۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
مسکن مهر عاملی برای تشدید خالی شدن روستاهای استان سمنان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

مسکن مهر عاملی برای تشدید خالی شدن روستاهای استان سمنان

شاهرود- رسولی، کارشناس املاک و عمران شهری با تاکید بر اینکه مسکن مهر طرح خوبی بود اما به‌درستی اجرا نشد، گفت: این عدم اجرای درست باعث شد تا روستاهای استان خالی‌شده و مردم به سمت شهرهایی مانند شاهرود و دامغان مهاجرت کنند.

مهدی رسولی در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره مسکن مهر در شهرهای استان سمنان، بیان کرد: این وضعیت پیش‌آمده مولود چندین عامل ازجمله نوسانات پولی و ارزی، شرایط اقتصادی و ... است اما باید این موضوع را هم در نظر داشت که جمعیت روستایی ساکن شهرهای استان سمنان یک‌باره در یک دهه چندین برابر شد.

وی بابیان اینکه خشک‌سالی‌های مکرر، فقدان کشاورزی و دامداری و مشاغل تبدیلی و صنعتی و ... باعث شد تا شهرها کعبه آمال و آرزوهای جوانان روستایی شود، افزود: روستائیان دغدغه مسکن در شهرها داشتند که مسکن مهر این موضوع را هم برایشان حل کرد درنتیجه یک‌باره هجوم به شهرها از سال ۸۵ آغاز شد.

افزایش تقاضا
این کارشناس مسکن می‌گوید: این موضوع باعث شد تا تقاضا در استان سمنان بالا برود و درنتیجه با بدقولی‌ها و مشکلاتی که در مسکن مهر پدید آمد مردم روانه دیگر مسکن‌های حومه شهرهای استان شدند زیرا با بودجه‌ای مشابه مسکن مهر می‌توانستند صاحب‌خانه شوند.

رسولی افزود: این امر درنهایت باعث شد تا روستاها از جوان‌ها خالی و برعکس شهرها با حباب جمعیتی روبرو شوند ماحصل این موضوع آن شد که بازار مسکن دچار یک نوع آشفتگی و سردرگمی گشت این مسائل را می‌توان در سطح ملی هم بررسی کرد مثلاً مهاجرت شهرستانی‌ها به تهران

وی گفت: تمام این مسائل وقتی همراه با نوسانات شدید ارزی، از دست دررفتن قیمت‌گذاری‌ها برای دولت و نهادهای نظارتی، گرانی لجام‌گسیخته و ... باعث شد تا بازار خانه و مسکن به این شکل بدل شود.

بازار آشفته
این کارشناس بابیان اینکه عوامل دیگری هم در این بازار آشفته دخیل هستند مثلاً بدقولی پیمان‌کاران، گرانی یک‌باره آسانسور و دستمزد و ادوات و ابزار و ... که هرکدامشان باعث می‌شوند تا قیمت تمام‌شده مسکن مهر به ازای هر متر، با رشد ۲۰ تا ۵۰ درصدی روبرو شود، تأکید کرد: یک موضوع دیگر که نباید از آن غافل ماند، نگاه دلالی و سودمحور توسط برخی سودجویان بود که در شرکت‌های پیمانکاری و یا حتی افراد عادی سبب دامن زدن به اختلالات بازار فروش مسکن مهر شدند.

رسولی در پاسخ به این سؤال که دولت‌ها باید چه می‌کردند تا این شرایط پدید نمی‌آمد، تأکید کرد: باید ابتدا زیرساخت‌ها و مسکن‌ها در روستاها تقویت می‌شد مسکن مهر ابتدا باید در روستاها ایجاد می‌شد تا روستائیان ابتدا جا و سامان درستی داشته باشند.

وی افزود: این طرح اگر ابتدا در روستاها اجرا می‌شد درواقع ایرادات و نقاط ضعف و قوتش را هم می‌توانستیم شاهد باشیم به معنای دیگر طرح ابتدا محک می‌خورد و سپس در این سطح وسیع شهرهای ایران اجرا می‌شد که البته این امر صورت نگرفت.

کد خبر: ۳۵٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha