۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
مرگ تدریجی رویای کارآفرینان

مرگ تدریجی رویای کارآفرینان

بجنورد- امروزه کار و فعالیت با شکل تازه ای که به خود گرفته به سوی خودکفایی و خود اشتغالی سوق داده شده از این جهت کارآفرینی و کارآفرینان نقش کلیدی در روند توسعه اقتصادی جوامع ایفا می کنند.

به گزارش بازار، یکی از چالش های اصلی پیش روی بسیاری از کشورها، عدم پذیرش اهمیت استراتژیک کارآفرینی به عنوان نیرویی برای توسعه و رشد اقتصادی است که این موضوع در کشورما نیز صدق می کند. 
 
امروزه با توجه به مسائل حاکم بر کشور، رویای داشتن کار ثابت شاید دیگر به پایان رسیده و باید افراد کارآفرین شدن را به عنوان یگ گزینه شغلی در نظر بگیرند و کارآفرینی علاوه بر ایجاد انگیزه برای رقابت و رشد، در بهبود وضعیت اجتماعی فرد نیز نقش آفرین می شود. 
 
از بین افرادی که کارآفرینی را برمی گزینند، کمتر افردای هستند که بدون هیچ گونه حمایتی کارها و اقداماتشان را پیش می برند، اما به طور کلی باید سیاست های حمایتی کارآفرینی به عنوان یکی از ابزارهای اصلی رشد اقتصادی در جوامع مورد توجه قرار بگیرد. 
 
یک کارآفرین شاید با سرمایه اندک اولیه کاری را آغاز کند اما برای توسعه کارهایش به سرمایه ای بیشتر نیاز دارد و ممکن است در میانه راه بماند که مسئولان باید با حمایت های خود موجب دلگرمی فرد کارآفرین برای ادامه کارهایش باشند. 
 
اما متاسفانه گاهی اوقات مسئولان علاوه بر بی تقاوتی، ترمزی برای ادامه فعالیت کارآفرین می شوند و فرد در این لحظه باید نظاره گر مرگ تدریجی رویاهایش باشد. 
 
این موضوع در کشورما و استانهایی از جمله خراسان شمالی نیز مشهود است، استانی که علاوه برپتانسیل های توسعه ای در بخش های مختلف، از جوانان خلاق، مستعد، توانمند و کارآفرین برخوردار است، کارآفرینانی که با هزاران امید و آرزو وارد کاری می شوند اما در بین راه چنان دلسرد شده که فرار را به قرار ترجیح می دهند.  
 
مسائل مالی، تشکیل تیم کاری قوی، رویارویی با ناشناخته ها، قوانین ناکارآمد و عدم حمایت از کارآفرین و کارفرما در قانون کار، عدم اعمال مشوق های مالیاتی، قوانین تامین اجتماعی، قوانین سختگیرانه و دست و پاگیر بانک ها، عدم فراهم سازی زمینه رقابت در بازارهای مختلف به خصوص بین المللی، عدم ثبات قوانین و مقررات،  ...بخشی از مشکلات کارآفرینان است. 
 
همانطور که گفتیم مسائل مالی و پرداخت تسهیلات از جمله مهم ترین موانع کارآفرینی در استان است، کارآفرینانی که سال های سال به دنبال تسهیلاتی برای توسعه کارهایشان هستند و هر روز با یک مانع و سردرگمی جدید مواجه می شوند. 
 
وقتی هم کارآفرینی نسبت به بی توجهی و عدم حمایت برخی مسئولان در استان برای پرداخت تسهیلات مورد نیازش نقدی منصفانه در رسانه ها دارد باید این جمله را از یکی از متولیان پرداخت تسهیلات بشنود که" تا در رسانه عذر خواهی نکنی قدمی برنمی دارم"! آیا این تمام حمایت یک مسئول است؟ 
 
اگر عدم توجه و حمایت از افراد مستعد و کارآفرین استان به همین صورت پیش رود نباید انتظاری در جهت رشد اقتصادی استان داشت، وقتی در محافل مختلف صحبت از حمایت می شود عمل به صحبت مهم است نه شعار. 
 
 
مسئولان استان اگر به مهم ترین نقش های کارآفرینی در روند توسعه واقف باشند شاید هرگز مانع ادامه روند فعالیت کارآفرینان توانمند نشوند و یا حتی با پیگیری و درخواست های مکرر نسبت به تسهیل بخشی از قوانین، مقررات و مسائل پیش روی آنان اقدام کنند. 
  
اگر جانب انصاف را هم رعایت کنیم، مسئولانی نیز وجود دارند که تمایل بسیاری به کمک و حمایت از کارآفرینان دارند اما همانطور که همه به شرایط فعلی کشور واقف هستیم، شاید کمبود منابع و از آن مهمتر وجود قوانینی مانع از کمک آنان می شود. 
 
قوانینی که مانع از پیشرفت کارآفرینی و بنگاه های اقتصادی در کشور می شوند، افزایش هزینه های مختلف را به همراه دارند که لزوم بازنگری در قوانین را بیش از پیش نشان می دهد. 
 
گردآوری پس اندازهای عمومی بی هدف و سرگردان، ایجاد اشتغال در سطح وسیع، توسعه متوازن منطقه ای، کاهش تمرکز اقتصادی در منطقه، توزیع مجدد ثروت و درآمد به صورت عادلانه در جامعه، تحرک منابع، سرمایه ها و مهارت های بی استفاده و سرگردان، افزایش سود اجتماعی، جمع آوری و سازماندهی منابع و استفاده اثر بخش از آن ها، بهبود کیفیت زندگی و ... تنها بخشی از اهم نقش های کارآفرینی در جامعه است اما آیا در کنار سایر مسئولان، نهاد آموزشی و تربیتی مانند آموزش و پرورش نیز در این امر مهم به وظایف خود عمل کرده است؟ 
 
اگر می خواهیم بحث کارآفرینی را در کشور و همچنین استان‌مان جدی بگیریم باید نظام آموزشی به این سو هدایت شود که افراد هنگام فارغ التحصیلی ویژگی های کارآفرینی را داشته باشند. 
 
در برنامه ریزی دولت ها برای رشد و گسترش کارآفرینی، آموزش کارآفرینی در طی دوران تحصیل مدرسه از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که دانش آموزان علاوه بر آمادگی برای یک زندگی پویا و خلاق، فردی خودکفا و مبتکر می شود تا در صورت برخورداری یا عدم برخورداری از تحصیلات دانشگاهی قادر به خلق فرصت های جدید شغلی برای خود و دیگران شوند. 
 
ویژگی های کارآفرینانه به طور ذاتی در کودکان وجود دارد و با پرورش این ویژگی ها در پایه ای ترین سطح آموزش یعنی دوره ابتدایی می توان جوانانی توانمند در زمینه تحلیل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در طول زندگی تربیت کرد و اعتماد به نفس، خودباوری، عزت نفس و انگیزه دستیابی به اهداف را نیز در آنان پرورش داد. 
 
این در حالیست که متاسفانه نظام آموزش و پرورش در کشور و استان‌مان آنطور که باید به این مورد توجه نمی‌کند و ضعف هایی دارد.آموزش و پرورش علاوه بر رفع خلاء و ضعف های موجود در این زمینه با استفاده از آموزش اهمیت کارآفرینی به معلمان، تشویق دانش آموزان به کارهای عملی و ...باید هنگام هدایت تحصیلی دانش آموزان آنان را با راهنمایی و مشاوره های درست نسبت به اهمیت و آینده خوب رشته های فنی در شرایط حاضر اقتصادی توجیه کرده و رغبت آنان برای تحصیل در رشته های فنی که منجربه ایجاد اشتغال و کارآفرینی می شود را افزایش دهند. 
 
کلام آخر این که برای توسعه کارآفرینی در استان باید حمایت های مسئولین به نحوی باشد که ناامیدی و ناکامی کارآفرینان به حداقل ممکن و حتی صفر برسد. 
 
باید به این باور برسیم که توسعه کارآفرینی یعنی خودکفایی، یعنی حرف اول را در رشد اقتصادی زدن، یعنی بی نیاز بودن از واردات بسیاری از محصولاتی که خودمان قادر به تولید هستیم، یعنی توجه به توانمندی و استعداد جوانان. اجازه ندهیم بی توجهی و عدم حمایت از جوانان به جایی برسد که بگوییم" هیس جوان کارآفرین فریاد نمی زند".

پریسا وحدانی

کد خبر: ۳٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha