۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
پشت گوش انداختن وعده ساماندهی بازار، قیمت ارز را صعودی می کند
گزارش «بازار» از علل نوسانات نرخ ارز و آینده قیمت این کالا در بازار؛

پشت گوش انداختن وعده ساماندهی بازار، قیمت ارز را صعودی می کند

رئیس کل بانک مرکزی در حالی وعده کاهش نرخ ارز را در روزهای آینده می دهد و قیمت فعلی دلار در بازار را غیر واقعی عنوان می کند که کارشناسان و نمایندگان مجلس نیز معتقدند نرخ واقعی دلار زیر ۲۰ هزار تومان است.

اسدالله خسروی؛ بازار: رئیس کل بانک مرکزی اخیرا در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد؛ «قیمت واقعی ارز بسیار کمتر از نرخی است که الان در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد.» همتی علاوه بر این گفت؛ «همین امروز و فردا قیمت ارز را پایین خواهیم آورد و به مردم نشان خواهیم داد که دولت هیچ وقت به دنبال گران کردن ارز برای تامین کسری بودجه نبوده است».
چنین اظهاراتی آن هم از سوی سکاندار بانک مرکزی بیانگر آن است که این بانک برنامه ریزی دقیقی برای ساماندهی بازار و کنترل نرخ ارز دارد چرا که وی قیمت دلار حدود ۲۴ هزار تومانی در بازار را به هیچ وجه قبول ندارد.
دلاری که اواخر ماه گذشته مرز ۲۶ هزار تومانی را رد کرد و هر روز رکورد جدید قیمتی به خود می گرفت اما بانک مرکزی با ورود به بازار، و تزریق ارز به سامانه نیما نرخ این کالا را به ۲۱ هزار تومان رساند. قیمتی که در هفته های گذشته با نوسان اندکی همراه بود ولی جهش آنچنانی نداشت.
البته همه اقتصاددانان معتقدند؛ نرخ دلار و یا سایر ارزها در بازار این گونه نیست و این موضوع با مدیریت بانک مرکزی و مداخله آن در بازار کنترل می شود.

نرخ ارز  از نرخ تورم پیروی نمی کند
در این باره مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از افزایش بی رویه قیمت ها در بازار ارز در گفتگو با «بازار» گفت: اینکه قیمت ها در بازار ارز با رشد همراه است، پذیرفته شدنی نیست چرا که قیمت این کالا بی دلیل در بازار رشد کرده است.
طغیانی با بیان اینکه از هر منظر که نگاه شود نرخ ارز نباید با جهش قیمت همراه باشد، تصریح کرد: اگر بخواهیم نرخ طبیعی دلار را محاسبه کنیم خواهیم دید که میانگین نرخ تورم سال گذشته از رقم تورم سالجاری بالاتر است بنابراین با احتساب نرخ تورم، قیمت ارز باید پایین بیاید نه اینکه افزایشی شود.
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: نرخ ۱۷ تا ۱۸ هزارتومان برای دلار رقمی طبیعی است که سال گذشته نیز این رقم متناسب با تورمی که وجود داشت تجربه شد اکنون به نرخ تورم به نسبت سال گذشته تقریبا کمتر است بنابراین رقم بالای ۲۰ هزار تومان برای دلار کاملا غیر طبیعی است.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه پایین آوردن نرخ ارز با سیاست گذاری های کارشناسانه امکان پذیر است، اظهار داشت: هر چند پایین آمدن نرخ ارز نیازمند عرضه ارز به بازار است اما باید گفت؛ این کار نیز سخت است چرا که نباید منابع محدود ارزی کشور بدون حساب و کتاب به بازار تزریق شود.

رشد قیمت ها در همه بازارها ارز را گران کرد
اظهارات سخنگوی اقتصادی مجلس نسبت به غیر واقعی بودن نرخ ارز در بازار در حالی مطرح است که روبرت بگلریان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» می گوید؛ شرایط نامساعد اقتصاد کشور و رشد قیمت ها در همه بازارها باعث شده است تا قیمت ارز نیز در بازار به تبع رشد همه قیمت ها افزایشی شود، بنابراین دولت باید همه بازارها را کنترل کند چرا که بازار ارز نیز در شرایط کنونی اقتصاد کشور از خود عکس العمل نشان می دهد.
وی به سخنان اخیر رئیس کل بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که نرخ ارز در بازار غیر واقعی است و به زودی این قیمت ها کاهشی می شود سئوال اینجاست که بانک مرکزی می خواهد از چه ابزاری استفاده کند تا قیمت ها در بازار ارز متعادل شود؟. اگر منابع پایدار ارزی برای متعادل کردن قیمت ها دارد می توان گفت که قیمت ها کاهشی می شود که البته در این بخش نیز معذوریت ها و محدودیت هایی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: برخی اظهارات و وعده ها از سوی مسئولان و مقامات در کاهش نرخ ارز می تواند در کوتاه مدت بر ثبات یا کاهش قیمت ها در بازار تاثیر گذار شود اما اینکه اقدام عملی برای کاهش نرخ این کالا از طریق مختلف صورت نگیرد بازار بی شک کار خود را خواهد کرد و قیمت ها نیز دوباره افزایشی می شود.

آمادگی مجلس در ارایه مشاوره 
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بانک مرکزی باید از نظر کارشناسان خبره اقتصادی  برای ساماندهی بازار و اقتصاد کشور استفاده کند که البته اقتصاددانان و کارشناسان متخصص و متبحر در فضای مجازی نظرات خود را درباره چگونگی وضعیت اقتصاد کشور و راهکارها لازم مطرح می کنند. اما برخی بی توجهی ها به نظرات کارشناسان موجب شده است تا اقتصاد همچنان وضعیت مناسبی نداشته باشد.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی بخصوص کمیسیون اقتصادی آمادگی دارد تا با مشورت و تعامل با دولت و مسئولان بانک مرکزی راهکارهای لازم را برای ساماندهی بازار ارز ارایه دهد چرا که وعده و وعید ها برای کنترل این بازار مهم اقتصادی کارساز نیست.
به گزارش «بازار» تاکنون وعده های زیادی از سوی مسئولان برای ساماندهی وضعیت اقتصاد کشور، کاهش قیمت ها در بازار و بهبود معیشت مردم داده شده است اما در عمل نتیجه قابل توجه ای به چشم نمی خورد.
اکنون که رئیس کل بانک مرکزی تاکید می کند؛ قیمت ها در بازار ارز کاهشی می شود باید امیدوار بود چرا که افزایش یا بعضا کاهش قیمت همه کالاها و خدمات در بازار پیرو نوسان نرخ ارز است.

استفاده از همه ابزارها برای کاهش نرخ ارز در بازار
همتی اخیرا با تاکید بر اینکه نرخ واقعی ارز رقمی بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی آن در بازار است، گفته است: نرخ دلار در اقتصاد ما تبدیل به شاخص مهمی شده اما این موضوع درست می‌شود و همه ابزارها را به کار می‌بریم تا این نرخ را تعدیل کنیم.
البته در این راه تلاش بانک مرکزی کافی نیست و بسیاری از بخش‌های دیگر مانند بخش تجاری، بخش مالی و قوه قضاییه باید کمک کنند که همکاری‌هایی نیز انجام شده که از آنها تشکر می‌کنیم.
وی ادامه داد: ثبات در بازار ایجاد شده و هنگامی که وارد ثبات می‌شویم روند پایین آوردن نرخ ارز را آغاز می‌کنیم. اگر نرخ ارز پایین بیاید، قیمت کالاها نیز در میان مدت پایین خواهد آمد.

کد خبر: ۳۴٬۳۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha