۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۷
افزایش قیمت نان در کرمان؛ شوک به اقشار ضعیف جامعه
انکار مسئولان و واقعیت بازار

افزایش قیمت نان در کرمان؛ شوک به اقشار ضعیف جامعه

کرمان- افزایش ناگهانی قیمت نان در کرمان در حالی روی داده که با افزایش تورم و کاهش توان خرید خانوارها جایگاه نان نیز در سبد خانواده ها متزلزل شده است.

بازار؛ گروه استان ها: طی هفته گذشته مردم کرمان وقتی برای تامین نان روزانه به نانوایی های کرمان مراجعه کردند با افزایش ناگهانی قیمت  نان مواجه شدند، این افزایش قیمت در حالی روی داده است که قیمت برخی دیگر از اقلام در سبد مصرف روزانه خانوار نیز در ماه گذشته شاهد جهش بوده که می توان به مرغ، گوشت و لبنیات نیز اشاره کرد به طوری که هر کیلو مرغ در کرمان ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رود.

قیمت گوشت نیز نوسان ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی را تحمل می کند و قیمت لبنیات هم به صورت مداوم در حال افزایش است.

افزایش نهاده های تولید از جمله آب، برق، کرایه، دستمزد از مهمترین عوامل افزایش قیمت از سوی نانواها عنوان می شد

نرخ نان البته از سوی نانوایی ها مدتی قبل به صورت غیر رسمی گران شده بود و این افزایش قیمت با عدم تایید مسئولان مواجه می شد، افزایش نهاده های تولید از جمله آب، برق، کرایه، دستمزد از مهمترین عوامل افزایش قیمت از سوی نانواها عنوان می شد.

در حالی از سوی برخی از مسئولان و رسانه ها عنوان می شود که قیمت نان در کرمان بعد از هفت سال افزایش یافته است که مهر ماه سال گذشته سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمان از گران شدن نان خبر داده بود.

وی گفته بود «همه بدانند که قیمت نان را حتی یک ریال افزایش نخواهیم داد و فقط در این جلسه قیمت نانی که از چندی پیش در کرمان غیرقانونی افزایش یافته بود، را قانونی می‌کنیم» که نتیجه این گفته عملا افزایش قیمت نان در سال گذشته بود که در سال جاری نیز روی داده است. البته طی روزهای اخیر برخی از نانوایی ها مجدد نرخ نان را به قیمت گذشته برگردانده اند با این وجود همچنان در برخی از نانواییها نان با نرخ جدید فروخته می شود.

مسئولان به فکر مردم باشند
افزایش قیمت نان البته در بخش نانواییهای آزاد پز که بخش اعظم نیاز مردم را به نان تامین می کنند بیشتر به چشم می آید به طوری که نرخ تافتون از هر قرص نان ۲ هزار تومان به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

محمد اسماعیلی یکی از شهروندان کرمانی است که می گوید: من پنج فرزند دارم، اگر هر دو روز ۱۰ نان هم خریداری کنم باید حدود ۳۰ تا ۳۵ تومان هزینه کنم این رقم در طول ماه برای من کارمند سرسام آور است.

وی می گوید: هر نان تافتون آزاد پز قبل از این ۲ هزار تومان بود و هر نان تافتون کنجدی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اما حالا قیمت ها به ترتیب به ۲ هزار و ۵۰۰ و ۳ هزار تومان رسیده است.

سال گذشته هم نانواییها به صورت غیر قانونی قیمتها را افزایش دادند و پس از مدتی همان قیمتها را دولت تایید کرد

وی می افزاید: نانواییهای دولتی با کیفیت مطلوب ندارند و یا صف بسیار طولانی دارند چون اکثر مردم توان خرید نانهای آزاد پز را ندارند.

این شهروند می گوید: سال گذشته هم نانواییها به صورت غیر قانونی قیمتها را افزایش دادند و پس از مدتی همان قیمتها را دولت تایید کرد و گفت: ما افزایش قیمت ندادیم بلکه قیمتهای فعلی را تثبیت کردیم این کارها برای مردمی که تحت فشار اقتصادی هستند فشار بیشتری وارد می کند.

وی در خصوص افزایش هزینه های تولید نان هم گفت: مردم که نباید بار تورم را به دوش بکشند افزایش قیمت کالاهای لوکس و نیمه لوکس قابل توجیه است اما آیا درست است که مهمترین جزو سفره مردم را که با ان یک نان و پنر می خورند را هم گران کنند.

دولت بار مشکلاتش را به دوش مردم نیندازد
وی گفت: دولت خود باید در قالب تسهیلات و حمایت یارانه ای این مشکل را رفع کند و بار مشکلاتش را به دوش مردم مستضعف نیندازد.

مریم کرباسی نیز در یکی دیگر از شهروندان کرمانی است که از کیفیت پایین نانوایی های دولتی شکایت دارد و می گوید: مردم مجبورند از آزاد پزها نان خریداری کنند و یا نان بی کیفیت و ارزان را ترجیح دهند این در حالی ست که در اکثر نانوایی ها پروتکل های بهداشتی هم رعایت نمی شود شاطری که نان می پزد همزمان پول نقد می شمارد، فاصله اجتماعی رعایت نمی شود و کسی هم جوابگو نیست.

وی می گوید: مسئولان به جای اینکه نانواها را مجبور به افزایش استانداردهای بهداشتی با توجه به شیوع کرونا کنند نان را گران تر کرده اند.

مسئولان به جای اینکه نانواها را مجبور به افزایش استانداردهای بهداشتی با توجه به شیوع کرونا کنند نان را گران تر کرده اند

وی می افزاید: بسیاری از مردم در شرایط کنونی توان خرید خود را از دست داده اند و نان مهمترین ماده غذایی آنها در طول روز است افزایش قیمت نان فشار را بر مردم بیشتر می کند و هیچ تاثیری هم در افزایش کیفیت نان ندارد چون نانوا به فکر سود خود است و دولت هم میخواهد مسئولیت خود را به دوش مردم بیندازد.

یکی از نانواهای به نام محمد قربانی نیز به خبرنگار بازار می گوید: نانواها هم جزیی از مردم هستند قیمت برق، آب، گاز و کارگر نسبت به سال گذشته چند برابر شده است.

وی می افزاید: برای ادامه کار مجبوریم کارگر غیر ماهر استخدام کنیم در این شرایط کیفیت نان تولیدی هم کاهش می یابد.

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اما دلیل افزایش قیمت نان را افزایش هزینه های تولید نان برای نانواها دانست و به خبرنگار بازار گفت: پس از سالها این افزایش قیمت رسما انجام شده است.

سینا خسروی افزود: این کار موجب افزایش کیفیت نان و مطلوبیت بیشتر این صنف برای تولید کالای با کیفیت بیشتر می شود.

وی هر گونه افزایش قیمت را منوط به مجوزهای دولتی دانست و تاکید کرد افزایش قیمتها دقیقا مطابق مجوزهای قانونی باید انجام شود.

روند افزایش قیمتها هر روز فشار بیشتری به مردم تحمیل می کند و این روند با افزایش قیمت کالاهای ضروری می تواند فشار اقتصادی را بر قشر ضعیف جامعه بیشتر کند.

کد خبر: ۳۵٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha