۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
اولین رکود اندونزی طی ۲ دهه اخیر ثبت شد
دراثر کسادی در صنعت توریسم؛

اولین رکود اندونزی طی ۲ دهه اخیر ثبت شد

در فصل دوم سال ۲۰۲۰ میلادی، کشور اندونزی اولین رکود خود طی دو دهه اخیر را تجربه کرد. تجربه ای تلخ که به گفته مقامات بانک مرکزی نمی توان به پایان آن دل خوش کرد زیرا روند احیای اقتصاد این کشور از رکود ناشی از کرونا طولانی خواهد بود.

بازار، گروه بین الملل: کشورهای آسیایی این روزهای بحرانی اقتصادی را با آسیب زیادی پشت سر می گذارند به خصوص کشورهایی که اقتصاد وابسته به توریسم دارند و اندونزی هم یکی از این کشورها است. این اقتصاد در حال توسعه آسیایی که ارزش تولید ناخالص داخلی آن برابر با ۱.۱۱هزار میلیارد دلار است و شانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا از نظر بزرگی تولید ناخالص داخلی اسمی است، در این روزها وضعیت سختی دارد. طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه راپلر کشور اندونزی، اقتصاد این کشور در فصل دوم سال ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری کرونا برای اوایل بار طی دو دهه اخیر منقبض شد. بانک مرکزی کشور اندونزی در گزارش خود نوشت: «انتظار می رود سرعت بازسازی اقتصاد اندونزی بعد از پایان بحران کرونا پایین تر از دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا باشد و به همین دلیل حمایتهای دولتی از اقتصاد یک امر ضروری است.دلیل تاثیر زیاد بحران کرونا روی اقتصاد اندونزی، وابستگی اقتصاد این کشور به صنعت توریسم است که طبق گزارشهای جهانی تا سال ۲۰۲۴ نمی توان انتظار داشت به شرایط قبل از کرونا باز گردد و عدم احیای صنعت توریسم هم به معنای عدم احیای اقتصاد کشور است.»

بر مبنای این گزارش ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل دوم امسال ۵.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل تنزل پیدا کرد و درآمد سه بخش توریسم ، تولید و خرده فروشی هم کاهش چشمگیری پیدا کرد.

 اقتصاد به سرعت احیا نمی شود
مرکز مطالعات کپیتال هیل کشور اندونزی در گزارش اخیر خود در مورد وضعیت اقتصادی کشور در این روزهای کرونایی نوشت:« این اولین بار از فصل اول سال ۱۹۹۹ میلادی تا کنون است که اقتصاد اندونزی منقبض شده است. در سال ۱۹۹۹ و در جریان بحران مالی قاره آسیا، اقتصاد این کشور منقبض شده بود و در آن زمان هم سرعت بازسازی اقتصادی کشور بسیار آهسته بود.»

در ادامه این گزارش آمده است:« عدم موفقیت اندونزی در کنترل بحران کرونا باعث شد تا فعالیتهای اقتصادی در این کشور به شدت کاهش پیدا کند. در بسیاری از بخش ها ما شاهد فروپاشی اقتصادی هستیم. از جمله این بخش ها می توان به بخش تولیدی و خرده فروشی اشاره کرد. در بخش خرده فروشی، افت درآمد چشمگیر بوده است زیرا مردم توان مالی لازم برای خرید کالاهای مصرفی خود را ندارند و نگرانی در مورد وضعیت آینده باعث شده است تا افرادی که توانایی خرید کالا هم دارند، از این کار انصراف دهند. به همین دلیل است که زمینه لازم برای احیای سریع اقتصاد در کشور وجود ندارد.»

 دولت اندونزی چه کرده است
دولت اندونزی مانند دولتهای دیگر کشورهای در حال توسعه تلاش کرد تا از طریق ارایه کمک مالی به مردم مانع از آسیب دیدن اقتصاد شود. بسته حمایتی مالی که دولت اندونزی در جریان کرونا به اقتصاد ارایه داد ارزشی معادل ۴۸ میلیارد دلار داشت ولی از آنجا که توریسم نقش مهمی در اقتصاد این کشور دارد و این صنعت تا کنون نتوانسته است به شرایط قبل باز گردد، تاثیر گذاری این بسته مالی روی اقتصاد کشور بسیار کم بود. موسسه کپیتال هیل در این مورد نوشت: «صنعت توریسم یکی از صنایع کلیدی و مهم در اقتصاد اندونزی است و سهم زیادی در ارزآوری کشور دارد. در سال گذشته اندونزی بیستمین مقصد گردشگران در دنیا بوده است و به عنوان نهمین کشوری معرفی شد که بیشترین سرعت رشد درآمد حاصل از گردشگری را در قاره آسیا تجربه می کند. اهمیت این صنعت باعث شد تا دولت سرمایه گذاری زیادی در این بخش انجام دهد. سرمایه هایی که امروزه به دلیل همه گیری کرونا هیچ درآمدی از آنها ندارد.»

 از طرف دیگر بانک مرکزی اندونزی هم  برای حمایت از اقتصاد از ابتدای سال جاری تا کنون چهار بار نرخ بهره بانکی را کاهش داد و پیش بینی می شود تا انتهای امسال بازهم سیاست کاهش نرخ بهره را در پیش بگیرد.

سهم توریسم در اقتصاد اندونزی چقدر است
صنعت توریسم چهارمین صنعت بزرگ ارز آور برای کشور اندونزی است.  این کشور در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۶.۱ میلیون توریست خارجی را جذب کرده بود و توانسته بود درآمدی معادل ۶.۵ درصد تولید ناخالص داخلی خود از این صنعت درآمد کسب کند و پیش بینی شده بود در سال ۲۰۲۰  سهم این صنعت در اقتصاد کشور به بالغ بر ۸ درصد برسد. نرخ ورود توریست به این کشور زیبای آسیایی در سال گذشته با رشد ۱.۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن همراه بود. طبق گزارشهای ارایه شده توسط مرکز آمار اندونزی به طور متوسط هر توریست ۱۵۳ دلار در هر شبانه روز در اندونزی هزینه می کند و همین آمار نشان می دهد که این صنعت درآمد زایی زیادی برای اقتصاد  کشور دارد.

اما بسته شدن مرزها در جریان همه گیری کرونا و نگرانی مردم از احتمال ابتلا به بیماری در صورت حضور در مجامع باعث شد تا درآمد این صنعت آسیب زیادی ببیند. نه تنها ورود توریست بین المللی به این کشور کاهش یافته است بلکه سفرهای داخلی هم با کاهش ۷۹ درصدی همراه بود و این مساله سبب شد تا بسیاری از افراد شاغل در صنعت توریسم و هتل داری و خدمات وابسته به این صنایع بیکار شوند. بیکاری گسترده مردم باعث شد تا نه تنها توان مصرف در کشور کاهش یابد بلکه امید به کسب درآمد در آینده هم تنزل یابد که هر دو عامل، اقتصاد را با چالش جدی روبرو کرده است.

کد خبر: ۳۴٬۳۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha