۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
پایان داووس با جدال امریکا و اروپا بر سر بحران آب و هوا
اتهام افکنی متقابل در روز آخر

پایان داووس با جدال امریکا و اروپا بر سر بحران آب و هوا

مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس در روز جمعه در حالی به پایان رسید که دو نفر از قدرتمندان جهان در مورد چگونگی رسیدگی به بحران آب و هوا و تغییرات آب و هوایی با نظر یکدیگر به شدت مخالف بودند.

به گزارش خبرنگار بازار، پس از یک هفته بحث و گفتگو در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس که چگونگی مقابله با بزرگترین مشکل حاکم بر سیاره زمین مورد بررسی قرار گرفت،  تنش میان استیون منوچین وزیرخزانه داری آمریکا و کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا بر سر بحران و تغییرات آب و هوایی مورد توجه رسانه های خارجی قرار گرفت.

منوچین که در اوایل گذشته اعتبار نامه فعال محیط زیست گرتا تونبرگ را زیر سؤال برد، گفت برنامه ریزی بلند مدت در جهت تحلیل تغییرات آب و هوایی کاملا بی نتیجه و بیهوده است.  

طبق گزارش سی ان ان بیزینس، وزیر خزانه داری ایالات متحده خانم لاگارد را به دلیل عقاید غیرقابل اجرا متهم کرد و اظهار داشت که دسترسی به انرژی ارزان برای رشد مهمتر از سرمایه گذاری در فن آوری های سبز است.

از طرفی لاگارد اظهار کرد که ارزیابی ریسکی که تغییرات آب و هوایی در بازارهای مالی و اقتصاد ایجاد می کند بسیار مهم است. بنابراین می توان این مسئله را پیش بینی کرده و مورد بررسی جدی قرار داد.

در واقع لاگارد خواستار تلاش بیشتر برای اندیشیدن به سرمایه گذاری در فناوری سبز در کنار مالیات ها و مقررات شد تا شرکت ها را به سمت این مسئله سوق دهد.

به گفته وی، این امر می تواند به رشد بهره وری قوی تر، اقتصاد جهانی سالم در اروپا و کاهش تورم در راستای رسیدن به اهداف بانک مرکزی اروپا که تا مدت طولانی از دست رفته است، کمک کند.  

از طرفی منوچین نیز با عجله در پاسخ به لاگارد اعلام کرد به هیچ وجه امکان ندارد که بتوانیم با این سطح از اطمینان در طی ۳۰ سال آینده از خطرات و بحران آب و هوا مطلع شویم و این پروژه را به انجام برسانیم.

این اختلاف نظر نشانگر دیدگاههای مختلف اقتصادی در داووس ۲۰۲۰ بین دونالد ترامپ و سیاستمداران و نمایندگان بیشتر کشورهای دیگر بود.

همچنین بر اساس گزارشات فایننشال تایمز، اقتصاددانان صندوق بین المللی پول در آخرین دیدگاه اقتصادی خود که این هفته منتشر شد هشدار دادند که هیچ نشانه روشنی و نقطه عطفی در رشد جهانی وجود ندارد.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که رشد جهانی در سال ۲۰۲۰ از ۳.۴ درصد در ماه اکتبر به ۳.۳ درصد کاهش یابد و در سال آینده این نرخ از ۳.۶ درصد به ۳.۴ درصد برسد.  این ارقام فقط کمی بهتر از رشد ۲.۹ درصد به دست آمده در سال ۲۰۱۹ است که بدترین سال برای اقتصاد جهانی از زمان بحران مالی می باشد.

البته کمتر کسی فکر می کند که دنیا در حال ورود به بهبود،  پیشرفت و رشد اقتصادی باشد. نرخ رشد بهره وری در اقتصادهای پیشرفته و در حال ظهور ناامید کننده بوده و بسیاری از تحلیلگران نگران هستند که رشد اقتصاد جهانی ۲۰۲۰ ممکن است به این دلیل باشد که نرخ های پایین بهره باعث انباشت بدهی ها شده است.

کریستالینا جورجیووا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول روز جمعه گفت که امیدوار است که با توجه به آتش بس اخیر تجاری بین ایالات متحده و چین، تسکین پولی تازه ای توسط بانکهای مرکزی پیشرو ایجاد شود و تثبیت در این داده ها به زودی بهبود یابد.

وی گفت ما در ژانویه سال ۲۰۲۰ در مقایسه با اکتبر ۲۰۱۹ در جایگاه بهتری قرار داریم.

گفتنی است که ایالات متحده همچنین از تهدید خود برای اعمال تعرفه در کالاهای فرانسوی عقب مانده و پس از بسیاری از جلسات پرتنش، آماده حذف موانع موجود در مذاکرات چند ملیتی می باشد. این مذاکرات از نظر ترامپ باید در این هفته آغاز شود.

 این تهدیدات همچنان به تصمیمات سرمایه گذاری شرکت ها بستگی دارد و احتمالاً درمورد هزینه های کلان در ماه های آینده احتیاط بیشتری باید اعمال شود.

جالب است که برخی از حاضرین داووس ادعا کرده اند که آمریکا نباید بخاطر اقدامات خود برای کم کردن تنش های تجاری، اعتبار لازم را بدست آورد زیرا تعرفه ها هنوز باقی مانده اند.  اقتصاددانان هشدار داده اند که این مسأله اقتصاد جهانی را برای مدتی پیش خواهد برد ولی اهداف اقتصادی دولت آمریکا در جنگ تجاری خود با چین نامشخص است.

کد خبر: ۳٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha