۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
تا انتهای سال بعد، قیمت نفت به ۵۰ دلار هم نمی رسد!
پیش بینی موسسه مطالعاتی ای اچ اس مارکت

تا انتهای سال بعد، قیمت نفت به ۵۰ دلار هم نمی رسد!

پیش بینی های جدید نشان می دهد در سال جاری میلادی قیمت نفت در دنیا برابر با ۴۲.۳۵ دلار و در سال بعد برابر با ۴۹.۲۵ دلار خواهد بود. عدم احیای صنعت حمل و نقل عمومی در سال ۲۰۲۱ مانع از احیای صنعت نفت و افزایش قیمت این منبع انرژی در جهان می شود.

بازار؛ گروه بین المللبا وجود اینکه در این روزها ما شاهد افزایش اندک قیمت نفت در بازار جهانی بودیم و دلیل رشد قیمت نفت رشد بازارها در آسیا و افزایش سفرهای هوایی نسبت به ماه های قبل بوده است ولی نمی توان از این رشد اندک به عنوان احیای بازار نفت نام برد. آسیا تایمز دلیل رشد نسبی قیمت نفت در هفته گذشته را از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در کشور چین و کنترل ویروس کرونا در این کشور دانست و نوشت: «چین اقتصاد بزرگی است و شروع فعالیتهای اقتصادی این کشور، بازار نفت را با شوکی مثبت روبرو کرد. ولی احیای بازار نفت منوط به احیای اقتصاد دنیا و احیای صنایع تولیدی و خدماتی در جهان است و تنها با احیای اقتصاد یک کشور بازار رشد نمی کند.»

موسسه مطالعاتی ای اچ اس مارکت اخیرا گزارشی در مورد بازار نفت در سال جاری و پیش بینی سال آینده ارایه داده است که بر مبنای این گزارش در سال جاری متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی برابر با ۴۲.۳۵ دلار خواهد بود و در صورت یافتن واکسنی برای کرونا، قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۱ به مرز ۴۹.۲۵ دلار خواهد رسید. اویل پرایس در مورد این پیش بینی نوشت: «در ماه می سال جاری متوسط  قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۱ برابر با ۴۲ دلار پیش بینی شده بود و برآورد کنونی حداقل ۷ دلار نسبت به پیش بینی ماه می بالاتر است. این افزایش انتظاری قیمت نفت نشان می دهد که فعالان بازار نفت انتظار دارند  اقتصاد در سال بعد در روند احیا قرار بگیرد و از بار مشکلاتی که امسال تحمل کرد، کاسته شود. البته نکته مهم دیگری هم در این پیش بینی وجود دارد. انتظار نمی رود در سال آتی و در خوش بینانه ترین حالت قیمت نفت در دنیا به مرز ۵۰ دلار برسد.» این مرکز مطالعاتی نوشت: «اوضاع اقتصادی دنیا در ماه می بسیار بحرانی بود و به همین دلیل پیش بینی ها از روزهای تاریک برای اقتصاد حکایت داشت.»

 تا تقاضا رشد نکند، قیمت نفت افزایش نمی یابد
راجر دیوان رییس مرکز مطالعات ای اچ اس مارکت در مصاحبه ای با سی ان بی سی گفت: «در صورتی که تا انتهای نیمه اول سال ۲۰۲۱ میلادی تمامی مردم دنیا واکسن کرونا را دریافت کرده باشند و فعالیتهای اقتصادی در دنیا از سر گرفته شده باشد، می توان امیدوار بود قیمت نفت در بازار جهانی  در فاصله ۵۰ تا ۵۵ دلار قرار بگیرد ولی به دلیل اینکه در نیمه اول سال بعد متوسط قیمت کمتر از ۴۴ دلار خواهد بود، برایند قیمت در طول سال به بیش از ۵۱ دلار نمی رسد.»

 وی در مورد اینکه افت شدید تقاضا تاثیر زیادی روی کاهش قیمت نفت در بازار جهانی داشت گفت: «تا زمانیکه تقاضا رشد نکند، ما شاهد احیای بازار نفت نخواهیم بود و برای احیای بازار نفت، مهمترین و اصلی ترین مساله احیای صنعت حمل و نقل هوایی  و از میان برداشته شدن موانع سفر است.»

اداره اطلاعات انرژی اخیرا در مورد تقاضا برای سوخت جت که یکی از اصلی ترین فراورده های نفتی در دنیا است نوشت: «در ماه جولای سال جاری تقاضا برای سوخت جت در دنیا ۷۰ درصد پایین تر از مدت مشابه سال قبل بود. صنعت حمل و نقل هوایی را می توان اصلی ترین قربانی بحران کرونا دانست و صنعت نفت به عنوان تامین کننده سوخت هواپیما بعد از این صنعت، بالاترین زیان را متحمل شد.»اداره اطلاعات انرژی در این گزارش در مورد روند آهسته احیای صنعت حمل و نقل هوایی و تقاضا برای نفت هم نوشت: «تا زمانی که این صنعت احیا نشود، نمی توان انتظار احیای صنعت  نفت را داشت. ما در روزهای سختی از نظر اقتصادی قرار داریم.»

تا زمانی که قیمت نفت کمتر از ۵۰ دلار است، تولید اوپک پلاس رشد نمی کند
مساله دیگری که این روزها در رسانه های دنیا مورد بحث قرار می گیرد، سیاست کاهش تولید اوپک پلاس است که تاثیر زیادی در تثبیت قیمت نفت درسطح کنونی داشت و اگر این توافق در شرایط کنونی بر هم بخورد، زمینه برای سقوط دوباره قیمت نفت فراهم خواهد شد.
 سی ان ان در این زمینه نوشت: «به نظر نمی رسد کشورهای اوپک پلاس  تا زمانیکه قیمت کمتر از ۵۰ دلار است و تقاضای نفت به شرایط عادی بازنگشته است، تولید را افزایش دهد زیرا می دانند که هزینه این کار برای اقتصادهای نفتی بسیار زیاد است. اما زمانی که قیمت درسطحی بالاتر از ۵۰ دلار  تثبیت شود و تقاضا از سر گرفته شود هم اوپک پلاس از تعهد کاهش حدود ۱۰ میلیون بشکه ای تولید نفت در روز عقب نشینی می کند و هم احتمال  از سر گیری فعالیتهای تولیدی در شرکتهای امریکایی وحود دارد.»

سی ان ان دربخش دیگری از برنامه اش  مصاحبه ای با ایوان کیس، تحلیل گر بازار نفت در بانک آر بی سی انجام داد. وی در این مصاحبه در مورد زمان احتمالی افزایش تقاضای نفت گفت: «ما انتظار داریم بازار نفت هم برای رشد نیاز به واکسن کرونا داشته باشد. یعنی همزمان با ایمن شدن بدن انسانها در برابر ویروس و از سر گیری فعالیت های اقتصادی و سفرهای هوایی، تقاضا برای نفت افزایش پیدا می کند و زمینه برای رشد قیمت فراهم می شود.»

کد خبر: ۳۴٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha