۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
یک  مقام وزارت صمت:  قیمت  لوازم خانگی ناپایدار است/ کمبود مواد اولیه داریم
ذره بین نظارتی هم بازار را سرو سامان نداد

یک مقام وزارت صمت: قیمت لوازم خانگی ناپایدار است/ کمبود مواد اولیه داریم

تامین، تولید و توزیع لوازم خانگی که یکی از بزرگترین و پرمصرف ترین کالاها است به دلیل عدم تامین مواد اولیه، عدم تامین ارز، کمبود نقدینگی و نظارت ناکافی با چالش های جدی مواجه شده است.

بازار؛ گروه اصناف: بازار لوازم خانگی از ماههای پایانی سال گذشته با معضل کمبود کالا و جهش قیمت ها مواجه بود به همین دلیل در ماههای نخست سال جاری طرح تشدید نظارت و بازرسی از بازار لوازم خانگی از سوی سازمان های نظارتی به اجرا در آمد تا بدین ترتیب بازار این کالاهای پرمصرف و ضروری ساماندهی شود.

روند بازرسی و نظارت از واحدهای تولیدکننده و توزیع کننده و خرده فروشی ها همراه با نمایش رسانه ای آغاز شد تا شاید بدین ترتیب بتوانند کمی آرامش را به این بازار تزریق کنند ولی نتیجه تشدید بازرسی ها از واحدها چیزی به غیر از عدم عرضه کالا از سوی تولیدکنندگان، بنکداران و خرده فروشان و فروش کالا برمبنای نوسانات نرخ دلار نشد.

تولیدکنندگانی که در ظاهر با سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان بر افزایش قیمت ۲۵ درصدی نرخ محصولات خود توافق کرده بودند اما در عمل باور داشتند که باید ۴۰ درصد به قیمت های جدیدی که خود مصوب کرده اند، اضافه شود از عرضه کالا در بازار خودداری کردند و همین امر موجب شد تا نقش دلالان در بازار پررنگتر شود.

خرید کالا با قیمت دو برابری نرخ کالایی که فروخته شد
خانم سودابه-ح یکی از فعالان بازار لوازم خانگی درباره وضعیت قیمت این اقلام می گوید: متاسفانه شرایط بازار به نحوی است که یا ناچار به عدم فروش هستیم و یا باید این واقعیت را بپذیریم که دیگر قادر نیستیم جای خالی جنس فروخته شده را پر کنیم.

وی به خبرنگار بازار می گوید: چندی قبل یک دستگاه سشوار را با  قیمت ۱۸۰ هزار تومان خریداری کرده و با نرخ ۲۳۰ هزار تومان فروختم ولی امروز همان کالا را با قیمت ۳۵۰ هزار تومان سفارش داده ام. این افزایش قیمت در مورد تمام کالاها رخ داده است.

خانم سودابه-ح تصریح می کند: اگر این روند ادامه داشته باشد یا با فعالان صنفی ورشکسته در بازار لوازم خانگی روبرو خواهیم شد و یا اینکه فعالان این صنف به منظور جلوگیری از ورشکستگی تا زمان ساماندهی بازار و رسیدن قیمت ها به ثبات به ناچار فعالیت خود را متوقف خواهند کرد.

یداله صادقی رئیس سازمان صمت استان تهران: نمی توانیم ادعا کنیم در تامین لوازم خانگی و قیمت این اقلام به شرایط پایداری رسیده ایم زیرا در فرآیند تامین تا تولید عدم تعادل هایی داریم

تولیدکنندگان لوازم خانگی ارز و مواد اولیه ندارند
رئیس سازمان صمت استان تهران نیز براین باور است که در عرصه تولید و توزیع لوازم خانگی مشکلات جدی وجود دارد.

یداله صادقی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: تولیدکنندگان لوازم خانگی با مشکلات جدی در مسیر تامین ارز و مواد اولیه روبرو هستند به همین دلیل در این بازار با کمبودهایی روبرو هستیم.

این مقام مسئول می افزاید: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خانگی از طریق کارخانجات فولاد کشور تامین می شود که تلاش می کنیم تا با استفاده از ابزارهای نظارتی این مواد با قیمت های مناسب تامین و در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

وی ادامه می دهد: بخشی دیگری از مواد اولیه مورد نیاز صنعت لوازم خانگی وارداتی است که منابع ارزی مورد نیاز برای واردات این اقلام هنوز تامین نشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تصریح می کند: با توجه به اینکه هنوز بخشی از صادرکنندگان ارزهای حاصل از صادرات را به کشور بازنگردانده و رفع تعهد ارزی نکرده اند، تولیدکنندگان لوازم خانگی در صف تامین و تخصیص ارز قرار گرفته اند.

این مقام مسئول دولتی خاطرنشان می کند: تولیدکنندگان لوازم خانگی نقش موثری در تامین کالای مورد نیاز بازار و جلوگیری از خروج ارز برای واردات کالا دارند و برای بسیاری از جوانان جویای کار فرصت شغلی ایجاد می کند بنابراین لازم است تا با تسهیل فرآیند تامین و تولید کار به تحقق شعار جهش تولید کمک شود.

تعادل در قیمت ها نداریم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران درباره وضعیت تامین لوازم خانگی و قیمت این اقلام می گوید: نمی توانیم ادعا کنیم در تامین لوازم خانگی و قیمت این اقلام به شرایط پایداری رسیده ایم زیرا در فرآیند تامین تا تولید عدم تعادل هایی داریم.

صادقی می افزاید: به منظور رصد بازار لوازم خانگی مقرر شد تا قیمت ها در سامانه ۱۲۴ درج شود. براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار تمامی واحدهای تولیدکننده لوازم خانگی باید قیمت نهایی محصولات خود را در این سامانه قرار بدهند.

یداله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران: با سامانه جامع تجارت امکان رصد بازار به صورت نسبی مهیا شده است و با اجرای طرح کدرهگیری و شناسه کالا برای لوازم خانگی امکان مقابله با بازار سیاه در عرصه تولید و توزیع لوازم خانگی مهیا شده است

رصد بازار لوازم خانگی از تولید تا مصرف
به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران؛ همچنین براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار تمامی تولیدکنندگان لوازم خانگی مکلف هستند از طریق سامانه جامع تجارت اعلام کنند که محصولات خود را در اختیار کدام واحدهای توزیع کننده قرار دهند.

صادقی می افزاید: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار باید مشخص شود که لوازم خانگی از طریق کدام شبکه های مویرگی ویا نمایندگی ها عرضه می شود و یا اینکه از طریق کارخانجات مستقیم در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران خاطرنشان می  کند: براساس طراحی سامانه جامع تجارت باید مشخص شود که کالا در اختیار کدام مصرف کنندگان قرار می گیرد.

به گفته این مقام مسئول؛ به اندازه کافی تولید لوازم خانگی وجود ندارد و تعادل در عرضه وتقاضای این اقلام حاکم نشده است به همین دلیل با نوسان قیمت و گرانفروشی در بازار لوازم خانگی مواجه هستیم که بازرسان موظف هستند با این تخلفات برخورد کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران می گوید:نمی توانیم ادعا کنیم که شرایط ما در بازار لوازم خانگی کاملا پایدار است زیرا در تامین و تولید این کالاها عدم تعادل هایی را داریم اما سیستم سامانه جامع تجارت مسئولیت ها را برای مدیریت بازار لوازم خانگی کاملا مشخص کرده است.

به گفته صادقی؛ با سامانه جامع تجارت امکان رصد بازار به صورت نسبی مهیا شده است و با اجرای طرح کدرهگیری و شناسه کالا برای لوازم خانگی امکان مقابله با بازار سیاه در عرصه تولید و توزیع لوازم خانگی مهیا شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران خاطرنشان می کند: بدون تردید اجرای طرح های مذکور کمک می کند تا کالای قاچاق  در بازار لوازم خانگی شناسایی و با متخلفان برخوردهای لازم صورت بگیرد.

رئیس سازمان صمت استان تهران می گوید: هر چند قاچاق کالا در بازار لوازم خانگی به میزان گذشته نیست ولی همچنان ادامه دارد تا جایی که شاهد انتشار آگهی عرضه لوازم خانگی قاچاق از شهرهای مرزی در استان های مرکزی و حتی پایتخت هستیم.

بدون تردید پیگیر اقداماتی از سوی مسئولان برای مدیریت بازار لوازم خانگی از تولید تا توزیع هستیم ولی برنامه ریزی ها باید به نحوی باشد که سرمایه گذاران و فعالان این صنف به ورشکستگی نرسند.

کد خبر: ۳۵٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha