۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
کمبود خوراک دام و طیور به دلیل عدم تخصیص ارز واردات است
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

کمبود خوراک دام و طیور به دلیل عدم تخصیص ارز واردات است

حجت الاسلام نقدعلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: تخصیص‌ارز در ماه‌های بهمن واسفند برای واردات نهاده‌های دام وطیور بسیار کم شد ووزارت صمت در این زمینه سکوت کرد ودر ماه‌های بعد بانک مرکزی ارز برای تخصیص این مورد در اختیار نداشت.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حجت الاسلام نقدعلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای خوراک دام و طیور سالیانه حدوداً ۱۸ میلیون تن نیاز کشور است گفت: از این مقدار حدود ۱۵ میلیون تن را وارد می کنیم و در بین تولیدات کشاورزی ارقام و اقلام مصرفی دام داری ها و مرغداری ها کمترین تولید را در داخل داریم و بنابراین وابستگی به نهاده های دام و طیور یکی از پاشنه های آشیل کشور است.

وی با بیان اینکه در طول سالیان گذشته کمترین سیاست گذاری در جهت خودکفایی در عرصه نهاده های دام و طویر داشته ایم، اظهار کرد: با وجود تولیدات بالای کشاورزی به دلیل عدم اجرای آمایش سرزمینی در حوزه دام و طیور دچار کمبود هستیم و ناچاراً باید واردات را انجام دهیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره مشکلاتی که در حوزه دام و طیور در چند ماه گذشته به وجود آمده است، گفت: واردات نهاده های دامی به جز بخش کوچکی که در رابطه با امنیت غذایی است، در دست بخش خصوصی است. در حال حاضر بر اساس اعلام اتحادیه دام و طیور ۴۰۳ فرد حقوقی یا حقیقی در زمینه واردات دام و طیور فعالیت می کنند.

وی ضمن اشاره به سیاست غلط تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی که پس لرزه های آن را در بخش نهاده های دامی امروز احساس می کنیم، اظهار کرد: تخصیص ارز در ماه های بهمن و اسفند برای واردات نهاده های دام و طیور بسیار کم شد و وزارت صمت نیز در این زمینه سکوت کرد.

این نماینده مجلس بیان کرد: در طی ماه های بعد، ارز لازم برای واردات خوراک دام و طیور انجام نشد و بانک مرکزی به دلیل مشکلات به وجود آمده ارزی نداشت و در نتیجه برای واردات تخصیص نداد و در نتیجه بازار با چالش کمبود نهاده های دام و طیور مواجه شد و نتیجه آن افزایش قیمت ها در چند ماه گذشته بوده است.

کد خبر: ۳۴٬۸۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha