۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
خام‌فروشی را پایان دهید؛ تکمیل زنجیره ارزش در گرو ایجاد صنایع پائین دستی در بوشهر
گزارش بازار

خام‌فروشی را پایان دهید؛ تکمیل زنجیره ارزش در گرو ایجاد صنایع پائین دستی در بوشهر

بوشهر- خام‌فروشی را می‌توان یک آفت بزرگ در عرصه اقتصادی دانست و با توجه به ظرفیت‌های مهم صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در ایران، نیاز است که زمینه توسعه صنایع پائین‌دستی در این حوزه فراهم شود.

عبدالرضا رضایی، بازار؛ یکی از مهمترین اصول اقتصاد مقاومتی، مقابله با خام‌فروشی در حوزه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است که یکی از مهمترین راهکارها در  این زمینه، توسعه صنایع پائین دستی است.

 با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و تبیین نظرات ایشان، انتظار می‌رفت دولت‌ها تلاش بیشتری برای مقابله با خام‌فروشی و ایجاد زنجیره ارزش در این حوزه داشته باشند.

توسعه صنایع پائین دستی در افزایش اشتغال و رفع بیکاری، ایجاد زنجیره ارزش و درآمدزایی، تقویت اقتصاد داخلی، افزایش تاب‌آوری در مقابل تحریم‌ها و فشارهای خارجی و رفع مشکلات اقتصاد داخلی نقش مهم و تاثیرگذاری دارد.

استان بوشهر به عنوان قطب اقتصادی و انرژی کشور، میزبان خیل عظیم صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است که از شمال تا جنوب استان را احاطه کرده‌اند.

صنایع مستقر در استان بوشهر هم در عرصه تولید و هم در زمینه صادرات محصولات نفت و گاز و پتروشیمی ظرفیت مهمی برای کشور محسوب می‌شوند ولی با تقویت صنایع پائین دستی در این حوزه می‌توان استفاده خیلی بیشتری از این ظرفیت‌ها کرد.

لزوم کاهش خام‌فروشی و تقویت زنجیره ارزش
عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار یکی از مشکلات مهم استان را بیکاری جوانان دانست و اظهار داشت: توسعه اشتغال در استان بوشهر نیازمند استفاده از همه ظرفیت‌ها است.

با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیاز است که با پرهیز از خام فروشی در راستای ایجاد زنجیره ارزش برای محصولات، زمینه تقویت اقتصاد داخلی را فراهم سازیم

ابراهیم رضایی خام‌فروشی را یک آفت بزرگ دانست و ادامه داد: با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیاز است که با پرهیز از خام فروشی در راستای ایجاد زنجیره ارزش برای محصولات، زمینه تقویت اقتصاد داخلی را فراهم سازیم.

وی تصریح کرد: در حالی که جوانان استان بوشهر از بیکاری در عذاب هستند، بخش عمده ای از محصولات حوزه نفت و گاز و پتروشیمی به صورت خام فروشی صادر می‌شوند و از فرصت‌های اشتغال در این حوزه استفاده نمی‌شود.

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گسترش صنایع پائین دستی حوزه نفت و گاز و پتروشیمی فرصت بسیار خوبی برای گسترش اشتغال و درآمدزایی است و زمینه لازم برای این صنایع وجود دارد.

از صنایع پائین‌دستی استقبال می‌کنیم
استاندار بوشهر نیز به ظرفیت‌های بالای استان در حوزه صنایع نفت و گاز اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود فشارهای دشمنان و تحریم‌های شدید آنها، شاهد کارهای بسیار خوبی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی در استان هستیم.

عبدالکریم گرواند با اشاره به اجرای طرح‌های پتروشیمی و صنایع پائین دستی در استان بوشهر اظهار کرد: پنجره واحد سرمایه گذاری داخلی و خارجی در استان بوشهر به عنوان پایلوت در کشور اجرا شده است.

حمایت لازم را از حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران برای توسعه صنایع پائین دستی نفت و گاز و پتروشیمی در استان خواهیم داشت

وی با اشاره به آمادگی استان بوشهر برای استقبال از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی بیان کرد: با دستان فرزندان این مرز و بوم کارهای بزرگی در استان بوشهر صورت گرفته است.

استاندار بوشهر تصریح کرد: حمایت لازم را از حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران برای توسعه صنایع پائین دستی نفت و گاز و پتروشیمی در استان خواهیم داشت و از همه ظرفیت‌ها در این زمینه استفاده می‌شود.

لزوم توسعه صنایع پائین‌دست پتروشیمی
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: توسعه صنایع پتروشیمی در استان بوشهر طی سال‌های اخیر با رشد خوبی روبرو بوده و طرح‌های متعددی در استان در دست اجرا است.

حجت‌الاسلام موسی احمدی به نقش بسیار مهم و تاثیرگذار توسعه صنایع پائین دست پتروشیمی در اقتصاد کشور اشاره کرد و ادامه داد: توسعه صنایع زمینه‌ساز رونق اقتصادی، توسعه اشتغال و درآمدزایی خواهد بود.

وی ایجاد زنجیره ارزش در این حوزه را از مزایای توسعه صنایع پائین دست پتروشیمی عنوان کرد و افزود: باید برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب برای توسعه و تقویت بخش پایین‌دستی صنعت پتروشیمی صورت گیرد.

نماینده کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی توسعه صنایع پتروشیمی را گامی بلند در اقتصاد دانست و افزود: برای جهش بیشتر در حوزه پتروشیمی باید شاهد توسعه و تقویت صنایع پائین‌دستی این صنعت باشیم.

وی با اشاره به تحریم ها و فشارهای خارجی، تصریح کرد: در جنگ اقتصادی با دشمن هستیم و توسعه صنایع پائین دستی ابزاری مهم برای مقابله با تحریم‌ها و فشارها است.

گام دوم طرح‌های صنایع پایین دستی در پارس جنوبی
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز با اشاره به افزایش ظرفیت تولید و صادرات محصولات پتروشیمی اظهار داشت: با وجود تلاش های دشمنان در حوزه اقتصادی، به دستاوردهای خوبی در حوزه صنایع پتروشیمی دست یافته‌ایم.

با تکمیل پروژه‌ فازهای گازی در منطقه پارس جنوبی، گام دوم برای اجرای طرح‌های پایین دستی در این منطقه آغاز شده است

ایرج خرمدل تصریح کرد: توسعه صنایع پتروشیمی دارای ویژگی‌های خاصی همچون اشتغال‌زایی، بازگشت سرمایه‌گذاری در مدت معین و کوتاه، توسعه صنایع پایین دستی، ایجاد امید و رونق اقتصادی است.

وی از تلاش برای تسهیل‌ سرمایه گذاری در منطقه پارس جنوبی خبر داد و بیان کرد: با برنامه‌ریز صورت گرفته امسال ۱۸ طرح پتروشیمی وارد مدار می‌شود که به عنوان جهش دوم صنعت پتروشیمی محسوب می‌شود.

حمایت از سرمایه گذاران
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به تکمیل پروژه‌ فازهای گازی در منطقه پارس جنوبی، از آغاز گام دوم برای اجرای طرح‌های پایین دستی در این منطقه و تکمیل زنجیره ارزش خبر داد.

خرمدل از تسهیل‌گیری در توسعه سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی خبر داد و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم با تدوین طرح‌های سرمایه‌گذاری شاهد کوتاه‌شدن فرآیندها و نتیجه‌گیری بهینه در کوتاه‌ترین زمان باشیم.

 توسعه صنایع پائین دست پتروشیمی نقش بسیار مهمی در بهبود اشتغال و کاهش خام‌فروشی خواهد داشت که انتظار می‌رود همه مسئولان ذی‌ربط زمینه را برای توسعه این صنایع فراهم سازند.

کد خبر: ۳۴٬۳۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha