۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
غرب بازار فولاد  را به چشم بادامی های شرقی باخته است
نگرانی غرب از رشد تولید فولاد چین

غرب بازار فولاد را به چشم بادامی های شرقی باخته است

رشد تولید فولاد در کشور چین در این روزها به تهدیدی جدی برای دنیای غرب تبدیل شده است. این کشور نیمی از فولاد دنیا را تولید می کند و در کشورهایی که دارای ذخایر بالای نیکل هستند فعالیت می کند. آیا غرب برای تامین فولاد مورد نیازش به چین وابسته خواهد شد؟

بازار؛ گروه بین المللدر این روزهای پر التهاب برای اقتصاد دنیا، افزایش تولید فولاد در چین و عقب ماندن کشورهای غربی از این وادی به موضوعی مهم در رسانه های دنیا تبدیل شده است. چین در سالهای اخیر به قطبی مهم برای صنعت فولاد دنیا تبدیل شده است و با استفاده از فولاد توانسته است زیرساختهای کشور را به سرعت توسعه دهد. از طرف دیگر استفاده وسیع فولاد در صنایع دفاعی و تکنولوژی های روز در کنار توسعه های زیر ساختی باعث شده است تا غرب نگران قدرت گرفتن چین در صنعت فولاد باشد. فارین پالیسی در گزارش خود نوشت: «اگر اروپا و امریکا  مراقب صنعت فولاد خود نباشند و در مقابل رشد صنعت فولاد چین ایستادگی نکنند، در آینده ای نه چندان دور برای تامین نیازهای خود به فولاد چین وابسته می شوند.»

این نشریه مهم امریکایی در گزارش خود به توسعه سریع صنعت فولاد چین طی دو دهه اخیر اشاره کرد و نوشت: «طی دو دهه گذشته این صنعت با سرعت بالایی در کشور چین رشد کرده است و این سرمایه ها اغلب صرف تولید فولاد ضد زنگ شده است. محصولی که برای توسعه تمامی صنایع مورد نیاز است. مطالعات نشان داده است تولید فولاد ضد زنگ در دنیا با سرعتی بیش از  تولید مس و آلومینیوم  افزایش یافته است که دلیل آن هم کاربرد وسیع این محصول در تولید انواع سلاح، خطوط لوله، کشتی ها، ماشین های ظرفشویی و شمار زیادی از کالاهای دیگر است.»

صنعت فولاد با سرعت بالایی در کشور چین رشد کرده است و این سرمایه ها اغلب صرف تولید فولاد ضد زنگ شده است. محصولی که برای توسعه تمامی صنایع مورد نیاز است. مطالعات نشان داده است تولید فولاد ضد زنگ در دنیا با سرعتی بیش از  تولید مس و آلومینیوم  افزایش یافته است که دلیل آن هم کاربرد وسیع این محصول در تولید انواع سلاح، خطوط لوله، کشتی ها، ماشین های ظرفشویی و شمار زیادی از کالاهای دیگر است

چین ۵۱.۳ درصد فولاد دنیا را تولید می کند
اهمیت این صنعت در اقتصاد دنیا سبب شد تا چین بر سرمایه گذاری در این صنعت بیفزاید به گونه ای که هم اکنون بالغ بر ۵۱.۳ درصد فولاد تولیدی سالانه دنیا در این کشور تولید می شود و در فهرست بزرگترین فولادسازان دنیا، بالغ بر ۶ شرکت به چین اختصاص داشته باشند. این در حالیست که در سال ۲۰۰۴ میلادی تنها یک شرکت چینی در فهرست ده فولادساز بزرگ دنیا قرار داشت.

در بخش تولید فولاد ضد زنگ هم چین رشد زیادی را تجربه کرده است. به گزارش اتحادیه بین المللی فولاد درسال ۲۰۰۵  چین ۱۲.۹ درصد از فولاد ضدزنگ دنیا را تولید می کرد در حالیکه سهم امریکا در این بازار ۹.۲ درصد و سهم اروپا برابر با ۳۴.۸ درصد بود ولی در سال ۲۰۱۸ چین تولید کننده ۵۲.۹ درصد از کل فولاد ضد زنگ دنیا بود  و سهم اروپا و امریکا به ترتیب به ۱۵.۵ درصد و ۵.۵ درصد کاهش پیدا کرد. این آمارها نشان می دهد چین در این سالها به سرعت در حال قدرت گرفتن بوده است و این قدرت به ظاهر صنعتی و  اقتصادی می تواند باعث قدرت گرفتن آن در بخشهای دیگر بشود و حتی دنیا را به محصولات چینی وابسته تر کند.

باید در نظر داشت که صنعت فولاد یکی از صنایع بسیار مهم است و چین هم توانسته است در سالهای اخیر نام خود را در این صنعت تثبیت کند. مساله مهمتر این است که در شرایطی فعلی و با توجه به سهم بالای چین در تولید فولاد دنیا، به نظر نمی رسد غرب بتواند مانعی در مسیر رشد این صنعت در چین ایجاد کند و شاید بهتر باشد این واقعیت تازه را در بازار فولاد بپذیرد. استیل گورو در این مورد نوشت: «با توجه به رشد صنعت فولاد چین در سالهای اخیر و سرمایه گذاری های زیاد هند در این صنعت به نظر می سد بازار آینده به این دو کشور اختصاص دارد و دیگر برای مقابله با قدرت گرفتن این کشورها در بازار فولاد بسیار زیاد است.»

در شرایطی فعلی و با توجه به سهم بالای چین در تولید فولاد دنیا، به نظر نمی رسد غرب بتواند مانعی در مسیر رشد این صنعت در چین ایجاد کند و شاید بهتر باشد این واقعیت تازه را در بازار فولاد بپذیرد

کرونا بحران بازار فولاد را تشدید کرده است
این نگرانی ها در شرایطی مطرح می شود که همه گیری کرونا و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی آسیب زیادی به صنعت فولاد دنیا وارد کرده است. وب سایت استیل اینداستری (صنعت استیل)   در گزارش خود نوشت: «سازمان جهانی فولاد پیش بینی خود در مورد میزان تقاضا در سال ۲۰۲۰ را برای چندمین بار تغییر داد و اعلام کرد تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۴.۸ درصد نسبت به سال قبل کمتر خواهد بود. بالاترین کاهش تقاضا در کشورهای صنعتی اتفاق می افتد.

طبق گزارش جدید این سازمان در سال جاری تقاضای فولاد در کشورهای صنعتی و توسعه یافته دنیا ۱۷.۱ درصد  و تقاضا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۱۵.۸ درصد کمتر از سال قبل خواهد بود. افت فعالیتهای تولیدی در اروپا عامل اصلی افت تقاضای فولاد است. معضلی که از سال قبل شروع شده بود و امسال به دلیل همه گیری ویروس کرونا تشدید شد. سایت استیل گورو در این زمینه نوشت: «قبل از همه گیری کرونا هم تولید در کشورهای اروپایی کاهش یافته بود و انتظار می رود این رکود تا انتهای امسال ادامه داشته باشد. احیای صنایع تولیدی از سال ۲۰۲۱ می تواند رشد تقاضای فولاد را در قاره سبز به همراه بیاورد.»

این وب سایت در ادامه گزارش خود نوشت: «باید در نظر داشت که رکود ایجاد شده در بخش تولید کشورهای اروپایی در سال جاری به دلیل همه گیری کرونا بسیار عمیق تر و شدیدتر از سال قبل بوده است ولی  انتظار می رود با توجه به تزریق های کلان دولتی و سیاستهای حمایتی آنها از بخش تولید، از سال ۲۰۲۱ این صنعت احیا شود.»در سال جاری تقاضای فولاد در ژاپن ۱۹.۱ درصد  و در کره جنوبی ۱۲.۷ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

کد خبر: ۳۵٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha