۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
پوتین به دنبال نمایش پیروزی کرونایی
روسیه اطلاعات واکسن را تا ۲۰ روز دیگر ارایه می دهد

پوتین به دنبال نمایش پیروزی کرونایی

در شرایطی که واکسن روسیه تایید شده ولی هنوز انتقادهای زیادی به این واکسن وارد است که مقامات روسیه آن ها را بی پایه و اساس می دانند. وزیر بهداشت روسیه انتقاد در مورد عدم عرضه اطلاعات را منطقی می داند و اعلام کرده ظرف ۲۰ روز آینده اطلاعات کامل منتشر می شود.

بازار؛ گروه بین المللروسیه در شرایطی خبر از تایید واکسن کرونا و تولید انبوه آن را می دهد که انتقادهای زیادی به  این واکسن وارد است و بسیاری از دانشمندان در دنیا به  کارایی و ایمنی این واکسن به دیده تردید می نگرند ولی مقامات روسیه بر این باورند که این انتقادها بی پایه و اساس است و واکسن تولید شده توسط این کشور کارایی بالایی دارد.

 میخاییل موراشکو وزیر بهداشت روسیه دیروز مصاحبه ای با سی ان بی سی انجام داد و گفت: «هیچ دلیل علمی برای مخالفت با واکسن تولیدی توسط روسیه در دنیا وجود ندارد و این رقابت و تلاش برای تولید اولین واکسن در دنیا است که باعث شده است تا انتقاد از واکسن تولید کشور روسیه افزایش یابد. برای من جالب است که امریکا جنگی تمام عیار را علیه واکسن تولید شده توسط روسیه آغاز کرده است در حالیکه استفاده از واکسن می تواند میلیونها امریکایی را از مرگ نجات دهد و اقتصاد را از رکود خارج کند.»

 وی  انتقادهای انجام شده از واکسن  توسط مقامات اروپا و امریکا را مغرضانه خواند و افزود: «بعد از انتشار خبر تولید واکسن کرونا  جهان به دو دسته تقسیم شده است. گروهی که فکر می کنند این خبر، بهترین خبری است که در این روزها می توانند دریافت کنند و برخی از رسانه های امریکا و سران این کشور که در مقابل آن جبهه گیری کرده اند.»

برخی از انتقادها منطقی است
وزیربهداشت روسیه در پاسخ به این سوال که این کشور چگونه می خواهد در مقابل این انتقادها ایستادگی کند به سی ان بی سی گفت: «ما قصد متقاعد کردن امریکا را نداریم و اگر امریکا نخواهد از واکسن ما استفاده کند، ما تلاشی برای عرضه واکسن به آنها نمی کنیم. ولی به همه کشورهای دنیا اعلام می کنیم که روسیه به تکنولوژی تولید واکسن دست پیدا کرده است و می تواند تا ماه نوامبر و دسامبر امسال این تکنولوژی و اطلاعات لازم برای تولید واکسن را در اختیار آنها قرار دهد تا بتوانند با تولید به اندازه نیازشان مردم کشور خود را در برابر ویروس کرونا ایمن کنند و به زندگی عادی باز گردند.»

وزیر بهداشت روسیه به انتقاد شماری از دانشمندان وروسای سازمان بهداشت جهانی مبنی بر عدم ارایه اطلاعات کامل در مورد نتایج مراحل اول و دوم آزمایشهای بالینی و نحوه تولید واکسن هم اشاره کرد و گفت: «به نظر من  این انتقادها منطقی است و ما در صدد هستیم که اطلاعات کامل را در ماه اوت یعنی ظرف بیست روز آینده منتشر کنیم. با انتشار این اطلاعات تمامی تردیدها برطرف می شود و دنیا به صحت و کارایی واکسن تولیدی ما پی می برد.»

باید با احتیاط عمل کرد
دانیل سالمون رییس موسسه مطالعات واکسن در دانشگاه جان هاپکینز امریکا بر این باور است که خبر تولید واکسن روسیه خبری ترسناک و بسیار پرخطر است. وی در این مورد می گوید: «واکسنی به بازار عرضه می شود که مرحله سوم آزمایشهای بالینی یعنی مهمترین و اصلی ترین فاز آزمایش را انجام نداده است و تاثیر واکسن روی بدن شمار زیادی از افراد با پیشینه های سلامتی مختلف ارزیابی نشده است. حذف این مرحله یا انجام این مرحله از آزمایش بعد از تایید نهایی واکسن کار بسیار خطرناکی است و می تواند سلامت افراد زیادی را به خطر بیاندازد.»

دنی آلتمن استاد ایمنی شناسی در امپریال کالج لندن در مورد واکسن  تولید روسیه به  فایننشال تایمز گفت: «تا زمانی که اطلاعات کامل در مورد واکسن ارایه  نشود، نمی دانیم که این واکسن می تواند کارایی داشته باشد یا خیر. روند تایید و ثبت واکسن کرونا در روسیه، روندی غیرمعمول است و معمولا بعد از ارایه اطلاعات کامل به سازمانهای جهانی و انجام کامل تمامی مراحل ارزیابی، یک واکسن ثبت می شود.»

 پوتین به دنبال نمایش یک موفقیت است
بسیاری از تحلیل گران بر این باورند اعلام خبر ثبت و تولید انبوه واکسن روسیه، تلاشی توسط دولت این کشور برای ثبت موفقیتی در این دوره پرتنش است. واشنگتن پست در این مورد نوشت: «روسیه یکی از کشورهای درگیر ویروس کرونا است و موفقیتی در کنترل ویروس نداشته است و پوتین در تلاش است تا نشان دهد توانسته واکسن کرونا را تولید کند و در این زمینه در دنیا پیشگام است.»

استفان موریسون، رییس مرکز مطالعات  استراتژیک امریکا در این مورد به سی ان ان گفت: «روسیه چهارمین کشور درگیر ویروس کرونا است و اقتصاد این کشور در جریان این همه گیری آسیب زیادی متحمل شده است. حال پوتین به دنبال ابزاری برای نشان دادن تسلط خود بر شرایط است و واکسن بهترین راه است.»

او در ادامه در مورد استفاده از واکسن در کشور روسیه که از همین ماه شروع می شود گفت: «اینکه آیا واکسنی که از نظر سازمانهای جهانی تایید شده نیست، برای اولین بار وی کادر درمانی کشور امتحان می شود یا خیر را نمی توان به درستی پیش بینی کرد ولی آنچه مسلم است، این است که  اجرای این سیاست بسیار خطرناک است و می تواند هزینه های انسانی زیادی برای روسیه به همراه بیاورد. البته این سکه یک روی دیگر هم دارد. اگر اطلاعات واکسن  منتشر شود و تعیین شود که این واکسن تمامی ویژگی های مطلوب را دارد و می تواند بدن انسان را برای دو سال در برابر ویروس ایمن کند، دیگر تردیدی در مورد موفقیت روسیه باقی نمی ماند.»

تمامی رسانه های دنیا در این روزها منتظر یک  اتفاق مهم هستند. اتفاقی که وزیر بهداشت روسیه وعده داده است. این اتفاق مهم، انتشار اطلاعات کامل در مورد واکسنی است که مقامات روس از آن به عنوان بزرگترین موفقیت خود در سطح بین المللی نام می برند و جهان منتظر تایید آن توسط سازمانهای جهانی بعد از انتشار اطلاعات توسط روسیه است.

کد خبر: ۳۵٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha