۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۶
دولت بازار بورس را نسبت به اخبار دولتی حساس کرده است/ بازار سرمایه از تمام بازارهای موازی شرایط بهتری دارد
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛

دولت بازار بورس را نسبت به اخبار دولتی حساس کرده است/ بازار سرمایه از تمام بازارهای موازی شرایط بهتری دارد

رادپور کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بازار بورس به دلیل تبلیغات گسترده دولت نسبت به همه اخبار ملی حساس شده به همین دلیل است که یک خبر در یک روز شاخص را ریزشی و رویشی می‌کند.

پژمان مرادی؛ بازار:  سرمایه‌گذاران می‌گویند خدا این روزها را برای کسی نیاورد که با  یک خبر بازار بورس به صورت یکباره از مسیر قبلی خود خارج می‌شود، تا هفته پیش می‌گفتند که دولت قرار است صندوق‌ دارا دوم که مجموع سهام پالایشگاهی ‌ بود را عرضه کند همین خبر کافی بود که سهام شرکت‌های پالایشگاهی روند صعودی به خود بگیرند. اما روز گذشته سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که فعلا دولت به دلیل مشکلات زیر ساختاری نمی‌تواند دارا دوم را عرضه کند و این خبر ناگهانی سبب ریزش سهام گروه پالایشگاهی و حتی منفی شدن شاخص کل شد.

در یک نگاه این میزان از حساسیت بازار به اخبار ملی سبب مدیریت بیشتر دولت بر بازار سهام است اما از سوی دیگر قدرت تجزیه و تحلیل را از سهامداران مختلف می‌گیرد. این میزان از حساسیت بازار سهام ناشی از تبلیغات مختلف دولت و حمایت‌های بوده که از این بازار صورت گرفته شد و شاید بتوان گفت الان در حال چیدن محصول تبلیغات خود یعنی کنترل بر بازار سهام است.

رادپور کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که این میزان از حساسیت بازار ناشی از تبلیغات گسترده دولت است که و این تصور را در مورد ایجاد می‌کند که این بازار دولتی است.

میثم رادپور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در مورد وضعیت کنونی بازار و میزان حساسیت آن به اخبار ملی،  گفت: استنباط بازار این است که اگر یک صندوق دولتی بخواهد عرضه شود اجزای تشکیل دهنده سبد،  تا زمان عرضه افزایش پیدا می‌کند در حالی که این موضوع هیچ گونه پایه تئوری ندارد، یعنی به لحاظ نظری نمی‌توانیم به این برسیم که این دیدگاه بازار درست است.

رادپور یکی از دلایل حساسیت بازار به این اخبار را تبلیغات دولت در رابطه با عرضه‌ سهام‌های خود دانست و افزود: دولت به گونه‌ای شوآف کرده که انگار دارد اوراق قرضه می‌فروشد؛ مردم تصورشان این است،  سهامی که دولت عرضه می‌کند قیمتش ریزش پیدا نمی‌کند یا مورد حمایت دولت است و این اعتماد مردم به دولت که در حال حاضر فقط در بورس این اعتماد وجود دارد به خاطر بازدهی عجیب و غریبی در این چند ماه بوده است به همین دلیل که که هر موقع که قرار است یک صندوق عرضه بشود مشاهده می‌کنید که ارزش سهام گروه مربوط به آن صندوق تا قبل از عرضه در بازار بورس بالا می‌رود و وقتی اعلام می‌شود که صندوق فعلا عرضه نخواهد شد به یکباره بازار ریزش پیدا می‌کند.

افزایش قیمت سهام‌ها از محل خلق ارزش نبوده است
وی اضافه کرد: تصور مذکور یک تصور مسئله داری است و من ریشه آن را تبلیغات زیاد دولت می‌دانم. دولت آنقدر از بورس سخن گفته  که مردم فکر کردند بورس یک مکان دولتی است و دولت اگر  چیزی را بفروشد حتما هوای ملت را دارد. یک قسمت از این تصویر به خاطر فضای است که بخشی از آن را رسانه‌های  ایجاد و تحلیل‌های مختلف افراد ایجاد کردند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: افزایش قیمت سهام‌ها از محل خلق ارزش نبوده است،  بورس در ماه‌های اخیر افزایش قیمت جدی داشته و تمام سهامداران  خرد و کلان هنوز مبهوت هستند که چه اتفاقی در بورس رخ داده است. در کنار افزایش قیمت سهام‌ها دولت تبلیغات گسترده‌ای انجام داد که سبب شده سرمایه‌های زیادی وارد بورس شود.

رادپور گفت: این تصور، اقتصادی نیست و آنچه در بازار مشاهده می‌کنید پایه اقتصادی ندارد بلکه تحت تاثیر فضای تبلیغاتی به وجود آمده،  البته بازار تحت تاثیر موضوعات روانی، رفتاری هم است.   این وضعیت خوبی  نیست که مبنای جابه جای قیمت‌های چیزی غیر از ارزش سهام است اما در نهایت این ارزش‌های اقتصادی هستند که خود را قالب می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی افسار بازار در دست چیزی غیر از ارزش‌های اقتصادی بیفتند، همین نوساناتی که الان می‌بینید رخ می‌دهد. اینکه گفته می‌شود حرکت روز گذشته برنامه ریزی شده بود باید عرض کنیم این گونه نیست. ما سابقا شنیدیم که از اواسط ۹۸  تصمیماتی گرفته شده که دولت از بورس حمایت کنند من نمی‌دانم حمایت از بورس توسط دولت وقتی خودش فروشنده است یعنی چی.  

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اینکه پول‌ها به سمت بازار بورس رفته به غیر از اینکه قیمت‌های در بازار بورس بدون اینکه تولید ملی رونق پیدا کند یا خلق ارزشی صورت بگیرد بالا رفته و یک انتقال ثروتی صورت گرفته چیزی دیگری نداشت.  مگر چقدر از این پول‌ها به سمت ارزش سرمایه رفته است. من در تعجب هستم  در کشوری که تولید در این وضعیت می‌باشد چرا شرکت‌های افزایش سرمایه نمی‌دهند مثلا ایران خودرو کلی بدهی دارد چرا از این منابع داخل بورس افزایش سرمایه نمی‌دهد؛ موضوع این است که نقدینگی وارد شده در بورس به سمت تولید و خلق ارزش نرفته است.

رادپور با این باور که بازار بورس شکوفا نشده گفت: به دلیل اینکه ما رشدی را در تولید نمی‌بینیم به این نتیجه می‌توان رسید که بازار بورس شکوفا نشده است و این افزایش قیمت‌ها در بورس می‌تواند به بازارهای دیگر تسری پیدا کند که هم کنون چنین وضعیتی را در بازار می‌بینیم که به نظر ما بخشی از تورم کنونی ناشی از بورس است.

بازار بورس از تمام بازارها بهتر است
وی گفت: در داستان بورس  باید حواسمان باشد که از چه دیدگاهی به آن نگاه می‌کنیم اگر از لحاظ تولید آن را بررسی می‌کنیم که در این حوزه خبری نیست، اگر از لحاظ بازار سرمایه نگاه کنیم که فقط سهام‌ها بین افراد دست به دست می شود. تا زمانی که شرکت‌ها افزایش سرمایه ندهند و بخش مهمی از پول‌ها صرف تولید نشود به نظر بنده بورس کارای لازم را نخواهد داشت.

به گفته او تامین مالی تنها مشکل تولید نیست بلکه شرکت‌ها نمی‌توانند تولید کنند چرا که زمینه‌ها کسب و کار برای تولید فراهم نیست.

این کارشناس اضافه کرد:  اگر قرار است پول خود را در بازاری سرمایه‌گذاری کنیم، بورس از بسیاری بازارهای دیگر مانند طلا و ارز بهتر است اما روش برخورد دولت با بورس و این سیاستی که در پیش گرفته بسیار شکننده است، به بیان دیگر دولت بازار سرمایه را شکننده می‌کند.   مهم نیست تا چه مدت بازار ریزشی یا رویشی باشد، کلا این سیاست که دولت به گونه‌ای وانمود کرده که بورس برای دولت هست و اجازه نمی‌دهد ریزش داشته باشد خطرناک است.

رادپور گفت: در نهایت موضوع گیری دولت در بازار به نفع سرمایه گذاران تمام نمی‌شود چرا که تصوری در اذهان سرمایه گذار ایجاد کرده که این تصورات بازار بورس را از ارزش‌های اقتصاد دور می‌کند و به گونه‌ای در حال ضربه زدن به بازار است. بازار هم همیشه این آمادگی را داشته که تحت تاثیر عوامل روانی و رفتاری قرار بگیرد اما در نهایت ارزش‌های اقتصادی خودش را بر سایر عوامل تحمیل می‌کند در نهایت اگر ارزش سهام شرکتی به صورت غیر واقعی بالا رفته، مجبور است خود را اصلاح ‌کند.

کد خبر: ۳۴٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha