۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
افزایش حادثه‌های کار در اصناف خراسان شمالی نگران‌کننده است
رئیس بازرسی اداره کار خراسان شمالی:

افزایش حادثه‌های کار در اصناف خراسان شمالی نگران‌کننده است

بجنورد- رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: رعایت نشدن ضوابط حفاظت فنی و ایمنی در واحدهای صنفی استان همچنان قربانی می‌گیرد و شمار آن در حال افزایش است.

به گزارش بازار، به نقل از روابط عمومی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی‌قلی پور اظهار داشت: در این زمینه از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و نیز اتاق اصناف انتظار می‌رود که همکاری لازم برای تأمین ایمنی در واحدهای صنفی داشته باشند اما این امر محقق نشده است.

وی گفت: از اتاق اصناف استان انتظار می‌رود پیش از صدور پروانه کسب برای بازاریان، آنان را به اداره‌های شهرستانی تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کنند تا این کسبه در دوره‌های آموزشی حضور یافته و شرایط تأمین ایمنی در کارگاه‌ها را فراگیرند. 

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: رعایت نشدن ضوابط حفاظت فنی و ایمنی در محیط‌های کاری سبب شده است کارگاه‌های صنفی در سطح استان جزو خطرناک‌ترین کارگاه‌ها به لحاظ عدم رعایت مسائل ایمنی باشند.

قلی پور تصریح کرد: این موضوع باعث شده در سال ۹۸ و ۹۹ ، سه نفر از  هم استانی‌ها در محل کسب‌وکار خود به دلیل ضعف ایمنی محیط کار دچار حادثه شده و فوت کنند.

وی اظهار داشت: بررسی حوادث اتفاق افتاده در دو سال اخیر در واحدهای صنفی نشان می‌دهد که علت تامه این حوادث رعایت نکردن ضوابط فنی و ایمنی در سیستم‌ها و ماشین‌آلات مورداستفاده در صنوف است.

به گفته رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی ، نبود سیستم اتصال به زمین برای دستگاه‌های برقی، نبود حفاظ در قسمت‌های چرخنده دستگاه‌ها، نقص فنی سیستم‌های مورداستفاده مانند شمعک مشعل تنور نانوایی‌ها، چیدمان نامناسب مواد اولیه در کارگاه‌ها و مهم‌تر از همه، نبود آشنایی کارگران و کارفرمایان با رفتار دستگاه‌ها و انرژی‌های نهفته و مقررات ایمنی و عدم آموزش کافی از مهم‌ترین دلایل بروز حوادث در واحدهای صنفی است.

قلی پور اظهار داشت: تمامی کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلف به رعایت ماده ۸۷ قانون کار جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، اشخاص حقیقی یا حقوقی که بخواهند کارگاه جدید احداث کنند و یا کارگاه‌های موجود را توسعه دهند مکلف هستند برنامه کار و نقشه‌های ساختمانی طرح‌های موردنظر را ازلحاظ پیش‌بینی در امر حفاظت فنی و بهداشت‌کار برای اظهارنظر و تائید به ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی ارسال کنند.

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی افزود: ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی موظف هستند ظرف یک ماه نظرات خود را اعلام کنند، بهره‌برداری از کارگاه‌های مزبور منوط به رعایت مقررات حفاظتی بهداشتی و تأییدیه اداره کار خواهد بود.

قلی پور اظهار داشت: امید است با همکاری سازمان صنعت معدن و تجارت و  اتاق اصناف بتوانیم نسبت به اجرای ماده ۸۷ و ارتقای سطح ایمنی واحدهای صنفی اقدام کنیم تا شاهد کاهش حوادث ناشی از کار در این واحدها و حفظ سلامت و جان هم‌وطنان باشیم.

کد خبر: ۳۴٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha