۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲
طرح گشایش‌ اقتصادی، مفری برای روزهای پایانی دولت/ مشکلات مردم همچنان در بوته فراموشی
بازار گزارش می دهد؛

طرح گشایش‌ اقتصادی، مفری برای روزهای پایانی دولت/ مشکلات مردم همچنان در بوته فراموشی

وضعیت اقتصادی کشور در سالهای اخیر چالش های متعددی را به خود دیده است؛ چالش هایی که گاه در بازارهای غیرمولد رشد می کند و گاه زبان تیزی به برندگی دلار دارد و این قدرت خرید مردم است که هر روز در غفلت مسئولان کاهش می یابد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی بازار و به اذعان گزارش های مرکز پژوهش های مجلس، متوسط نرخ تورم بلند مدت اقتصاد ایران نزدیک به ۲۰ درصد بوده است  این در حالی است که همه کشورهای دنیا توانسته اند معضل نرخ تورم را حل کرده و متوسط نرخ تورم در سال ۲۰۱۸ در دنیا ۲.۴ درصد بوده است.

همچنین در آمد سرانه کشور از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ کاهشی ۳۴ درصدی داشته است. درواقع علی رغم افزایش درآمد اسمی خانوارها، قدرت خرید هر فرد ایرانی نسبت به سال ۱۳۹۰ حدود یک سوم کاهش یافته است.

با توجه به سهم بالاتر خوراکی ها در سبد هزینه خانوراهای فقیرتر، نرخ تورم بالاتر خوراکی ها و آشامیدنی ها در سال های اخیر بیانگر بدتر شدن وضعیت معیشتی خانوراهای بادرآمد پایین تر نسبت به سایر خانوارها می باشد.

نرخ تورم بالا در سال های اخیر حتی منجر به رشد قابل توجه خط فقر در شهر تهران و سایر نقاط کشور شده است. این موضوع در کنار کاهش قابل توجه درآمد سرانه منجر به رشد نرخ فقر در این سالها شده است و شواهد موجود نشان از روند فرایند این متغیر در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ دارد.

مجلس یازدهم در حالی از هفتم خرداد ۱۳۹۹ خورشیدی کار خود را آغاز کرد که با نظر آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، امسال سال جهش تولید نام‌گذاری شد، بنابراین اکنون باید مسایل اقتصادی اولویت نخست کشور باشد و منتخبان مجلس یازدهم که با شعارهای اقتصادی پا در خانه ملت گذاشتند در این مسیر تلاش کنند و برای رسیدن به این هدف باید وحدت ملی و تعامل سازنده دولت و مجلس شکل بگیرد.

حال مجلس جدید که تا حدودی نسبت به دوره‌های گذشته از بعد رویکردی در خط متمرکزتری قرار دارد، باید با شهامت در برخی مشکلات که نیازمند اقدامات اساسی است ورود کند، یکی از مهمترین این موارد برنامه‌ریزی برای عبور از شرایط اقتصادی کنونی کشور و در نظر گرفتن برنامه‌ها و قوانین کارآمد برای این دوره است. چشم‌انداز سه، چهار سال آینده کشور نشان می‌دهد ما در حال گذر از یک اقتصاد نفتی و ورود به اقتصاد بر پایه مالیات و درآمدها هستیم که متاسفانه تاکنون برنامه‌ریزی کامل و جامع و یا راه عملیاتی برای عبور از این مرحله پیشنهاد نشده است. با این حال همه این اقدامات باید سفره مردم را رنگین کرده و مشکلات معیشتی را به حداقل ممکن برساند.

عبور از نقدینگی
در همین زمینه فاطمه محمد بیگی به خبرنگار بازار می گوید:  مشکلات معیشتی ناشی از اقتصاد بیمار کشور در سال گذشته مشکلاتی اساسی برای مردم ایجاد کرده است که موجب شده تا فشار بر اقشار ضعیف جامعه زیاد باشد.

وی افزود: رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم باید از قالب کلیشه و تبلیغات خارج شود چرا که مردم نیازمند رسیدگی اساسی هستند و تا زمانی که نتوانیم به مشکلات مردم به صورت  کامل و از نگاه های متفاوت رسیدگی کنیم  قطعا نخواهیم توانست تصمیم درستی نیز بگیریم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم اولویت اصلی امروز کشور است و از نظر ما که نماینده مردم هستیم هیچ بهانه‌ای برای این مسئله مورد پذیرش نیست.

محمد بیگی اظهار داشت: از سالهای قبل مشکلات اعتباری حاکم بر کشور روند رسیدگی به پروژه ها را کند کرده است اما نباید رفاه و آسایش مردم نادیده گرفته شود.

وی معتقد است مردم از برخی شرایط موجود در کشور ناراضی هستند و عمده ریشه این نارضایتی‌ها مسائل مالی است از این رو باید بتوانیم زمینه‌های این مشکل عمیق را در کشور شناسایی کنیم و هیچ کسی بهتر از دولت نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

قدر مسلم این است که پیش از پرداختن به مشکلات معیشتی کمی به مشکلات ساختاری اقتصاد بپردازیم و از نقدینگی موجود در جامعه کم کنیم چراکه انباشت نقدینگی و شکل گیری هر روزه بازارهای غیر مولد می تواند تمرکز موجود به امر تولید را گرفته و اقتصاد را دچار چالش های جدی قرار دهد.

اما در کنار بسیاری از مشکلات ساختاری اقتصاد در ایران، عدم مدیریت مسئولین هم مزید بر علت شده و مشکلات را دوچندان کرده است به نحوی که مجلس یازدهم حتی تا طرح سوال از رییس جمهور هم پیش رفت.

استیضاح یا سوال
محمد بیگی همچنین در همین زمینه تاکید دارد؛ بیکاری، تورم، گرانی و مشکلات ارزی زندگی روزمره مردم را دشوار کرده است و این در شرایطی است که به نظر می‌رسد دولت به اندازه کافی در جریان مسائل و مشکلات مردم نیست از این رو نمایندگان به این نتیجه رسیدند که باید از رئیس جمهور طرح سوال شود، البته به هیچ عنوان مسئله استیضاح مطرح نیست اما  باید این فرصت فراهم شود تا نمایندگان بتوانند سوالات و دغدغه‌های مردم را از رئیس جمهور بپرسند.

محمد بیگی با بیان اینکه امروز مهم‌ترین دغدغه نمایندگان در مجلس شورای اسلامی مدیریت همین مشکلات است  اما بدون همراهی دولت کاری از پیش نمی‌رود، گفت: این که ظرفیت‌های ما در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار نگیرد از نظر ما منطقی و قابل پذیرش نیست و در این شرایط ایجاد شده مجبوریم بیشترین میزان بهره وری را ایجاد کنیم.

با همه این تفاسیر، در کنار مسائل و مشکلات ریز و درشت اقتصاد ایران بروز و شیوع کرونا در ماه های اخیر مشکلات اقتصادی را چندین برابر کرده است.

بدون‌شک بزرگ‌ترین اختلالی که کووید-۱۹ در جهان ایجاد کرده برهم زدن نظم اقتصادی جهان است. تعطیل شدن کسب‌وکارها در کشورهای بزرگ عملا چرخه اقتصاد جهانی را از حرکت بازداشته است. سقوط آزاد قیمت نفت در پایین‌ترین قیمت ممکن می‌تواند بیانگر نمادین وضعیت بحرانی اقتصاد جهانی باشد. اما مردم ایران که کشورشان‌ سال‌هاست درگیر تحریم‌های بین‌المللی است طبیعتا شرایطی به‌مراتب سخت‌تر از دیگران را تجربه می‌کنند. به روایتی دقیق‌تر درحال‌حاضر آنچه شاهد آن هستیم تقاطع بحران کرونا با یکی از سخت‌ترین دوره‌های اقتصادی ایران در چهار دهه گذشته است.

با این حال و در شرایطی که با تورم بالا و فشار حداکثری بر اقشار آسیب‌پذیر جامعه روبرو هستیم، دولت  همواره سعی کرده برخی از قیمت‌ها همچون قیمت کالاهای اساسی را سرکوب کند که این رفتار قابل فهم است اما در اقتصادی به وسعت کشور امکان سرکوب وجود ندارد زیرا شاید بتوان قیمت چند قلم کالا را کنترل کند اما کنترل قیمت تمام کالاها به طور دستوری برای دولت ممکن نیست‌ و دولت باید علت تورم را شناسایی کند تا بتواند رشد قیمت‌ها را کنترل کند و نهایتا مشکلات معیشتی مردم رفع شود.

آیا گشایش ها حریف چالش ها می شود؟
اما در کار بررسی همه این موضوعات اخیر دولت از طرح گشایش اقتصادی رونمایی کرده است، طرحی که به اذعان بسیاری از کارشناسان فروش نفت را در قالب بورس پیگیری می کند.

این در حالی است که رییس کمیسیون انرژی مجلس درباره این طرح به خبرنگار بازار می گوید: مقوله گشایش اقتصادی از سوی رییس جمهور شتابزده مطرح شد.

وی افزود: این رویکرد نشان می‌دهد که برخی قصد دارند کشور را در عمل انجام شده قرار دهند و عنوان کند که ما می‌خواهیم گشایش اقتصادی انجام دهیم، اما یک عده در کشور مقابل ما ایستاده‌اند؛ یعنی به نوعی پیرو ضعف‌های موجود فرافکنی کنند.

عباسی تاکید دارد این بسته هم نمی تواند گشایشی در مسائل مردم ایجاد کند و تنها راه فراری است که دولت می‌خواهد به واسطه آن ماه‌های آخر حضور خود را طی کند. دولت پیرو این طرح به دنبال یک بهره برداری سیاسی از اقتصاد و زندگی مردم است.

با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید سران قوا در راستای مقوله گشایش اقتصادی چه در سر دارند و این اقدامات تا چه حد عملیاتی خواهد شد و به چه نحوی قرار است مشکلات معیشتی مردم که امروز در سخت ترین روزهای خود قرار دارد، رفع شود.

کد خبر: ۳۵٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
      0 0
      مسئولین راچه باک که چه کسی درکشور گرسنه سربه بالین میگذارد برای آنها که خوش میگذردسالهای متمادی که میخواهند گشایشی در زندگی مردم ایجاد کنند اما کو اینروزها دوباره ورد زبان شده