۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۷
ماجرای تغییر کاربری ۱۸۰ هکتاری در «محمودیه» دماوند؛ رد پای دولتی‌ها دیده می‌شود
گزارش بازار از شمال شرق تهران؛

ماجرای تغییر کاربری ۱۸۰ هکتاری در «محمودیه» دماوند؛ رد پای دولتی‌ها دیده می‌شود

دماوند- تغییر کاربری ۱۸۰ هکتار از اراضی مزرعه «محمودیه» دماوند در حالی در سکوت نهادهای مسئول رقم خورد، که رد پای تعاونی منتسب به یکی از وزارتخانه‌ها در آن دیده می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها و با توجه به رویکرد جدید قوه قضاییه در برخورد با تغییر کاربری اراضی کشاورزی، این سوژه به مبحث اول بسیاری از محافل رسانه‌ای، محیط‌زیست، کشاورزی و همچنین بین مردم عادی شده است.

برای درک خسارات وارده از تغییر کاربری به اراضی کشاورزی کافی است، از پایتخت به‌سوی مناطق خوش آب‌وهوا در شمیرانات و لواسانات و یا پردیس، بومهن و دماوند حرکت کنید و ویلاهای سر به فلک کشیده در دل طبیعت را ببینید، که چطور سر به فلک کشیده و در برابر چشمانتان خودنمایی می‌کنند.

اما این تغییر کاربری‌ها و زمین‌خواری‌ها تنها به مناطق خوش آب‌وهوا منحصر نمی‌شوند و در قسمت‌های جنوبی و غربی تهران نیز شاهد تصرف‌های غیرمجاز و ساخت‌وسازهای بی‌حساب‌وکتاب هستیم، که البته کاربرد ساخت‌وسازها متفاوت است و املاک غیرمجاز در جنوب تهران به دلیل دسترسی مناسب به پایتخت به‌عنوان انبار و محل دپو کالا استفاده می‌شوند.

در این مجال قصد پرداختن به یکی از بزرگ‌ترین زمین‌خواری‌ها در شمال شرق تهران و در «محمودیه» دماوند را داریم، کافی است، در اینترنت برای خرید ویلاها لوکس در اطراف تهران جستجو کنید، خواهید دید که «خرید ویلا در روستای محمودیه» یکی از پایه‌های ثابت ویلا فروشی به پایتخت‌نشینان است.

«محمودیه» ؛نماد استفاده از نفوذ اداری در اقدامات غیرقانونی
اگر به «محمودیه» بروید، خواهید دید، که در حریم مسیل با انحراف از قسمت‌های اصلی این منطقه، تا چشم کار می‌کند، اراضی کشاورزی به ویلا سازی تبدیل‌شده و فروش رفته و یا در حال ویلاسازی و ایجاد باغ است.

اما جالب است، بدانید «محمودیه» اصلاً روستا نیست، بلکه مزرعه بزرگی است، که ۱۸۰ هکتار از اراضی آن چندین سال پیش توسط فردی به یکی از تعاونی‌های منتسب به یکی از ارگان‌ها واگذارشده و این تعاونی اقدام به قطعه‌بندی و واگذاری آن به اشخاص کرده است.

در این مزرعه بیش از ۴۰۰ مورد ساخت‌وساز انجام‌شده، که به گفته رئیس‌کل دادگستری استان تهران همه این ساخت‌وسازها غیرقانونی بوده و باید تخریب شود

باوجود اینکه دیوارکشی و قرار دادن یک آجر روی آجر در اراضی کشاورزی برای افراد عادی ممنوع است، اما به نظر می‌رسد، این ممنوعیت برای ادارات و تعاونی‌های وابسته به وزارتخانه‌ها معنایی ندارد، و ویلاهای احداث‌شده در «محمودیه» به‌خوبی نشان می‌دهد، که عباراتی مانند « تغییر کاربری اراضی کشاورزی» و « ساخت‌وساز غیرمجاز» تنها برای مردم عادی است و برای ادارات و نهادهای دولتی معنایی ندارد.

با گشت‌وگذار در « محمودیه» به‌خوبی متوجه خواهید شد، که ویلاهای غیرمجاز ساخته‌شده در آن بالای یکی دو میلیارد تومان معامله می‌شود و این ویلاها در حالی پابرجا مانده و قوانین را به سخره گرفته‌اند، که در همین دماوند، ملارد، لواسان، پردیس، ری و بسیاری دیگر از مناطق استان تهران موارد بسیاری وجود دارد، که ساخت‌وسازها توسط لودر تخریب‌شده و یا بنرهایی نصب و بر روی آن نوشته‌هایی با مضمون غیرقانونی بودن ساخت‌وساز و یا تخریب قریب‌الوقوع آن نوشته‌شده است.

در تغییر کاربری اراضی کشاورزی نباید استثنا قائل شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان این‌که تغییر کاربری اراضی کشاورزی یکی از معضلات جدی در این استان است، با تأیید ضمنی تخلف در «محمودیه» اظهار داشت: ما برای مقابله با تغییر کاربری در شهرستان‌ها نیاز به تعامل شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها داریم و هر جا این تعامل بیشتر باشد، شاهد وقوع تخلفات کمتر هستیم.

کریم ذوالفقاری از پاسخگویی صریح در خصوص تخلف تغییر کاربری « محمودیه» امتناع کرد، اما درعین‌حال گفت: ارزش زمین در استان تهران از دیگر استان‌ها بیشتر است و همین امر نیز سبب تلاش برای تغییر کاربری اراضی شده است، در حال حاضر از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار زمین که در استان تهران وجود دارد، تنها ۱۸۷ هزار هکتار به‌عنوان اراضی کشاورزی مورداستفاده قرار می‌گیرد، که این میزان با توجه به بهره‌وری بالای اراضی کشاورزی در این استان بسیار کم است.

وی گفت: شکی نیست، که در تغییر کاربری اراضی کشاورزی نباید استثنا قائل شد و با شخص حقیقی و یا حقوقی اگر به این امر مبادرت کرده باشد، باید برخورد شود، متأسفانه موارد متعددی در این زمینه دیده می‌شود، که به همه این تخلفات رسیدگی می‌شود، اما با توجه به تعدد تغییر کاربری‌ها رسیدگی به همه آن‌ها کار دشواری است.

۱۰۰ درصد ساخت‌وسازهای «محمودیه» غیرقانونی و باید تخریب شود
دادستان عمومی و انقلاب دماوند نیز از ورود جدی دستگاه قضایی به پرونده‌های زمین‌خواری خبر داد و بابیان این‌که این ساخت‌وسازها در داخل مسیل منطقه « محمودیه» احداث‌شده است، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صرف‌نظر از تغییر کاربری‌های غیرقانونی، ساخت‌وساز در مسیل رودخانه ازنظر امور آب نیز غیرقانونی است.

ماجرای « محمودیه» تنها مثالی از ضرب‌المثل « هر چه بگندد نمکش می‌زنند وای از آن روز که بگندد نمک» است و نشان می‌دهد، بسیاری از دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌هایی که خود می‌بایست، مدافع حقوق عامه باشند، به چه صورت قانون را نقض کرده‌اند

محمدتقی تقی زاده بابیان این‌که ۱۰۰ درصد ساخت‌وسازهای غیرقانونی در مزرعه « محمودیه دماوند» باید تخریب شود، اضافه کرد: اکنون برای بیش از ۴۰۰ ساخت‌وساز غیرمجاز در این منطقه پرونده تشکیل‌شده است.

وی گفت: طی سالیان گذشته برای مزرعه ۱۸۰ هکتاری « محمودیه» کد روستا دریافت شده است، تمام ساخت‌وسازهایی که در این مزرعه انجام‌شده غیرقانونی است و همه تخریب می‌شود.

مدعی‌العموم شهرستان دماوند از نصب بنر در میدان اصلی و برخی مناطق « محمودیه» مبنی بر توقف هرگونه ساخت‌وساز در این مزرعه خبر داد و گفت: رفع تصرف اراضی ملی و کشاورزی و اعاده آن به وضع سابق به شدت پیگیری می‌شود و اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری در خصوص اعاده به وضع سابق باغ ویلاهای غیرمجاز طی در دستور کار جدی قرار دارد.

به نظر می‌رسد، می‌بایست، با بررسی‌های دقیق، ریشه‌های اصلی فساد اداری و لابی‌گری در تجاوز به حقوق عمومی را یافته و با سرشاخه‌ها برخوردهای قاطع و بازدارنده انجام شود، تا در آینده شاهد تعدی کمتری به اراضی کشاورزی و ملی باشیم.

کد خبر: ۳۴٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha