۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
سرنوشت مبهم برج‌های دوقلوی خرم‌آباد؛ سرمایه‌گذاری یا حیف و میل بیت‌المال
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

سرنوشت مبهم برج‌های دوقلوی خرم‌آباد؛ سرمایه‌گذاری یا حیف و میل بیت‌المال

لرستان- تکمیل پروژه برج‌های دوقلوی خرم‌آباد پس از گذشت شش سال در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته تا جایی که دیگر وعده‌ای برای افتتاح آن هم داده نمی‌شود.

بازار؛ گروه استانها: عملیات اجرایی پروژه‌ «برج‌های دوقلوی کیو» سال ۹۴ در خرم‌آباد آغاز شد و قرار بود پس از ۳۸ ماه و در تاریخ مهرماه ۹۷ به اتمام برسد اما این پروژه تا امروز به سرانجام نرسیده و هنوز ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پروژه‌ای که از آن به عنوان شاهکار مدیریت شهری یاد می‌شد و قرار بود تحول ویژه‌ای در بحث گردشگری و اقتصادی لرستان ایجاد کند حالا در لیست پروژه‌های نیمه تمام استان قرار گرفته و این مسئله سبب نارضایتی مردم شده است.

بارها در شورای شهر، جلساتی برای تعیین تکلیف این پروژه برگزار شده اما هیچ کدام خروجی قابل قبولی نداشته؛ شورای شهر معتقد است در متن قرارداد، منافع شهرداری دیده نشده از طرفی شرکت معین کوثر به عنوان مجری پروژه، به تعهدات خود عمل نکرده و نتوانسته دلایل قانع کننده‌ای برای تأخیر در ساخت پروژه ارائه دهد.

سرمایه‌گذار به تعهدات خود عمل نکرده است
رئیس شورای شهر خرم‌آباد در این رابطه به خبرنگار بازار گفت: شرکت معین کوثر قصد داشت با پیش‌فروش واحدهای برج‌های دوقلوی کیو، سرمایه لازم را برای ادامه پروژه فراهم کند اما شورا برای پیش‌فروش، مجوز نداد چون تضمینی برای صیانت از حقوق مردم وجود نداشت و اگر پیمانکار بعداً پروژه را نیمه‌کاره رها می‌کرد چه کسی می‌خواست پاسخگوی مردم باشد.

علی ماکنعلی افزود: متن قرارداد این پروژه باید به گونه‌ای تنظیم می‌شد که پیمانکار را مکلف می‌کرد در موعد مقرر، پروژه را تحویل دهد و در غیر این صورت جریمه پرداخت می‌کرد اما متأسفانه این مسئله در قرارداد پیش بینی نشده و دست شهرداری برای پیگیری مطالبات خود بسته است؛ در عین حال سرمایه‌گذار هر طور که بخواهد می‌تواند عمل کند.

وی عنوان کرد: در هر صورت آنچه در مورد برج‌های دوقلوی کیو مشاهده می‌شود این است که سرمایه‌گذار به تعهدات خود عمل نکرده و ما به دنبال راهی هستیم که از مسیر قانونی حق و حقوق شهرداری را از پیمانکار بگیریم.

پروژه برج‌های دو قلو در هاله‌ای از ابهام
شهردار خرم‌آباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: براساس قراردادی که بین شرکت معین کوثر و شهرداری بسته شده بود، قرار شد یک مجتمع تجاری، اداری و مسکونی بنام «برج های دو قلوی کیو» با لحاظ ضوابط شهرسازی احداث شود.

مهلت اولیه ساخت این پروژه ۳۶ ماه پس از انعقاد قرارداد بود که به دلیل مشکلات و مسائل خاص داخلی این پروژه هنوز در مرحله اجرای اسکلت و سفت کاری است

محمد شریفی مقدم افزود: مهلت اولیه ساخت این پروژه ۳۶ ماه پس از انعقاد قرارداد بود که به دلیل مشکلات و مسائل خاص داخلی این پروژه هنوز در مرحله اجرای اسکلت و سفت کاری است و فقط ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی عنوان کرد: در شورای شهر مصوب شد یک کمیسیون متشکل از اعضای شورای شهر، کارشناسان شهرداری و نمایندگان تام الاختیار شرکت معین کوثر تشکیل شود تا بررسی شود آیا ادامه کار با این شرکت به صلاح شهرداری هست یا باید قرارداد فسخ شود.

پروژه پیشرفت خوبی ندارد
شهردار خرم‌آباد تصریح کرد: متاسفانه این شرکت با حداقل نیرو و امکانات کار می‌کند در حالی که می‌توانست با بیشترین نیروی ممکن و در مدت ۳۶ ماه که تعهد اولیه شرکت بوده طرح را به بهره‌برداری برساند ولی به تعهد خود عمل نکرد و پروژه پیشرفت خوبی هم ندارد که در صورت ادامه این روند هر دو طرف (شرکت معین کوثر و شهرداری ) ضرر می‌کنند.

شریفی خاطرنشان کرد: در نهایت ما منتظر کمیسیون هستیم تا به یک جمع‌بندی و تفاهم برسیم، امیدواریم کارشناسان هر تصمیمی که می‌گیرند، خروجی آن به صلاح مردم بوده و نتیجه مثبت و ایده آلی داشته باشد که ما بیش از این شرمنده همشهریان خود نشویم.

وی بیان کرد: وقتی این کمیته به جمع‌بندی برسد و رقم ریالی شرکت را تعیین کند بعد می‌توانیم تصمیم بگیریم که آیا شهرداری توان دارد پروژه را خریداری کند یا می‌خواهد صفر تا صد کار را به شرکت معین کوثر واگذار کند و یا آن را به شخص ثالثی تحویل دهیم تا مشکلات این پروژه حل شود.

۲۵ درصد پروژه متعلق به شهرداری است
شهردار خرم‌آباد با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه، نیمه فعال است، گفت: پروژه برج‌های دوقلوی کیو از لحاظ ریالی و حجم کاری یک ابر پروژه محسوب می‌شود پس باید با حداکثر نیرو و امکانات کار کند در غیر این صورت زمان زیادی لازم است که به سرانجام برسد.

وی افزود: زمین این پروژه متعلق به شهرداری بوده که بیش از ۱۷ هزار متر است و ساخت و بهره‌برداری آن با شرکت معین کوثر است به عبارتی ۲۵ درصد پروژه متعلق به شهرداری و ۷۵ درصد دیگر متعلق به شرکت معین کوثر است.

شریفی با بیان اینکه در قراردادی که منعقد شده حاکمیت با شورای شهر است، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی و شیوع ویروس کرونا که تاثیر مستقیمی بر تمام پروژه‌ها و کارهای اقتصادی و اجتماعی مردم گذاشته است فعلاً نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

افزایش نرخ دلار، تاثیر مستقیمی بر روی قیمت مصالح ساختمانی داشته و سبب شده بسیاری از پروژه‌های عمرانی نیمه کاره رها شوند

وی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ دلار، تاثیر مستقیمی بر روی قیمت مصالح ساختمانی داشته و سبب شده بسیاری از پروژه‌های عمرانی نیمه کاره رها شوند و به سرانجام نرسند که امیدواریم تدابیری برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی استان اندیشیده شود چون مردم از ما ناراضی هستند و به عملکرد دستگاه‌ها نقد دارند که البته انتقاد آن‌ها به جا است.

آینده پروژه قابل پیش بینی نیست
از آنجایی که استان لرستان به نوعی رکورددار پروژه‌های نیمه تمام است واقعیت این است که حوصله مردم از شنیدن صحبت‌های تکراری برای توجیه عدم تکمیل پروژه‌ها در موعد مقرر، سر رفته است؛ به هر حال مردم اعتقاد دارند اگر مسئولان توان اجرای پروژه‌ای را ندارند از ابتدا آن را کلنگ‌زنی نکنند تا بعدها به بهانه کمبود اعتبار، پروژه را نیمه کاره رها نکنند.

از طرفی قبل از انتخاب سرمایه‌گذار، در مورد سابقه کاری و عملکرد وی تحقیق کنند تا اگر صلاحیت داشت پروژه را تحویل بگیرد ولی متأسفانه یکی از چالش‌های ما در استان لرستان و به ویژه شهرداری، اجرای پروژه‌های غیرکارشناسی و یا واگذاری آن‌ها به افراد غیرمتخصص است و بدین ترتیب همواره شاهد هدررفت بیت‌المال هستیم.

در بحث برج‌های دوقلوی کیو هم مردم منتظرند تا شورای شهر و شهرداری به زودی در رابطه با این پروژه به جمع‌بندی برسند و آن را تعیین تکلیف کنند چون این مسئله به یکی از مطالبات مهم مردم خرم‌آباد تبدیل شده است.

کد خبر: ۳۵٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha