود کم کرده‌اند و یا از محصولاتی باقیمت پایین‌تر، استفاده می‌کنند.

همچنین گشت‌وگذار در بازار نشان می‌دهد که دیگر علاوه برافزایش قیمت‌ها هیچ جنسی شکل و شمایل سابق را ندارد،  قیمت محصولاتی مثل ماست با افزایش زیادی روبه‌رو شده اما وقتی در ظرف ماست را باز می‌کنیم، نیمی از ظرف خالی است‌. از طرفی ظرف‌های پنیر نیز این روزها سرخالی تر از سابق شده‌اند.

نگاهی به شکل و شمایل بستنی‌ها نیز نشان می‌دهد از وزن بستنی‌ها به‌طور قابل‌توجهی کاسته شده‌؛ این روزها شاهد این هستیم که برخی شرکت‌های لبنیات باوجود افزایش دو تا سه برابری قیمت‌ها از حجم و میزان کالای موردنظر نیز کاسته‌اند.

قیمت‌گذاری دلخواه بر اقلام
یکی از شهروندان بجنوردی می‌گوید: متأسفانه با شروع هرسال قیمت محصولات افزایش می‌یابد در سال جاری نیز بعد از افزایش قیمت مرغ، تخم‌مرغ، برنج، حبوبات و...اکنون نوبت به لبنیات رسیده است.

مریم رختیانی اظهار می‌دارد: قیمت یک ظرف ماستی که در دو هفته پیش ۴۵۰۰ می‌خریدیم اکنون باید هشت هزار و پانصد تومان بخریم. فروشندگان لبنیات علت این افزایش قیمت‌ها خریدها و نرخ‌های جدید عنوان می‌کنند.

اکبریانی یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: به دلیل نبود نظارت برخی از عرضه‌کنندگان به‌دلخواه اقلام خود را قیمت‌گذاری می‌کنند برای مثال هفته گذشته برای خرید پنیر و خامه به یکی از فروشگاه‌های شهر رفتم که قیمت یک برند ماست ۱۲ هزار و ۴۰۰ بود که فروشنده قیمت آن را ۱۳ هزار و ۵۰۰ گفت وقتی علت آن را جویا شدم گفتند نرخ‌های جدید است و خودشان نیز گران‌تر از قیمت روی محصول می‌خرند.

وی با بیان اینکه علاوه برافزایش این قیمت‌ها، حجم برخی محصولات لبنی همچون پنیر و خامه کم شده است درحالی‌که در همان بسته‌بندی قبلی عرضه می‌شود، می گوید: در سال جدید، تقریباً هر هفته قیمت‌ها تغییر می‌کند؛ برای نمونه یک دبه ماست پرچرب ۲.۵ لیتری در این مدت حدود دو هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

وی می افزاید: دو فرزند دارم که هرروز باید برای آنان شیر تهیه کنم؛ با گران شدن انواع محصولات لبنی، مصرف برخی اقلام غیرضروری را کاهش داده‌ایم اما دیگر نمی‌توان شیر و ماست را از سبد خرید خانواده حذف کرد.

عدم ثبات قیمت لبنیات
ایزانلو یکی از فروشندگان لبنیات نیز می‌گوید: مدت زیادی است که قیمت لبنیات ثبات ندارد و به شکل روزانه با افزایش قیمت‌ها مواجه هستیم. درحالی‌که قیمت یک کیلو ماست محلی ۱۰ هزار تومان بود با افزایش قیمت‌ها به ۱۳ هزار تومان رسید.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی برخی سودجویان نیز باعث افزایش خودسرانه قیمت‌ها شده‌اند که متأسفانه انگار نظارتی بر این‌گونه تخلفات وجود ندارد، می افزاید اکنون برخی از دلالان شیر را به قیمت پایین با نرخ ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان از دامداران خریداری می‌کنند و باقیمت دو برابری به اصناف عرضه می‌کنند. علاوه برافزایش تدریجی و روزانه فراورده‌های لبنی، روز جمعه با افزایش هزارتومانی قیمت دوغ محلی مواجه شدم که این میزان افزایش باعث آشفتگی قیمت‌ها شده است.

افزایش قیمت نهاده‌ها
مدیرعامل شرکت تعاونی گاو داران در خراسان شمالی نیز می‌گوید: در این استان ۶۱ واحد گاوداری شیری صنعتی  فعال وجود دارد و سالانه ۱۷۴ هزار تن شیر خام در استان تولید می‌شود.

حسینعلی حصاری با انتقاد از قیمت پایین شیر خام اظهار می‌دارد: در حال حاضر شیر باقیمت دو هزار و ۶۰۰ تومان از دامدار خریداری می‌شود که در این میان سود حاصل به جیب دلال می‌رود و هیچ نظارتی نیز بر این اعداد و ارقام وجود ندارد همچنین ۷۰ درصد از هزینه دامداری‌ها، مربوط به تأمین خوراک دام است و در این زمینه، قیمت نهاده‌ها تأثیر زیادی در افزایش قیمت تمام‌شده تولید دارد.

وی با بیان اینکه دو سوپرمارکت در یک مسیر شیر را باقیمت‌های مختلف از هم می‌فروشند و نابسامانی در فرآیند خریدوفروش موجب شده تا شیر باقیمت بالا به دست مردم برسد، می افزاید: قیمت شیر بیشتر از نرخ مصوب به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد و برخی از دلالان که در توزیع لبنیات فعالیت دارند محصولات لبنیاتی را به قیمت ثبت شده بر روی کالا به فروش نمی‌رسانند.

افزایش بی‌دلیل قیمت‌ها
رئیس اتحادیه مرغ فروشان، قصابان و لبنیات‌فروشان در خراسان شمالی نیز بابیان اینکه قیمت لبنیات از هفته‌های گذشته به شکل ناگهانی افزایش‌یافته است، می‌گوید: قیمت هر کیلو شیر محلی که برای مصرف‌کننده سه هزار تومان بود، به‌یک‌باره ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومان افزایش‌یافته است.

حسین قاسم‌زاده می‌افزاید: ازآنجایی‌که این افزایش قیمت‌ها بی‌دلیل بود، با متولیان امر مکاتبه کردیم تا تدابیری اندیشیده شود از سوی دیگر ما معتقد هستیم که عامل عمده این گرانی‌ها دلالان هستند  به نظر ما هیچ دلیلی برای افزایش قیمت‌ها وجود نداشته و این افزایش قیمت روی دیگر فراورده‌های لبنی سنتی هم تأثیر گذاشته است.

در قبال گرانی‌های لبنیات از یک سو مسئولان دلالان را مقصر می‌دانند و مردم مسئولان را؛ حال اینکه کدامیک از دو طرف حق مطلب را ادا می‌کنند نمی‌توان به درستی قضاوت کرد اما قدر مسلم اینکه گرانی روز افزون لبنیات می تواند خطر کاهش مصرف آن را توسط مردم به دنبال داشته باشد موضوعی که سلامت جامعه را تهدید می کند.

کد خبر: ۳۵٬۶۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha