۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
افت شدید اشتغال؛ آرامش پیش از طوفان در انگلیس!
توقف طرح حفاظت از مشاغل جانسون موجب خواهد شد:

افت شدید اشتغال؛ آرامش پیش از طوفان در انگلیس!

پس از انتشار آمارهای رسمی از بیشترین افت اشتغال بیش از یک دهه گذشته و پیش بینی افزایش بیش از هفت درصدی نرخ بیکاری توسط بانک مرکزی، نخست وزیر بوریس جانسون هشدار داد که انگلیس باید راه بسیار طولانی و دشواری را برای نجات و بهبود اقتصادی طی کند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: براساس آمارهای رسمی منتشر شده در روز گذشته، بیشترین افت و کاهش نیروی کار در انگلیس در سه ماهه آوریل تا ژوئن از سال ۲۰۰۹ یعنی از زمان بحران مالی جهانی به ثبت رسیده است، زیرا بحران کرونا سنگینی خاصی را به بازار کار وارد کرده که حتی با وجود برنامه و طرحهای محافظت گسترده از مشاغل توسط دولت، باز هم افت شدیدی مشاهده می شود.

یورونیوز در گزارشی نوشت : دفتر آمار ملی انگلیس اعلام کرده که در یک رکورد بی سابقه، در سه ماهه دوم سال جاری ۲۲۰ هزار نفر کمتر مشغول به کار بوده اند. همچنین، تعداد کارمندان شرکتها از ماه مارس ۷۳۰ هزار نفر کاهش یافته که زنگ هشدار از افزایش بالقوه نرخ بیکاری در این کشور است.

علاوه برآن، داده های مالیاتی در ماه ژوئیه نشان می دهد که بر اساس پیش بینی ها، زیان شغلی در حال افزایش خواهد بود زیرا انگلیس درصدد است تا اجرای طرح حفاظت از مشاغل کارمندان را تا ماه اکتبر متوقف سازد.  

همچنین، در طول ماههای آوریل تا ژوئن، کاهش حقوق و دستمزد کسانی که هنوز مشغول به کار هستند، وجود دارد که سطح دستمزد منظم در مقایسه با سال گذشته ۰.۲ درصد کاهش یافته و اولین رشد منفی دستمزد از سال ۲۰۰۱ می باشد.

روت گریگوری، اقتصاددان ارشد اقتصاد سرمایه، گفت: ترک هایی که در آخرین گروه از داده های بازار کار وجود دارد، به زودی به یک شکاف تبدیل می شود.

تصور می شود تعداد افراد متقاضی کار می تواند به بیش از سه میلیون نفر یعنی سطحی که از دهه ۱۹۸۰ مشاهده نشده، برسد.

ریشی سوناک، وزیر دارایی انگلیس گفت: آخرین ارقام مرتبط با افت شدید اشتغال و روند صعودی نرخ بیکاری نشان می دهد که برنامه های پشتیبانی از مشاغل توسط دولت در حال اجرا می باشند، اما ضرر و زیان شغلی اجتناب ناپذیر است. ما نمی توانیم از هر شغلی محافظت کنیم، اما برنامه ای صریح برای محافظت، پشتیبانی و ایجاد شغل داریم تا اطمینان حاصل شود که تمامی شهروندان با امید به کمکهای دولتی زندگی خواهند کرد.

بر اساس گزارش یورونیوز، نرخ بیکاری به طور غیر منتظره به میزان ۳.۹ درصد افزایش یافته،  اما این ارقام بیشتر نشان دهنده افزایش افرادی است که به دنبال کار بوده اند و به همین دلیل بیکار قلمداد نمی شدند و همچنین افرادی که می گفتند کار می کنند، اما دستمزدی دریافت نمی کنند.

اقتصاددانان با نظرسنجی رویترز انتظار داشتند نرخ بیکاری به ۴.۲ درصد افزایش یابد. هفته گذشته بانک انگلیس پیش بینی کرده بود که نرخ بیکاری در پایان در سال جاری به ۷.۵ درصد خواهد رسید.

اقتصاددانان با نظرسنجی رویترز انتظار داشتند نرخ بیکاری به ۴.۲ درصد افزایش یابد. هفته گذشته بانک انگلیس پیش بینی کرده بود که نرخ بیکاری در پایان در سال جاری به ۷.۵ درصد خواهد رسید

یاهل سلفین، اقتصاددان KPMG (شبکه جهانی شرکتهای حرفه ای که خدمات حسابرسی، مالیاتی و مشورتی ارائه می دهند) گفت:  دولت باید دست به کار شود و به کسانی که احتمالا برای وارد شدن به شغل و حرفه جدید در بخشهای مختلف  نیاز به آموزش دارند، کمک نماید.

 بر اساس گزارش دفتر آمار ملی انگلیس ONS، تعداد کارگران خود اشتغال در طول ماههای آوریل تا ژوئن، به رهبری کارگران مسن، با یک رکورد کاهشی مواجه شده است. همچنین، تعداد افرادی که از برنامه اعتبار همگانی(مزایایی برای بیکاران و افراد کم درآمد) استفاده می کنند، در ماه ژوئیه به ۲.۶۸۹ میلیون نفر رسید که از ماه مارس ۱۱۷ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر آن، در دوره آوریل تا ژوئن، پرداختها با افت ۱.۲ درصد از ده سال گذشته کاهش چشمگیری داشته که نشانگر این مسئله است که کارگران از طرح حفظ مشاغل با دریافت ۸۰ درصد از دستمزد خود برخوردار نیستند.

  در دوره آوریل تا ژوئن،  پرداختها با افت ۱.۲ درصد از ده سال گذشته کاهش چشمگیری داشته که نشانگر این مسئله است که کارگران از طرح حفظ مشاغل با دریافت ۸۰ درصد از دستمزد خود برخوردار نیستند 

 در همین راستا بر اساس گزارش گاردین، نخست وزیر جانسون در روز گذشته اعلام کرد که با وجود آن که اقتصاد در برخی از بخشها مقاومت بالایی از خود نشان داده، اما واضح است که ماه های شلوغ و مسیری بسیار طولانی در جهت پیشبرد اقتصاد پیش روی ما خواهد بود.  ارقامی که دفتر آمار ملی ما از کاهش تعداد افراد شاغل در طول سه ماه گذشته اعلام کرده، بسیار بدتر از عمق بحران مالی در سال ۲۰۰۹ می باشد.  

جانسون همچنین گفت : شکی نداشته ام که برنامه های دولت به اقتصاد کشور برای عبور از این بحران کمک خواهد کرد، اما تفکرم این است که با وجود آمار و ارقام گزارش شده، این کمک باید از هر زمان دیگری قوی تر و بیشتر باشد.

دفتر آمار ملی در گزارش خود اظهار کرده که جوانترین و قدیمی ترین کارگران و افرادی که در مهارت های یدی مشغول به کار بوده اند،  متحمل بیشترین ضربه ها و آسیبها در طول این پاندمی بوده اند.

دفتر آمار ملی در گزارش خود اظهار کرده که جوانترین و قدیمی ترین کارگران و افرادی که در مهارت های یدی مشغول به کار بوده اند،  متحمل بیشترین ضربه ها و آسیبها در طول این پاندمی بوده اند

بر اساس گزارش عرب نیوز،  ارقام اعلام شده از نرخ بیکاری انگلیس، شامل میلیون ها نفری که به مرخصی اجباری رفته و یا مثلا افرادی که قرار دادی با آنها منعقد نشده و یا افرادی که به طور موقت به مرخصی رفته اند، اما همچنان کارمند محسوب می شوند، نیست. بنابراین آمار و ارقام چیزی فراتر از این گزارشهای ارائه شده می باشد.   

جاناتان آتو، معاون آمارگیران ملی در دفتر آمار ملی( ONS) گفت: گروههایی که متحمل بیشترین آسیب ها در پی بحران کنونی کرونا شده اند،  کارگران جوان ۲۴ ساله و کمتر یا کارگرهای مسن تر و کسانی که در مشاغل معمول تر یا افرادی که مهار کمتری دارند، هستند. این موضوع بسیار نگران کننده است، زیرا یافتن شغل جدید برای این گروه ها بسیار دشوار است.

این آمار تا چه اندازه برای پیشبرد اقتصاد وحشتناک است؟



اقتصاد انگلستان مورد هجوم همه گیری کرونا قرار گرفته است و تحلیلگران می گویند که نرخ بیکاری در ماه های آینده با فروپاشی طرح حفاظت از مشاغل بالاتر نیز خواهد رفت به طوری که هشداری از وجود سکون و آرامش پیش از طوفان است.

برآورد ها نشان می دهد  بسیاری از مشاغل انگلیس، از رستورانها گرفته تا خرده فروشان، در حال برنامه ریزی برای کاهش 140 هزار نفر در مشاغل و نیروی کار خود در ماه ژوئن هستند.

طبق اعلام ONS، کاهش تعداد ساعات کاری در ماه آوریل تا ژوئن همچنان ادامه دارد که هم در کل سال و هم سه ماهه دوم، پایین ترین رکورد را نشان می دهد.

همچنین، بر اساس گزارشها،  تقریباً ۷.۵ میلیون نفر در ژوئن سال ۲۰۲۰ به طور موقتی از کار خود دور بوده اند که بیش از سه میلیون نفر از آنها به مدت سه ماه یا بیشتر به این ترک کار اجباری رفته اند.

بر اساس آماری جداگانه که روز سه شنبه توسط اداره درآمد و گمرک منتشر شده، تعداد کارگران تحت پوشش طرح خزانه داری از ۹ اوت به ۹/۶ میلیون نفر رسیده است.

ONS گفته است که بین ماههای آوریل و ژوئن نیز شاهد کاهش چشمگیر تعداد افراد خود اشتغالی بوده است. در این گزارش این گونه مطرح شده که تعداد ۴.۷۶ میلیون نفر از کارگران جز گروههای خود اشتغال هستند که معادل ۱۴.۵درصد از کل افراد شاغل  و ۲۳۸ هزار نفر کمتر از سه ماهه قبلی می باشد.

رفتار شهروندان عادی انگلیسی برای مقابله با این وضعیت چیست؟   

 شارلوت بیکر ۲۹ ساله و تکنسین تئاتر به دلیل بحران کرونا در حال حاضر بیکار است. او در سپتامبر سال گذشته کار جدیدی را در سالن های فیرفیلد در کرویدون ناحیه‌ای در جنوب لندن آغاز کرد و در ماه مارس سال جاری مجبور به ترک کار شد.

چند ماه پیش مدیریت در تالارهای فیرفیلد به او گفت که این محل تا آوریل سال آینده بازگشایی نخواهد شد و وی را وادار کرد تا به تغییر شغل خود فکر کند.

شارلوت به بی بی سی گفت:  این معضل به منزله وارد شدن در میدان مبارزه و جنگ و سخت تر از گذشته است. در واقع، داشتن نگرش مثبت در این زمان واقعا دشوار است.

شارلوت به دنبال انجام یک دوره کار نجاری بوده، اما برای به دست آوردن مدارک و دوره های لازم،  باید پنج هزار پوند برای آموزش هزینه کند.

او معتقد است که برای گذر از این بحران باید از صخره های سخت بالا رود و امیدوار است که تا پایان این ماه تصمیم خود را برای شغل جدید بگیرد.

کد خبر: ۳۵٬۰۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha