۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
وجود ژن خوک وگاو در گندم‌های تراریخته/ صداوسیما از مضرات چیزی نمی گوید
نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان:

وجود ژن خوک وگاو در گندم‌های تراریخته/ صداوسیما از مضرات چیزی نمی گوید

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان کشور با بیان این که کشورهایی که محصولات تراریخته را تولید می کنند، خودشان به هیچ‌وجه مصرف کننده نیستند و ایران مهم‌ترین بازار آنان است، گفت: کشورهایی نظیر انگلستان، هند و... این محصولات را به ما تحمیل کرده‌اند.

صدرالدین نیاورانی نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان میوه وگل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، درباره واردات انبوه برنج هندی که از ظاهر آن مشخص است تغییر ژنتیک یافته و سالیان درازی است که مهم ترین بازار آن ایران است، گفت: متأسفانه وزارت کشاورزی کشور ما از همان ابتدا موافق تراریخته بوده و هست و نه تنها با آن مخالفتی نمی کند، بلکه برای تولید داخلی نیز علاوه بر واردات تراریخته از بسیاری از کشورها اقدام می کند.

تراریخته، محصولی که حتی برای تغذیه دام نیز مناسب نیست/ برنج هندی را دریابید

وی در پاسخ به اینکه این قبیل از اقدام حاکمیتی ایران از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون چه مشکلاتی را به همراه داشته است، اظهار کرد: این اقدامات که با سلامت جان انسان ها در ارتباط بوده، خیانتی به مردم است و متأسفانه تا کنون هیچکس نتوانسته جلوی آن را بگیرد یا اینکه با آن‌ها مقابله کند؛ شاید تراریخته به عنوان بازار اصلی کشورمان در همان ابتدا تبعات خود را نشان ندهد؛ یا اینکه شاید هیچ سازمان یا نهادی افزایش آمار بیماری‌ های خطرناکی که تا کنون بر اثر استفاده از تراریخته ایجاد شده را اعلام نکند ولی شدت موضوع و این بحران طی سالیان آینده، همان‌گونه که اکنون آمار بالای بیماری ها را شاهد هستیم، خود را نشان دهد.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان اضافه کرد: ما هرچه از سوی انجمن ارگانیک به بخش های ذی‌ربط فشار آوردیم، نتوانستیم با موضوع تراریخته و حجم بسیار انبوه مورد استفاده از آن برای انسان در کشور مقابله کنیم؛ محصولی که حتی استفاده از آن برای حیوان نیز مناسب نیست و نباید آن را خوراک دام کرد.

تراریخته‌های وارداتی انگلیسی که تنها بازارش ایران است/ صداوسیما تراریخته‌ها را تبلیغ می‌کند ولی از مضرات آن هیچ نمی‌گوید

وی درباره اینکه سالیان درازی است ذرت دامی، دانه سویا، کنجاله و ... اکثرا از کشورهای اروپایی نظیر انگلستان وارد شده‌اند و همچنین در پاسخ به برخوردی  که تا کنون برای واردات این محصولات وجود داشته است، گفت: متأسفانه 24 کشور اروپایی این محصولات را تولید می‌کنند ولی در کشور خودشان به هیچ وجه مصرف نمی‌شود و این محصولات تراریخته را به کشور ما ارسال می‌کنند.

نیاورانی ادامه داد: وزارت جهاد بر اساس فرموده رهبری برای بهبود وضعیت تراریخته ها تلاش هایی انجام داد و اعلام کرد که باید برچسب تراریخته بر محصولات نصب شود ولی متأسفانه این اقدام نیز صورت نگرفت؛ همچنین صداوسیما درباره محصولاتی که تراریخته هستند، تا کنون تبلیغات بسیار وسیعی انجام داده است ولی در زمینه مضرات محصولات تراریخته برای سلامت جان انسانها هیچ‌گونه اقدامی نکرده است؛ حتی در راستای اینکه محصولات تولیدی شرکت ها باید برچسب معرفی محصول تراریخته داشته باشند، نیز به خوبی اقدام نکرد.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان  واردکنندگان و تولیدکنندگان میوه و گل کشور خاطرنشان کرد: در انسان و شامپانزه 99 درصد ژن‌ها یکسان است ولی 1 درصد تفاوت در ژن ها باعث شده که تا این حد تفاوت بین آنها باشد؛ شامپانزه اگر خیلی آموزش ببیند می‌تواند تا 5 بشمارد ولی انسان در صورت دریافت آموزش می‌تواند به کره ماه نیز سفر کند.

افزودن ژن خوک و  گاو به ژن گندم برای مقاومت و محصول بیش‌تر/ ارائه امتیاز به کشت محصولات کشنده

وی ادامه داد: بعد شما فکر کنید 30 درصد از ژنتیک گندم های مصرفی در کشور ما تغییر داده شده اند و ژن‌های خوک و گاو وارد ژن‌های گندم شده اند تا در برابر آفت زنگ گندم و همچنین آفات دیگر مقاوم شوند و میزان باروری محصول 2 برابر شود؛ ولی متأسفانه گندم با این اقدام دیگر گندم نیست و عملا به چیز دیگری تبدیل شده است. 

نیاورانی در پایان گفت: ممکن است انسان با 20 سال مصرف متداوم محصولات تراریخته به بیماری های خطرناک نظیر سرطان مبتلا شود یا اینکه از بین رود که هیچ‌گونه تضمینی برای سلامتی در محصولات تراریخته وجود ندارد؛ در سایر کشورها مصرف تراریخته ممنوع است ولی متأسفانه در کشور ما علاوه بر اینکه با آن برخوردی نمی‌شود، بلکه تا کنون به کشت محصولات تراریخته امتیاز نیز داده شده است.

کد خبر: ۳٬۵۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha