۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴
تعیین استراتژی برای هفته پراسترس؛ بازار سرمایه نیازمند حمایت
پیش بینی کارشناسان از بازار بورس این هفته

تعیین استراتژی برای هفته پراسترس؛ بازار سرمایه نیازمند حمایت

مجموع نظر کارشناسان در بررسی وضعیت بازار سرمایه در هفته جاری، نشان دهنده یک ضرورت است؛ ضرورت حمایت از بازار سرمایه در هفته ای پراسترس.

پژمان مرادی؛ بازار، هفته‌ گذشته را شاید بتوان پر استرس‌ترین دوران بازار بورس از ابتدای سال تا کنون دانست، هفته‌ای که تابلوی بورس در یک روز به یکباره قرمز و بعد سبز می‌شد. دو خبر عرضه سهام عدالت و تاخیر در عرضه دارا دوم جزو تاثیرگذارترین عوامل بر بازار سهام بودند.

هفته گذشته بازار کار خود را با دو میلیون واحد آغاز کرد و با ۱میلیون و ۹۷۵ هزار به پایان رسانید. آنچه که بیشتر تحلیل‌گران عنوان کردند بازار بورس در هفته گذشته دستوری بودن خود را نشان داد به گونه‌ای که هم سهم‌ها به صورت نامتوازن ریزش داشتند و هم سیستم سفارش دچار ایراد و کندی شده بود.

بیشتر کارشناسان بر این باورند که بازار در هفته پیش رو روند مثبتی را طی می‌کند و اگر حمایتی در جهت مثبت شدن بازار صورت نگیرد، بازار با ریزش‌های سنگینی مواجه خواهد شد به گونه‌ای که تخمین زده شده بین ۴۰تا ۳۰درصد در پایان خروج سرمایه داشته باشد. البته که آغازین ساعات بورس در این هفته، با ریزش و درصدهای قرمز رنگ همراه بوده است.

انتظار بازار مثبت داشتیم
مجتبی عسگری کارشناس بازار سرمایه و از فعالان این بازار در گفتگو با بازار در مورد وضعیت بازار بورس در هفته پیش رو گفت: با توجه به آنچه که دولت در مورد زمان عرضه دار دوم در اوایل شهریور ماه اعلام کرده، این احتمال می‌رود در هفته پیش رو باید بازار مثبت باشد و اگر این اتفاق صورت نگیرد، ممکن است استقبالی از دارا دوم نشود.

عسگری اضافه کرد: طبق برآورده‌های جهانی و همچنین آنچه ما تا کنون در بازار سهام دیدیم حدود ۷۰درصد از کسانی که بدون آگاهی وارد بازار سهام می‌شوند طی سه ماه اول از این بازار خروج می‌زنند و این طبیعت بازار است، اما در بازار سهام ایران با توجه به سود دهی که تا کنون داشته خروجی رخ نداده اما ممکن است در همین بازه زمانی خروج هم صورت بگیرد.

وی افزود: دولت راهی به جز حمایت از بازار در این هفته ندارد چرا که اگر روند ریزشی بازار همچنان ادامه داشته باشد، استقبالی از دارا دوم صورت نمی‌گیرد، همچنین ممکن است ریزش‌ها در هفته گذشته به سبب کاهش قیمت پالایشگاهی باشد تا دولت بتواند با تخفیف بهتری این سهام‌ها را عرضه کند.

باید اعتماد به بازار برگردد
دکتر منصوری کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت بازار در هفته پیش رو گفت: روزهای اول هفته بسیار مهم است و باید منتظر بود و دید که این حرف‌هایی که گفتند، اعتماد را به بازار می‌گرداند و اگر بر نگردد و دولت  نتوانستند تعیین تکلیف کنند بازار منفی خواهد شد.

وی افزود: همه بازار تجربه جدید است و بهترین های بازار هم هر چیزی که می‌گویند همه در حد حدس و گمان است. بازار باید یک جنس جدید و هویت جدید از خودش نشان بدهد و بازار اگر مثبت شود، اگر حمایت شود پول بر می‌گردد چرا که پول جای دیگری ندارد که برود.

این کارشناس بازار افزود: تحلیل ما این است که بازار یکسال گذشته را نخواهیم داشت. در صورتی که اعتماد به بازار برگردد و این جو یکپارچه منفی سایه‌اش را از بازار بردارد می‌توان انتظار داشت از اینجا به بعد بازار یک مقدار تحلیلی‌تر می‌شود و این گونه نیست که هر سهمی را بخرید سودده باشد، بلکه باید سهم ارزنده را از بین سهم‌ها غیر ارزنده پیدا کنید.

منصوری اظهار داشت: ما دنبال این هستیم که بازار به تعادل برسد و ارزش سهم هایی که ارزنده هستند برگردند و مثبت خود را نشان دهد، یعنی بازار به تعادل برسد.

وی گفت: باید اعتماد به بازار برگردد و از اینجا به بعد بازار تحلیل را خواهیم داشت نه بازاری که هر کسی بیایید و سود کند.  از این بعد سرمایه‌گذاران حتما باید تحلیل بلد باشند و به یک مشاوره وصل باشند. بازار تا اینجا با افزایش دلار پیوسته بالا می‌رفت و همه سهم‌ها با دلار بالا می‌رفتند اما زمانی که دلار ترمز کرد  سهم‌ها که با آن بالا می‌رفتند متوقف شدند و الان باید برگردیم و سهم های ارزنده را پیدا کنیم.

تب فروش باید کاهش پیدا کند
سید فواد حسینی در همین رابطه به بازار گفت: سرمایه گذاران بورس در هفته گذشته کش و قوس‌های مسئولین کشور را دیدند و در این بین خوشبینی که به واسطه دارا دوم در بازار ایجاد شده بود و در مورد سهم های پالایشی بود تضعیف شد هر چند که دارا دوم در ارزش گذاری سهام تاثیری ندارد اما برای اکثر فعالان بازار سرمایه، سیگنال مثبتی بود برای خرید سهام پالایشگاهی، ولی با اطلاعیه سازمان خصوصی سازی انتظارات مثبت از بین رفت و عرضه در چهار نماد پالایشگاهی افزایش پیدا کرد و همین مسئله باعث شد ریسک گریزان بازار وکم تجربه های بازار به سمت فروش سوق پیدا کنند و این فروش همه بازار هم شامل شد.

حسینی اضافه کرد: ثبات قیمت دلار ایجاد انتظاراتی داشته مبنی بر کاهش نرخ ارز که بر این مسئله باید صحبت های رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی را اضافه کرد و این انتظارات از کاهش نرخ ارز باعث شد که پتانسیل اصلاح در نمادهای به اصطلاح دلاری ایجاد شود و گویی بازار منتظر یک جرقه برای اصلاح بود و این جرقه را سازمان خصوصی سازی زد و در نهایت صحبت های وزیر نفت و اقتصاد مسئله دارا دوم خاتمه پیدا کرد و تب فروش بازار کاهش شد.

وی در مورد این هفته گفت: اگر شاخص کل را از منظر تکنیکال نگاه کنیم، شاخص کل  بعد از عبور از مقاومت دو میلیون کمی اصلاح کرد که می‌توان آن را به عنوان پول بک در  نظر بگیریم و این هفته را، هفته‌ای متعادل‌تر  برای بازار پیش‌بینی کنیم و احتمالا در نهایت هفته مثبتی خواهد بود.

کد خبر: ۳۵٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha