۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
ماشین سازی تبریز زیر ماشین لجبازی ایدرو و صندوق بازنشستگی فولاد
وقتی تکلیف سازمان ها با خودشان معلوم نیست

ماشین سازی تبریز زیر ماشین لجبازی ایدرو و صندوق بازنشستگی فولاد

تبریز- وضعیت کارخانه بزرگ ماشین سازی تبریز به عنوان یکی از بزرگترین صنایع شمال غرب کشور همچنان در پیچ و خم ادارات دولتی، قضایی و نیز مصاحبه های متناقض مسئولان، بلاتکلیف مانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: گروه ماشین سازی تبریز با بیش از ۵۰ سال سابقه تولید انواع ماشین‌های ابزار و ارائه مستمر خدمات پس از فروش در سطح کشور جزو کارخانجات قدیمی و مادر ایران محسوب می‌شود؛ اما این شرکت با سابقه طی سال‌های اخیر با مشکلات متعددی در فرایند خصوصی سازی مواجه بوده است.

واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی حدود ۱۵ سال پیش جرقه خورد و در این سال‌ها بین سازمان‌های مختلف دولتی و خصوصی دست به دست شده و در مواقعی در اثر سوءمدیریت برخی از این سازمان‌ها شاهد اخلال در تولید و حتی اعتصاب کارکنان نیز بوده‌ایم.

به طوری که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ قریب به ۱۰ تا ۱۵ اعتصاب کارگری در این مجموعه رخ داد که این اعتصابات به خاطر جایگاه ماشین‌سازی در بین سایر کارخانه‌ها، موتور محرکی برای اعتصاب در سایر کارخانه‌ها می‌شد.

کارخانه ماشین سازی تبریز که در نیمه دوم دهه ۱۳۴۰ شمسی توسط مرحوم تقی توکلی، از طلایه‌داران صنعت کشور در منطقه صنعتی غرب تبریز و با هدف اشتغال زایی برای ۴۰ هزار نفر بنیان گذاشته شد و به‌زودی به چهره درخشانی در عرصه صنعت ایران و خاورمیانه تبدیل شد، اما اکنون سالیان سال است که در پیچ و خم ادارات دولتی و قضایی و نیز مصاحبه های متناقض مسئولان بلاتکلیف مانده است.

ماجرای واگذاری ماشین سازی از ابتدا تا انتها
احمدعلیرضا بیگی، استاندار سابق آذربایجان شرقی و نماینده فعلی مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، در خصوص روند طولانی واگذاری سهام ماشین سازی به بخش خصوصی و اتفاقاتی که در این مسیر به وقوع پیوست، می گوید: سازمان خصوصی‌سازی در سال ۹۴ شرکت ماشین سازی تبریز را به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار کرده و سپس از این صندوق هم وکالت می‌گیرد تا محدودیت‌هایی که در قانون برای خریداران این شرکت تعریف شده، رعایت نشود؛ بر این اساس سازمان خصوصی‌سازی طبق وکالت و به نیابت از صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد، شرکت ماشین سازی تبریز را به " قربانعلی فرخزاد" واگذار می‌کند.

بیگی ادامه می دهد: بعد از این واگذاری و محکومیت فرخزاد، موضوعاتی چون نبود اهلیت و قیمت کارشناسی شده شرکت مطرح شده و پشت پرده سرمایه ۵۰۰ میلیون دلاری و ارزهای دولتی دریافت شده توسط آقای قربانعلی آشکار می‌شود. در نهایت و با ورود جدی قوه قضاییه به موضوع و با احراز عدم اهلیت وی، سازمان خصوصی سازی ناچار می‌ماند که این واگذاری را فسخ کرده و دوباره این شرکت را به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار کند.

سهام ماشین سازی به ایدرو بازگشته است
وی ادامه ادامه می دهد: بعد از این‌که ماشین‌سازی مجدد به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد واگذار شد، مطرح شد که این واگذاری هم قانونی نیست و در نهایت هفت ماه قبل، هیات عالی واگذاری تصمیم می‌گیرد که سهام ماشین سازی به ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع) و در حقیقت به اصلش بازگردد. البته در این رابطه هم بهانه‌هایی از سوی برخی وزارتخانه‌ها مطرح می‌شد تا این‌که سرانجام تمام پیگیری‌ها به نتیجه رسید و ایدرو مجاب شد که به وظیفه خود در قبال ماشین سازی عمل کند.

مدیر یا سرپرست جدید هر چه سریع‌تر انتخاب شود
احمدعلیرضا بیگی با بیان اینکه هیاتی در ماشین سازی تبریز مستقر می‌شود تا ارزیابی‌ها و حسابرسی‌ها را انجام دهد، می افزاید: ماشین سازی تبریز باید از لیست خصوصی سازی خارج شود، چراکه شرکتی انحصاری بوده و تولیدات آن انحصاری است. همچنین اعلام کرده‌ایم که واگذاری سهام ماشین سازی به شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) خلاف قانون بوده و آن ۳۵ درصدی که در اختیار آن هاست هم باید به ایدرو بازگردد که پیگیر این موضوع هم هستیم. خسارت‌هایی که تاکنون به ماشین سازی تبریز وارد آمده باید حسابرسی شده و از خاطیان امر دریافت شود.

بیگی در خاتمه با بیان این‌که بقای مدیریت فعلی در ماشین سازی تبریز غیرقانونی است، اعلام می کند: ایدرو باید در این هفته برای ماشین سازی تبریز مدیر یا سرپرست جدید تعیین کند.

ماشین سازی فرزند ایدرو است
بهزاد اعتمادی، معاون و عضو هیات عامل ایدرو در پاسخ به این سوال که فرآیند واگذاری ماشین سازی به ایدرو در چه مسیری در حال حرکت است، می گوید: در واقع ماشین سازی، فرزند ایدرو است و از سال ۱۳۴۶ که تاسیس شده توسط سازمان گسترش و نوسازی ایران مدیریت شده است و ما وقتی می بینیم چنین صنعت عظیمی گرفتار مشکلاتی شده، دلمان واقعاً می سوزد.

وی ادامه می دهد: پس از اتفاقات تلخ اخیر در واگذاری سهام گروه ماشین سازی تبریز در گذشته، بالاخره هیات عالی واگذاری مصوب کرد سهام ماشین سازی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بازگردد و هیچ مادری از حضور فرزندش در خانه ناراحت نمی شود و ما از این اتفاق بسیار خرسندیم و امیدواریم بتوانیم با بالندگی مجدد ماشین سازی تبریز در رونق تولید و اشتغال صنایع پایین دستی در استان و کشور موثر باشیم.

اعتمادی اضافه می کند: وجود زنجیره کامل تولید در مجموعه کارخانه های ماشین سازی در شرایط فعلی تحریم ها، مکمل سیاست های وزارت صمت و ایدرو مبنی بر حداکثرسازی و تعمیق ساخت داخل نیازهای ماشین آلات واحدهای تولیدی بوده و ظرفیتی ارزشمند برای ما به حساب می آید.

وی ادامه می دهد: محصولات ماشین سازی تبریز به قدری با کیفیت بوده و هست که در گذشته که سیستم بانکی این قدر پیشرفته نبود، از محصولات ماشین سازی به عنوان چک روز جمعه نام برده می شد. وزارت صمت و ایدرو به زودی در مورد هیات مدیره جدید شرکت ماشین سازی تبریز و مدیریت آن تصمیم گیری می کنند و هیات مدیره جدید این شرکت معرفی می شود.

سرنوشت شرکت بزرگ ماشین سازی به کجا می رسد؟!
البته در کنار تمام گفته های علیرضا بیگی و بهزاد اعتمادی در خصوص نهایی شدن واگذاری گروه ماشین سازی تبریز به ایدرو، صندوق بازنشستگی فولاد هم اقدام به انتشار بیانیه ای کرده و گفته است سازمان خصوصی‌سازی بدون توجه به مالکیت صندوق اقدام به بر هم زدن قرارداد واگذاری سهام به صندوق و واگذاری شرکت یاد شده به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ( ایدرو) در دی ماه ۹۸ کرده و این امر موجب اعتراض موسسه صندوق بازنشستگی فولاد در مرجع هیئت داوری شده که این شکایت در مرجع صالح در دست رسیدگی بوده و تاکنون رای نهایی صادر نشده است .

حال باید منتظر ماند و دید که در نهایت سرنوشت شرکت بزرگ ماشین سازی به کجا می رسد، آیا بالاخره طبق وعده ها، این شرکت به ایدرو منتقل خواهد شد و دوباره شاهد رونق گیری نسبی وضعیت آن خواهیم بود؟ یا اینکه مشکلات حقوق و قانونی در بحث واگذاری باز هم ادامه خواهد داشت و لج و لجبازی سازمان های دولتی و خصولتی همچنان به این شرکت و اقتصاد منطقه ضربه خواهد زد؟

کد خبر: ۳۵٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha