۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۷
محرومیت های مضاعف «ملکشاهی»؛ از نبود آب شرب تا بیکاری
بازار گزارش می‌دهد؛

محرومیت های مضاعف «ملکشاهی»؛ از نبود آب شرب تا بیکاری

ایلام- شهرستان ملکشاهی در استان ایلام به رغم ظرفیت های فراوان یکی از محرومیت ترین مناطق استان به شمار می رود و این شهرستان با مشکلات بزرگی مثل بیکاری و نبود آب شرب مواجه است.

بازار؛ گروه استان ها: ملکشاهی با جمعیت ۳۵ هزار نفر بیش از ۱۰ سال است که به شهرستان تبدیل شده ولی در حال حاضر یکی از محروم ترین مناطق استان در بخش های مختلف شناخته می شود.

در حالی که در این شهرستان ظرفیت های بسیار خوبی در بخش گردشگری، جنگل، زنبورداری، صنایع دستی، دامداری و... وجود دارد ولی محرومیت مضاعف باعث شده مردم این شهرستان با مشکلات زیادی مواجه باشند.

مهمترین مشکل مردم شهرستان نبود طرح های اقتصادی و صنعتی در شهرستان است که دلیل این مهم هم نبود سرمایه گذاری در منطقه است.

نبود آب شرب سال هاست باعث شده مردم شهرستان در فصل تابستان با کمبود آب شرب مواجه باشند و به ناچار از چشمه های کوه ها آب تهیه می کنند، پروژه های آبرسانی به این شهرستان سال هاست اجرایی شده ولی هنوز به بهره برداری نرسیده است.

بیکاری باعث شده بسیاری از جوانان شهرستان به دیگر مناطق کشور مهاجرت کنند، در حال حاضر محرومیت بالای شهرستان باعث شده بنیاد مستضعفان این شهرستان را به عنوان یکی از مناطق پایلوت محرومیت زدایی خود قرار دهد.

آب شرب و بیکاری مهمترین مشکل مردم ملکشاهی
یکی از شهروندان ملکشاهی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه این شهرستان در بخش های مختلف امکانات و زیرساخت های یکی از ضعیف ترین مناطق استان به شمار می رود.

علی عدلی بیان کرد: مسیرهای ارتباطی شهرستان بسیار خطرناک هستند و هر ساله تصادفات زیادی در این مسیرها رخ می دهد، در حالی این شهرستان به عنوان مسیر دوم تردد زائران عتبات عالیات شناخته می شود.

وی افزود: مسیر ایلام-ملکشاهی-مهران در زمان اربعین مورد استفاده قرار می گیرد، متاسفانه هم اکنون نقاط حادثه خیز فراوانی در این مسیر وجود دارد.

عدلی با اشاره به مشکلات اقتصادی شهرستان ملکشاهی افزود: در این شهرستان طرح بزرگ صنعتی وجود ندارد، متاسفانه میزان سرمایه گذاری در این شهرستان بسیار پایین است.

وی گفت: بیکاری جوانان شهرستان باعث به وجود آسیب های اجتماعی زیادی در بین مردم شده است.

این شهروند با اشاره به مشکل کمبود آب شرب در این شهرستان، افزود: مردم شهرستان در طول سال مشکل آب شرب دارند و برای تامین آب شرب بیشتر مردم برای تهیه به کوه ها رفت و آمد دارند.

مردم شهرستان در طول سال مشکل آب شرب دارند و برای تامین آب شرب بیشتر مردم برای تهیه آب به کوه ها رفت و آمد دارند

عدلی با اشاره به وجود زمین های دیم کشاورزی در شهرستان، افزود: متاسفانه ایستگاه های پمپاژ آب در حال ساخت در این شهرستان به دلیل نبود اعتبار پیشرفت مناسبی ندارند

اختصاص ۳۰ میلیارد تومان برای اشتغال در ملکشاهی
معاون عمرانی استاندار ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شهرستان ملکشاهی جزو مناطق محروم استان ایلام شناخته می شود و در سال های گذشته ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش های مختلف به مردم این شهرستان پرداخت شده است.

احمد کرمی با اشاره به اینکه برای تامین آب شرب به عنوان یکی دیگر از مشکلات بزرگ ملکشاهی، ۱۷ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه آبرسانی به این شهرستان اختصاص یافته است.

وی گفت: این طرح با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی و صرف هزینه ۲۸ میلیاردی تا سال آینده تکمیل می شود.

معاون استاندار ایلام بیان کرد: همچینن در هفته  آب شیرین کن ملکشاهی به بهره برداری می‌رسد و بخشی از مشکلات آب شرب شهرستان حل می شود.

وی افزود: با احداث عملیات آبرسانی به این شهرستان از سد چم گردلان مشکل آب شرب شهرستان  تا ۵۰ سال تامین می شود.

 با احداث عملیات آبرسانی به این شهرستان از سد چم گردلان مشکل آب شرب شهرستان  تا ۵۰ سال تامین می شود

وی تصریح کرد: برنامه های مختلفی برای محرومیت زدایی در این شهرستان با همکاری بنیاد مستضعفان در حال اجرایی شدن  است که امیدواریم بخشی از مشکلات برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه طرح چهارخطه کردن مسیر ۱۲ کیلومتری ایلام-ملکشاهی آغاز شده است، افزود: قرار است برای حل مشکل بیکاری چند شرکت بزرگ در این شهرستان سرمایه گذاری کنند.

کرمی با اشاره به ظرفیت های این شهرستان در بحث معادن، افزود: ایجاد صنایع تبدیلی و کارخانه گچ و سیمان از مهمترین طرح های قابل سرمایه گذاری در این شهرستان است.

رفع محرومیت از ملکشاهی با کمک بنیاد مستضعفان
استاندار ایلام نیز روز گذشته در جلسه ستاد تسهیل استان اظهار کرد: بنیاد مستضعفان ۳۵ میلیارد تومان برای محرومیتزدایی  و ۲۰ میلیارد تومان نیز برای اشتغالزایی با تخصیص ۱۰۰ درصدی برای شهرستان ملکشاهی نظر گرفته است.

قاسم سلیمانی دشتکی بیان کرد: این مهم می تواند یک گام بزرگ و اساسی در رفع محرومیت این منطقه باشد.

وی با اشاره به تعهدات قبلی بنیاد برای محرومیت زدایی ملکشاهی افزود:  آب شرب که فاز اول آن آماده شده، اجرای فاز دوم این طرح نیازمند اعتبار است

استاندار ایلام تصریح کرد:  بحث جاده دسترسی به شهرستان است که از مهمترین پروژه های عمرانی در این شهرستان است و نیازمند پیگیری جدی است.

بدون شک در سال های اخیر شهرستان ملکشاهی مورد بی توجهی قرار گرفته است، توسعه، بهسازی و ارتقای جاده های شهرستان، شتاب عملیات چهار خطه کردن محور ایلام-ملکشاهی، حذف نقاط حاثه خیز، توسعه اینترنت و شبکه های مخابراتی و تلفن همراه، توسعه امکانات رفاهی، ایجاد طرح اشتغالزایی با حمایت شرکت های سرمایه گذاری و...از مهمترین مطالبه مردم این شهرستان است.

صنعت چاقوسازی از جمله مهمترین ظرفیت های این شهرستان محسوب می شود که متاسفانه نام و نشانی در خود استان ایلام هم ندارد، می توان با یک برنامه ریزی درست و تضمین فروش محصولات، برگزاری نمایشگاه، ارائه بیمه و تسهیلات و سرمایه گذاری اندک برای بسیاری از جوانان از طریق این هنر صنعت استان شغل ایجاد کرد.

علاوه بر این صنعت، ظرفیت های بزرگی در حوزه معادن سیمان و گچ، زنبورداری و...در این شهرستان وجود دارد که هر یک از آنها نیازمند حمایت، ارائه تسهیلات، سرمایه گذاری و...است.

کد خبر: ۳۴٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha