۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
آغاز فاز اجرایی آزادسازی سهام عدالت مشمولان غیرمستقیم

آغاز فاز اجرایی آزادسازی سهام عدالت مشمولان غیرمستقیم

آزادسازی سهام‌عدالت برای آن دسته از مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده بودند، درحالی از ابتدای خردادماه سال ۱۳۹۹ به مراحل اجرایی رسید که طبق آمارها بخش عمده‌ای از مشمولان تمایل به مدیریت غیرمستقیم سهام خود دارند.

به گزارش بازار به نقل از  بازار سرمایه ایران، این درحالی است که خرید و فروش سهام‌عدالت این گروه از افراد باید از کانال ۳۰شرکت‌ سرمایه‌گذاری استانی صورت گیرد. شرط اولیه برای آغاز به‌کار چنین شرکت‌هایی نیز پذیرش آنها در بازار سرمایه (بورس یا فرابوس) عنوان شد که آخرین اخبار از شروع به پذیرش این شرکت‌ها در بازار سهام دارد. به طوریکه طبق گفته های محمدرضا معتمد،  عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از فردا یکشنبه ۱۹مردادماه شرکت سرمایه‌گذاری استانی خراسان جنوبی، به عنوان نخستین شرکت سرمایه گذاری استانی در بورس اوراق بهادار تهران پذیرش و سهام آن قابل معامله خواهد بود.

سهام عدالت طرحی بود که در  سال ۱۳۸۵ جهت کمک به قشر کم درآمد جامعه تصویب شد و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، پیرو دستور مقام معظم رهبری، مقرر شد زمینه‌های آزادسازی سهام عدالت هرچه سریع‌تر آن فراهم شد. از این‌رو، سازمان خصوصی‌سازی دو روش را پیش روی مشمولان برای آزادسازی سهام عدالت قرار داد؛ روش مستقیم و غیرمستقیم. در همین راستا امکان انتخاب روش مستقیم و غیرمستقیم در اختیار مشمولان قرار گرفت و اگر مشمولان روش مستقیم را انتخاب نکردند، روش غیرمستقیم به شکل پیش‌فرض به عنوان روش مدنظر آنها در نظر گرفته شد.

مهلت انتخاب روش در حالی به پایان رسید که از حدود ۴۹میلیون نفر مشمول دریافت سهام عدالت، حدود ۳۰میلیون نفر از مشمولین دریافت سهام عدالت روش غیر مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کردند.

چه تفاوتی بین این دو روش وجود دارد؟
برای بررسی بیشتر این دو روش و نگاهی به تفاوت ها باید عنوان کرد که روش مستقیم تا حدودی مانند معاملات بازار سهام است و برای افرادی که با این بازار آشنا هستند، مناسب است. در این روش خود شخص به صورت مستقیم درگیر فرآیند آزادسازی شده و پس از تکمیل مراحل آن، می‌تواند به خرید و فروش آن بپردازد. به عبارت دقیق تر در روش سهامداری مستقیم،  فرد باید در سامانه سجام ثبت‌نام کند. در پرتفوی سهام عدالت نیز سهام ۴۹شرکت قرار دارد که سهام ۳۶ شرکت پذیرفته شده در بورس و ۱۳ شرکت غیربورسی به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار شده است. به این ترتیب بعد از مهلت مقرر، سهام ۳۶ شرکت بورسی موجود در سبد سهام عدالت در کد معاملاتی وی قرار می‌گیرد و می‌تواند در فواصل زمانی تعیین‌شده توسط سازمان خصوصی‌سازی، اقدام به فروش سهام خود در بورس اوراق بهادار کند. سهام ۱۳ شرکت غیربورسی تخصیص‌یافته به هر فرد در این روش، همچنان تحت مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باقی می‌ماند و بعد از پذیرش این شرکت‌ها در بورس، سهام آنها قابل معامله خواهد بود.

نگاهی دقیق تر به روش غیرمستقیم
در روش غیرمستقیم، اختیار مدیریت سهام ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیربورسی،  به شکل کامل در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌ماند و سهام شرکت های سرمایه‌گذاری استانی به‌تدریج در بورس عرضه خواهند شد و فرد مشمول سهامدار این شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهد شد. به این ترتیب در آینده و از محل فروش سهام این شرکت‌ها می‌تواند مالکیت خود در سهام عدالت را واگذار کند.

در این راستا ستاد آزادسازی سهام عدالت پس از تشکیل ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، افزایش سرمایه این شرکت ها را در دستور کار خود قرار داده و افرادی که روش غیر مستقیم را برگزیده اند، سهام دار شرکت سرمایه گذاری استانی زمان ثبت نام سهام عدالت، محسوب می‌شوند. به عبارت دقیق تر با توجه به مصوبات شورای عالی بورس و آیین نامه هایی مربوطه، مصوب شد که شرکت های سرمایه پذیر به شرکت های سرمایه گذاری استانی منتقل شوند. بحث انتقال شرکت های سرمایه پذیر به شرکت های سرمایه گذاری استانی نیز اعلام شده و در حال حاضر بحث تعیین تکلیف و مدیریت این شرکتها مطرح است. ضمن اینکه باید آخرین صورت های مالی خود را نیز تهیه و منتشر کنند. از سوی دیگر شرکت های سرمایه پذیر به قیمت های اول تیرماه ۹۹،   افزایش سرمایه می دهند و با این قیمت ها به شرکت های سرمایه گذاری استانی منتقل می شوند. بعد از این مرحله، هیات مدیره شرکت ها مراحل پذیرش در بورس را طی کنند و در نهایت پس از اتمام پذیرش این شرکت ها در بازار سهام، سهام این شرکت ها قابلیت معامله خواهد داشت. پس از طی فرآیندهای عنوان شده، افرادی که روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، می توانند در خصوص فروش سهام عدالت خود تصمیم گیری کنند.

ورود نخستین شرکت سرمایه گذاری استانی به بورس
حال همانطور که عنوان شد نخستین شرکت سرمایه‌گذاری استانی مربوط به استان خراسان جنوبی در بورس اوراق بهادار تهران پذیرش شد تا سهامداران آن، که مردم خراسان جنوبی و انتخاب کنندگان روش غیرمستقیم در سهام عدالت بوده‌اند، به عنوان سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری استانی خراسان جنوبی در بورس تهران حضور یافته و سهام آنها از فردا قابل معامله در بازار دوم خواهد بود.

کد خبر: ۳۴٬۳۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امین محمدی IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
      0 0
      از کدوم سایت میشه اقدام به فروش این سهام شد برای خراسان جنوبی ادرس سایت رو بزارین