۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷
چرا فولادی‌ها می‌توانند گران بفروشند سیمانی‌ها نه!؟ / سیمانی ها به دنبال افزایش ۵۰ درصدی قیمت
در گفتگو با دبیر انجمن تولیدکنندگان سیمان مطرح شد؛

چرا فولادی‌ها می‌توانند گران بفروشند سیمانی‌ها نه!؟ / سیمانی ها به دنبال افزایش ۵۰ درصدی قیمت

شیخان، دبیر انجمن تولیدکنندگان سیمان با بیان این که  سهم سیمان در هزینه ساخت و ساز کمتر از یک درصد است که رقم قابل توجهی نیست، اظهار داشت: سالانه به طور متوسط ۷۰ میلیون تن سیمان تولید می کنیم که ۶۰ میلیون تن مصرف داخل و ۱۰ میلیون تن آن صادر می شود.

به گزارش بازار، وزارت صمت بالاخره و پس از کش و قوس های فراوان چندی قبل با افزایش ۶۳ درصدی قیمت سیمان مخالفت کرد و تصمیم گرفت افزایش ۲۰ درصدی قیمت این کالای بسیار مهم صنعتی(خصوصا در صنعت ساختمان) را به تصویب برساند، با این حال اما فعالان بخش خصوصی صنعت سیمان معتقدند با توجه به افزایش نهاده ها تولید از جمله دستمزد کارگران و... و همچنین تورم شدید در جامعه باید در این امر بازنگری کند در غیر این صورت فعالین عرصه سیمان با اعمال سیاست‌های کنترلی دولت، صرفه اقتصادی و بازگشت سرمایه روزانه سختی های زیادی خواهند کشید.

در این بین املاکی ها معتقدند بدون شک افزایش قیمت سیمان، مسکن را با گرانی شدیدتری مواجه می سازد بنابراین وزارت صمت نباید افزایش قیمت این محصول را در دستور کار قرار دهد با این حال اما پاسخ فعالین سیمان به این ادعای املاکی ها جالب است آنها معتقدند تورم ۴۰۰ درصدی مسکن در دوسال اخیر بدون افزایش قیمت سیمان اتفاق افتاده است و در شرایطی که سیمان با ارزان‌ترین قیمت به دست سازندگان رسیده، اما قیمت‌ها رشد سرسام آوری را تجربه کرده است. اظهارنظری که به نظر بیراه نیست؛ همچنان که به اذعان کارشناسان هزینه‌های سیمان کمتر از یک درصد قیمت ساخت را در برمی‌گیرد که در مقایسه با استانداردهای جهانی این عدد بسیار ناچیز است.

علی سرزعیم، کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص می گوید: افزایش قیمت سیمان، فولاد و در شرایط فعلی بسیار ضروری است؛ زیرا موجب افزایش سودآوری شرکتهای سیمانی شده و شکاف بین قیمت سهم آنها در بورس که به باور اینجانب حبابی شده و قدرت سود و ریسک‌هایی را که از سمت ترکیدن حباب ایجاد می‌شود، کاهش می‌دهد.

به نظر می رسد برخی در تلاشند که در غیاب  خوابیدن پروژه ها در داخل و خارج، صنعت سیمان را به انحا مختلف با تحمیل گرانی به مردم در بازار راکد نجات دهند و در این میان  برخی رسانه ها در حمایت از گرانی  و دامن زدن به رکود بیشتر همراه  شده اند.  

هزینه های تولید شدیدا افزایش یافته است

البته عبدالرضا شیخان دبیر انجمن تولیدکنندگان سیمان در خصوص آخرین وضعیت صنعت سیمان کشور به بازار گفت: اگر قیمت بازار سیمان با بازار سایر مصالح ساختمانی مقایسه شود ارزانترین کالا بدون هیچ شکی سیمان است.

وی افزود: یک کیسه سیمان ۵۰ کیلویی درب کارخانه حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است، به همین دلیل می توان گفت هیچ کالایی را نمی توان با این قیمت در سطح کشور پیدا کرد؛ چون سیمان ارزان است همه هجوم آورده و سیمان را جایگزین دیگر مصالح دیگر می کنند.

 این اظهارات در حالی صورت می گیرد که همچنان نهادهای  تولید از سوبسید بالایی برخوردارند هر چند که شیخان  یارانه ها و سوبسیدهای  را کم می داند و می گوید: هزینه تولید سیمان بسیار بالا رفته است، انتظار داریم با توجه به شرایط تولید، عرضه و تقاضا و میزان سرمایه گذاری در صنعت سیمان، این کالا نیز قیمت متعادل و مناسبی داشته باشد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان سیمان اظهار داشت: سیمان جایگزین فولاد و اسکلت بتونی انجام می شود که البته چون کشورمان روی گسل های بزرگ زلزله واقع است این امر اقدام مثبتی تلقی می شود ولی به خاطر ارزانی به جای آهک و گچ هم سیمان مصرف می کنند، به جای آجر بلوک های سیمانی مصرف می شود که این موضوع هجوم زیادی به صنعت سیمان وارد می کند.

قیمت درب کارخانه ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است
وی اذعان داشت: باید قیمت های متعادل تری لحاظ کنیم، از طرفی تلاش می کنیم اشتغالی که این صنعت ایجاد کرده، اشتغال پایداری باشد و امیدواریم با تعاملی که با وزارت خانه داریم به نتایج مثبتی برسیم، در حال حاضر قیمت سیمان درب کارخانه ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است که ارزش افزوده، کرایه حمل و سود عامل اضافه می شود و با قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان فقط می توان برای کارخانجاتی که مقیم هستند به فروش برسد.

این فعال صنفی بیان کرد: کرایه حمل ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است که سبب می شود قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای کارخانجات غیر مقیم عملی نباشد، وقتی در دنیا قیمت بازار داخلی سیمان بالای ۵۰ دلار است یعنی هر تن سیمان(بیست پاکت) بالای یک میلیون تومان می شود با این قیمت الان همخوانی ندارد؛ وقتی فولاد به قیمت جهانی با دلار نیما حساب می شود، چطور فولاد می تواند این کار را انجام دهد.

نسبت منطقی، معقول و استاندارد قیمت سیمان به فولاد باید یک به هفت باشد اما الان یک به ۲۹ است

شیخان گفت: نسبت منطقی، معقول و استاندارد قیمت سیمان به فولاد باید یک به هفت باشد اما الان یک به ۲۹ است؛ پیشنهاد ما این است که اصلا بحث قیمت جهانی را نداشته باشیم و بر مبنای قیمتی بر اساس آن صادر می کنیم لحاظ شود، پایه صادراتی که باید ارز برگردد ۲۷.۵ دلار است، این قیمت را به ما بدهند تا با قیمت نیمایی حساب کنیم و قیمت یک تن سیمان شود.     

دبیر انجمن تولیدکنندگان سیمان تصریح کرد: با احتساب این رقم ضرب در نرخ ارز نیما، قیمت هر تن سیمان حدود ۴۸۰ هزار تومان می شود در حالی که قیمت هر تن سیمان فله تیپ یک درب کارخانه حدود ۲۲۰ هزار تومان است. می بینیم که بین این اعداد تعادلی وجود ندارد.

وی با بیان این که آمارهای چهار ماهه نشان‌دهنده افزایش تولید سیمان دارد، اظهار نمود: هم اکنون بالای ۹۰ درصد ظرفیت صنعت سیمان فعال است که این افزایش تولید با وجود مشکلات فعلی اعم از نبود قطعات یدکی و آجر نسوز صورت گرفته و با همت و غیرت تولیدکنندگان عملی شده است، وگرنه هیچ صنعتی در حال حاضر با ظرفیت ۹۰ درصد فعال نیست.

ماهانه ۶ میلیون تن سیمان در کشور تولید می شود

شیخان افزود: در سه ماهه نخست سال ۹۹ حدود ۱۵ میلیون تن سیمان در داخل کشور به متقاضیان تحویل داده‌ایم که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده است. به این ترتیب تحویل سیمان در این مدت حدود ۱۱ درصد رشد داشته است. در سه ماهه امسال تولید سیمان نیز ۱۴ میلیون و ۴۹۰ هزار تن بوده است یعنی تقریباً هرچقدر تولید داشته‌ایم به متقاضیان عرضه شده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان سیمان تا پایان آبان ‌ماه که ساخت و ساز رونق دارد ماهانه حدود ۶ میلیون تن سیمان در کشور مورد نیاز خواهد بود که توسط تولیدکنندگان تأمین خواهد شد. از نظر تأمین سیمان و فروش با قیمت مصوب درب کارخانه هیچ مشکلی نخواهیم داشت ولی در زمینه حمل‌ و نقل و توزیع سیمان ابزاری برای کنترل قیمت در اختیار ما نیست. در عین حال، پیشنهاد ما این است که هر سه ماه یک بار قیمت‌گذاری سیمان مورد بازنگری قرار گیرد البته این به معنی افزایش دائم قیمت‌ها نیست بلکه ممکن است حتی از آبان‌ماه با کاهش مصرف سیمان، قیمت‌ کارخانه‌ای نیز کاهش یابد.

سالانه ۱۰ میلیون تن صادرات داریم

وی در پایان گفت: انتظار داریم در شرایطی که در کشور حاکم است، قیمت هر پاکت سیمان درب کارخانه ۲۰ هزار تومان شود؛ سالانه به طور متوسط ۷۰ میلیون تن سیمان تولید می کنیم که ۶۰ میلیون تن مصرف داخل و ۱۰ میلیون تن آن صادر می شود.

کد خبر: ۳۵٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha