۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
چشم کارگران به مهربانی ۲ عامل؛ کرونا و کارفرما
شیوع اشتغال زیرپوستی و غیررسمی

چشم کارگران به مهربانی ۲ عامل؛ کرونا و کارفرما

تهران- مشکلات جامعه کارگری در حالی در استان تهران رو به افزایش است، که در عین حال شاهد شیوع اشتغال زیرپوستی و غیررسمی نیز در این استان هستیم.

بازار؛ گروه استان‌ها: اهمیت کارگر در اقتصاد جامعه و نقش آن در تحقق «جهش تولید» و چرخه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست و در همین راستا فراهم کردن شرایط رفاه حداقلی و آرامش کارگران وظیفه‌ای است که مسئولان نباید از آن غافل شوند.

اما در شرایط سخت اقتصادی کنونی کشور شاهد وارد آمدن بیشترین لطمه‌ها و آسیب‌های اقتصادی بر پیکره جامعه کارگری هستیم، از افزایش سرسام‌آور قیمت مواد غذایی، پوشاک و ... گرفته تا تورم لجام‌گسیخته در بخش خریدوفروش و اجاره مسکن و نیز افزایش ناچیز حقوق کارگران، همه و همه سبب شده است، تا سفره این قشر زحمتکش کوچک‌تر از همیشه شود.

طبق آمار و با در نظر گرفتن جمعیت متوسط چهارنفری برای هر خانواده می‌توان ادعا کرد، که یک‌سوم جمعیت استان تهران را جامعه کارگری و اعضا خانواده کارگران تشکیل می‌دهند، که این ادعا مسئولیت متولیان تأمین رفاه برای این جمعیت قابل‌توجه را بیشتر می‌کند.

دراین‌بین شیوع ویروس کرونا سبب شده است، تا بسیاری از کارگران در بخش‌های صنعت، خدمات، گردشگری و ...کار خود را از دست بدهند و در این وانفسای اقتصادی موجود در کشور از دریافت حداقل حقوق نیز بی‌بهره باشند و نیز بررسی‌های خبرنگار بازار نشان می‌دهد، در بسیاری از مواقع کارفرما اقدام به یک روز در میان کردن حضور کارگر در محل کارکرده است و حقوق دریافتی این زحمتکشان نیز بر همین اساس نصف شده است.

شیوع اشتغال غیررسمی و زیرپوستی در تهران
دبیر اجرایی خانه کارگر غرب تهران در خصوص مشکلات جامعه کارگری در غرب این استان به خبرنگار بازار می‌گوید: متأسفانه آن‌قدر شرایط کار در استان سخت شده که بسیاری از کارگران بدون توجه به حقوق خود و از روی اجبار به اشتغال غیررسمی و زیرپوستی روی می‌آورند، که امنیت شغلی ندارد و بسیاری از آن‌ها یا قرارداد ندارند و یا قراردادهای موقت امضا کرده‌اند.

طبق آمار و با در نظر گرفتن جمعیت متوسط چهارنفری برای هر خانواده می‌توان ادعا کرد، که یک‌سوم جمعیت استان تهران را جامعه کارگری و اعضا خانواده کارگران تشکیل می‌دهند

وی بابیان این‌که بازرسی‌های وزارت کار بسیار ضعیف و نیز عرضه و تقاضای نیروی کار در وضعیت کنونی نامتوازن است، ادامه داد: همین دو عامل سبب اجبار کارگران به اشتغال خاکستری شده است، اخیراً و با شیوع ویروس کرونا وضع از این هم بدتر شده و عدم توازن در عرضه و تقاضای نیروی کار بیشتر است.

اکبر قربانی با انتقاد از عملکرد نهادهای متولی در حمایت از کارگران ادامه می‌دهد: متأسفانه آن‌چنان‌که توقع داریم، حمایت نمی‌شویم، به‌عنوان‌مثال در پرداخت بیمه‌های بیکاری آن‌طور که باید عمل و جدی گرفته نشد، در حال حاضر به‌ویژه در بانوان شاهد به‌کارگیری آن‌ها به‌عنوان نیروهای آزمایشی هستیم، که از این طریق حق کارگران تضییع می‌شود و به‌نوعی استثمار می‌شوند.

کرونا سبب تعدیل نیرو در تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی استان تهران شد
تأمین مسکن برای یک کارگر در شرایط اقتصادی کنونی و با تورم موجود یک آرزو است، چراکه با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم، یک کارگر برای خرید یک آپارتمان ۶۰ متری در مرکز شهر تهران باید حدود ۴۲ سال کارکرده و حقوق خود را خرج نکند و قیمت مسکن نیز در این ۴۲ سال ثابت مانده و افزایش نیابد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار  می‌گوید: حمایت‌های مناسبی از مشاغل آسیب‌دیده از کرونا در استان تهران انجام‌شده و بررسی افراد ثبت‌نام کرده در سامانه بیمه بیکاری در این استان به‌سرعت انجام شد.

پروانه رضایی بختیاری بابیان این‌که تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی استان تهران در پی شیوع ویروس کرونا آسیب‌دیده و با کاهش ظرفیت و تعدیل نیرو مواجه شده‌اند، گفت: حمایت از افراد آسیب‌دیده و بیکار ناشی از کرونا کار دشواری است، اما همکاران بنده با تمام توان در تلاش برای حمایت از این عزیزان هستند.

گذراندن دوره آزمایشی بهانه ای برای استثمار کارگران
غلامرضا فرجیان، از فعالان رسانه‌ای جامعه کارگری جنوب استان، رویه کارفرمایان در کار کشیدن بی‌اجر و مواجب از کارگران به بهانه گذراندن دوره آزمایشی را موردانتقاد قرارداد و افزود: زمانی که بازرسی درستی در کار نباشد و کرونا نیز بنگاه‌های اقتصادی را دچار آسیب کرده باشد، شاهد انتقال این فشار بر روی قشر ضعیف کارگر هستیم، درحالی‌که در قانون کار شرایط و ضوابط طی دوره آزمایشی به‌دقت مشخص‌شده است و اگر کارفرما در این دوره اقدام به قطع همکاری کند، باید حق‌وحقوق کارگر را به‌طور کامل پرداخت کند، اما در عمل شاهد وقوع چنین اتفاقی نیستیم.

این فعال جامعه کارگری وضعیت بد اقتصادی را سبب باز بودن دست کارفرمایان در انتخاب کارگر دانست و افزایش آمار بیکاری در استان تهران را مورداشاره قرارداد و افزود: امروز شرایط اقتصادی بسیار سخت است و درآمد اکثر خانوار کارگری پاسخگوی مخارج فعلی زندگی نیست، بخش اعظمی از درآمد کارگران صرف تأمین مسکن می‌شود و درحالی‌که طی دو سال اخیر قیمت‌ها با نرخ ارز بالا رفته است، حقوق کارگران ریالی حساب‌شده و افزایش ناچیزی در مقایسه با افزایش قیمت‌ها دارد.

نتایج یک پرسشنامه‌ای که به اعضای اتاق اصناف تهران ارسال‌شده است، نشان می‌دهد، فعالان اقتصادی بیشترین اعتراض در خصوص تعطیلی بنگاه‌ها و بیکار شدن کارگران را به وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی وارد آورده‌اند

این فعال کارگری خواستار ایجاد ثبات در بازار و قیمت‌ها شد و تأکید کرد: وقتی قیمت‌ها لحظه‌ای گران می‌شود، کار هم نیست و بیکاری غوغا می‌کند، فراهم کردن حداقل‌های زندگی برای کارگران به رؤیا تبدیل‌شده است.

نتایج یک پرسشنامه‌ای که به اعضای اتاق اصناف تهران ارسال‌شده است، نشان می‌دهد، فعالان اقتصادی بیشترین اعتراض در خصوص تعطیلی بنگاه‌ها و بیکار شدن کارگران را به وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی وارد آورده‌اند

مشکلات کارگران در حال تبدیل به بحران های جدی است
نماینده مردم تهران، اسلامشهر، شمیرانات، پردیس و ری در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان این‌که نظارت مجلس بر دولت در دفاع از حقوق کارگران باید بیش‌ازپیش و با دقت بیشتری صورت گیرد، افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر و در میان عدم اهتمام و دغدغه جدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شاهد تبدیل‌شدن مشکلات کارگران به بحران‌های جدی هستیم.

احمد نادری رویکرد دولت نسبت به کارگران و قشر ضعیف جامعه را رویکرد «نئولیبرالی» خواند و ادامه داد: این نوع نگرش باید تغییر کند، حقوق کارگران در شورای عالی کار زیرخط تورم اعلامی تعیین شد، که این امر اقدامی تأسف‌آور و نیز خلاف ماده ۴۱ قانون کار بود، متأسفانه توجهی به معیشت کارگران نمی‌شود.

این نماینده مجلس بابیان این‌که قشر ضعیف و کارگران در دولت دیده نمی‌شوند، گفت: کارگر در اسلام جایگاه بسیار و والایی داشته و باید موردتوجه قرار گیرد، نباید بی‌توجهی به این قشر معظم تداوم یابد.

درهرصورت به نظر می‌رسد، باید توجه بیشتری به معیشت کارگران به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم تشکیل‌دهنده جامعه شود، چراکه این قشر عظیم، نباید علاوه بر خستگی ناشی از کار طاقت‌فرسا، دغدغه دیگری داشته باشند، اما در عمل می‌بینیم، که این‌طور نیست.

در عمل نیز حمایت و توجهی از سوی دولت به‌عنوان مهم‌ترین نهاد مجری قانون کار و توزیع‌کننده خدمات و امکانات به کارگران را شاهد نیستیم و همین امر گلایه‌های فراوانی در پی داشته است.

کد خبر: ۳۵٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha