۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸
نفس کشت گلخانه‌ای به شماره افتاد؛ رکود در بازار فروش
گزارش بازار؛

نفس کشت گلخانه‌ای به شماره افتاد؛ رکود در بازار فروش

تهران- سایه ویروس کرونا بر فعالیت‌های اقتصادی، کشت گلخانه‌ای را نیز بی‌نصیب نگذاشته، تا جایی که بسیاری از فعالان تولید گل شاخ بریده، در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: طبق آمار اعلام‌شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، استان تهران در سال ۹۸ بافاصله ۱۰۰ هکتاری با استان دوم رتبه نخست احداث فضاهای گلخانه‌ای در کشور را کسب کرد، این استان ۱۸۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد، که سه هزار و ۸۱۱ هکتار آن را کشت گلخانه‌ای تشکیل می‌دهد.

برای استان تهران به گفته مسئولان امر در سال جهش تولید، رسیدن به چهار هزار و ۳۱۱ هکتار فضای گلخانه‌ای هدف‌گذاری شده است، برای این استان همچنین در سال جاری تولید یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار گل شاخه بریده، ۳۰ میلیون گلدان گیاهان آپارتمانی در گلخانه‌ها و افزایش تولیدات محصولات گلخانه‌ای از سالانه ۷۵۰ هزار تن به ۸۲۰ هزار تن هدف‌گذاری شده است.

شهرستان‌های پاکدشت و پیشوا بیشترین سطح زیر کشت گلخانه‌ای را در استان تهران به خود اختصاص دادند

اما این استان پیشرو درزمینهٔ احداث گلخانه و تولید محصولات کشاورزی نیز از خسارات عدیده ویروس کرونا در امان نماند و شیوع این ویروس منحوس که از اسفندماه ۹۸ تشدید شد، سبب تعطیلی بسیاری از اصناف، مراسم، مجالس و دورهمی ها و به‌تبع آن کاهش فروش محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای در ایام سال نو و پس‌ازآن در زمان اوج فروش شد و بسیاری از این واحدهای فعال حتی از پس هزینه‌های تولید نیز برنیامدند.

قیمت بذر وارداتی چهار برابر و سموم ۲ برابر شده است
یکی از گلخانه داران پیشوا در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه گلخانه داران جنوب استان تهران در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید قیمت محصولات، ضررهای سنگینی را متحمل شده‌اند، اظهار داشت:  در شرایطی که هزینه‌های تولید، ازجمله قیمت بذر چند برابر شده است، شاهد کاهش قیمت محصولات و استقبال کم مشتریان از تولیدات خود را هستیم.

محمد علایی ادامه داد: این‌که قیمت بذر وارداتی چهار برابر و قیمت سموم کشاورزی دو برابر شده شاید عجیب باشد، اما واقعی است و عجیب‌تر آن‌که قیمت محصولات ما تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش داشته است و این یعنی نه‌تنها سود کاهش داشته که وارد ضرر شدیم.

وی کاهش فروش را از دیگر معضلات بخش کشاورزی به‌ویژه تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای دانست و گفت: در حال حاضر نگه‌داشتن گلخانه کار دشواری است و به گفته یکی از دوستان اگر همین سرمایه را وارد بورس می‌کردیم، تا حالا چند برابر شده بود.

این تولیدکننده پیشوایی بابیان اینکه هزینه‌های حمل‌ونقل نیز دو الی سه برابر شده است، افزود: مجوز احداث گلخانه در بخش وسیعی از اراضی دیگرمان را نیز گرفته بودیم، اما در حال حاضر اقدام به راه‌اندازی نمی‌کنیم، چراکه دیگر حاشیه امنی برای گلخانه داران و کشاورزان نمانده است.

خسارت ۱۰۰ درصدی تولیدکنندگان گل شاخه بریده از شیوع ویروس کرونا

مدیر شهرک گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای « حصار گلی» ورامین نیز در گفت‌وگو با بازار از وارد شدن خسارت جبران‌ناپذیر به فعالان این بخش به‌ویژه تولیدکنندگان گل شاخه بریده و پرورش‌دهندگان ماهی برای کشت دومنظوره طی اسفند پارسال تا خردادماه سال جاری خبر داد و افزود: تعداد زیادی از تولیدکنندگان گل‌های شاخه بریده در این شهرک متحمل خسارت ۱۰۰ درصدی از شیوع کرونا شدند.

در حال حاضر نگه‌داشتن گلخانه کار دشواری است و به گفته یکی از دوستان اگر همین سرمایه را وارد بورس می‌کردیم، تا حالا چند برابر شده بود

وی افزود: امروز کرونا سبب ایجاد رکود در بازار فروش محصولات شده و این در حالی است، که دستمزد کارگر سال گذشته روزانه ۹۰ هزار تومان بود، اما امسال به ۱۳۰ هزار تومان رسیده و رشد ۴۵ درصدی داشته است، قیمت سم، کود و دیگر نهاده‌ها نیز سر به فلک گذاشته است، کود ۲۰ سال گذشته ۴۰۰ هزار تومان بود، اما امسال باید آن را بالای یک‌میلیون تومان بخریم، البته قیمت محصولات نیز افزایش داشته است، ولی این افزایش نهایتاً ۱۰ درصدی است و پاسخگوی افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید نخواهد بود.

بانک‌ها به گلخانه داران در پرداخت اقساط مهلت بیشتری دهند
در همین رابطه نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یکی از شهرستان‌های پیشرو در تولید گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای در استان تهران و کشور در گفت‌وگو با بازار بر اعطای تسهیلات کم‌بهره و نیز امهال اقساط بانکی گلخانه داران تأکید کرد و افزود: کرونا خسارت سنگینی  به گلخانه داران تحمیل کرده است.

فرهاد بشیری مشکلات موجود در حوزه تولید را متعدد خواند و گفت: در این شرایط بحرانی اگر تولیدکننده را تنها بگذاریم، نه‌تنها خبری از جهش تولید نخواهد بود، که باید شاهد له شدن بسیاری از فعالان تولید زیر چرخ‌های مشکلات اقتصادی نیز باشیم.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی نسبت به تخریب چرخه تولید و بیکاری تولیدکنندگان هشدار داد و افزود: در حال حاضر شاهد به بن‌بست رسیدن بسیاری از تولیدکنندگان هستیم و اگر چرخه تولید تخریب شود، بازسازی آن بسیار دشوار است و همچنین سبب افزایش نرخ بیکاری شده و پیامدهای اقتصادی آن را در سال‌های آینده مشاهده خواهیم کرد.

شیوع کرونا تأثیرات منفی شایانی را بر روی گلخانه داران و فعالیت آن‌ها گذاشته است، که تلاش داریم، اثرات منفی آن را در حد توان کم و کمتر کنیم

بشیری کاهش مشتریان، افزایش هزینه‌های تولید و نیز فشار بانک‌ها برای دریافت اقساط را بیشترین معضلات گلخانه داران و تولیدکنندگان بیان کرد و گفت: باید در مواردی که از دستمان برمی‌آید، مانند امهال اقساط بانک و کاهش هزینه‌های تولید از ورشکستگی تولیدکنندگان جلوگیری کنیم.

طرح مشکلات گلخانه داران در ستاد رفع موانع تولید
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز از حمایت از گلخانه داران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی در این استان در ستاد رفع موانع تولید در فضای گلخانه‌ای استان تهران خبر داد و به بازار گفت: این ستاد به‌طور مرتب تشکیل‌شده و معضلات و موانع تولید را در شهرستان‌ها و استان بررسی کرده و درصدد رفع آن برمی‌آید.

کریم ذوالفقاری بابیان این‌که حدود یک‌سوم گلخانه‌های کشور در استان تهران قرار دارد، بر حمایت از این نوع کشت و فعالان آن تأکید و اضافه کرد: احداث گلخانه و اصولاً کشت گلخانه‌ای یکی از بهترین راه‌های کشت منطبق با آب‌وهوای کشورمان است.

وی از پیگیری برای امهال اقساط وام‌های بانکی به فعالان این بخش خبر داد و گفت: شیوع کرونا تأثیرات منفی شایانی را بر روی گلخانه داران و فعالیت آن‌ها گذاشته است، که تلاش داریم، اثرات منفی آن را در حد توان کم و کمتر کنیم.

توسعه گلخانه‌ها در استان تهران، مربوط به یکی دو سال اخیر نیست و سالیان متمادی زحمات فراوانی برای ترغیب کشاورزان به کشت گلخانه‌ای انجام‌شده است و این روش تولید و کشت، امروزه به یکی از سودآورترین بخش‌های کشاورزی تبدیل‌شده است.

لذا با توجه به اهمیت امنیت غذایی، اشتغال‌زایی و نیز بهره‌وری بالای کشت گلخانه‌ای نباید اجازه داد موضوعاتی مانند، شیوع ویروس کرونا و یا نوسانات بازار روی تولیدات کشاورزان و یا ورشکستگی و کناره‌گیری فعالان این بخش از کشاورزی منجر شود.

کد خبر: ۳۵٬۴۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha