۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
 بازار  شکلات در ۶ سال آتی ۶۰ میلیارد دلار بزرگتر می شود
فرصت طلایی و برای صنعت خوشمزه دنیا

بازار شکلات در ۶ سال آتی ۶۰ میلیارد دلار بزرگتر می شود

در این روزهای کرونایی، قنادی ها در ایران با بحران بزرگی روبرو شدند. اما بازاری که کمتر به آن توجه می شود بازار شکلات است که هم در داخل کشور و هم در سطح بین المللی پتانسیل بالایی برای درآمد زایی دارد. انتظار می رود ارزش این بازار طی سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۷ میلادی بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار رشد کند.

بازار؛ گروه بین الملل: شکلات یکی از خوراکی های بسیار محبوب در دنیا است و بازار آن  سالانه رشد می کند ولی پیش بینی می شود طی یک دهه پیش رو تقاضا برای شکلات در دنیا با سرعت بیشتری افزایش پیدا کند. بازار این محصول خوشمزه کمتر مورد مطالعه  و بررسی قرار گرفته است ولی  با توجه به ارزش اقتصادی بالای این بازار و پتانسیل زیادی که برای کسب درآمد از این محصول چه در بازار داخل و چه در بازارهای بین المللی وجود دارد، مطالعه این بازار از اهمیت بالایی برخوردار است.

شکلاتها در دو دسته اصلی و مهم در بازار عرضه می شوند. یک دسته شکلاتهای معمولی و شیرین هستند که با طعم های مختلفی تولید و عرضه می شوند و دسته دیگر شکلاتهای تلخ یا تیره هستند که بر مبنای سهم کاکایویی که در آنها وجود دارد، سطح تلخی شکلات تعیین می شود. بررسی های انجام شده در دنیا نشان داده است که شکلات های تلخ مزایای زیادی برای سلامت انسان دارد و می توان از آن به عنوان یک خوراکی مفید نام برد به همین دلیل است که در سالهای اخیر تقاضا برای شکلات های تلخ در دنیا رشد زیادی کرده است.

بازار شکلات رشد خواهد کرد
 طبق گزارشهای منتشر شده توسط استاتیستا در فاصله سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۷ میلادی، بازار شکلات های تلخ و شیرین در دنیا رشد بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار رشد خواهد کرد و به ۱۸۷.۱ میلیارد دلار می رسد در حالیکه هم اکنون در سال ۲۰۱۹ ارزش بازار این محصول برابر با ۱۳۰.۵۶ میلیارد دلار بود و انتظار می رود در سال جاری به مرز ۱۳۶.۵۷ میلیارد دلاربرسد. بر مبنای آمارهای ارایه شده در سال ۲۰۱۹ میلادی ارزش بازار شکلات های تلخ یا تیره در دنیا برابر با ۴۴.۰۹ میلیارد دلار بود و انتظار می رود  تا سال ۲۰۲۷ به مرز ۸۳.۳۴ میلیارد دلار برسد. این اطلاعات از سهم ۳۲ درصدی بازار شکلات تلخ در کل بازار شکلات دنیا حکایت دارد. دلیل افزایش تمایل برای شکلات های تلخ در دنیا را می توان مزایای آن برای سلامتی و کمتر بودن شکر آنها در مقایسه با دیگر انواع شکلات برشمرد که باعث شده است تا جهانیان تمایل بیشتری برای مصرف آن داشته باشند.
مرکز مطالعات شیرینی و شکلات امریکا در گزارش خود اعلام کرد در فاصله سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۷ میلادی  ارزش بازار شکلات تلخ در دنیا سالانه ۸.۲۶ درصد رشد می کند در حالیکه نرخ رشد بازار شکلات  تنها ۴.۵ درصد خواهد بود و سرمایه گذاری در بازار شکلات های تلخ می تواند سودآوری بیشتری به همراه داشته باشد.

دلیل رشد بازار چیست
اما در مورد دلایل رشد بازار شکلات در دنیا دیدگاه های مختلفی وجود دارد. از یک طرف طعم شکلات است که باعث جذب افراد می شود و در سالهای اخیر شرکتهای شکلات سازی در دنیا در تولید طعم های جدید سرمایه گذاریهای زیادی انجام داده اند. این سرمایه گذاریها باعث شده است تا محصولات تازه با طعم های متفاوت به بازار عرضه شود. آمارها نشان می دهد در کشورهای امریکا و کانادا حداقل سی درصد از مردم در ماه ۵ بار شکلات می خرند و بالغ بر ۷۰ درصد اعلام کرده اند که  ماهانه ۲ بار شکلات خریداری می کنند. این آمارها در کشورهای در حال توسعه متفاوت است.

وب سایت بیزینس ژورنال  نوآوری های شرکتهای تولید کننده شکلات در ارایه طعم های تازه و مزه های متفاوت از قبل را عامل اصلی جذب مشتری می داند. از طرف دیگر تولید محصولات متنوع که باعث جذب افراد با ذایقه ها و سلیقه های مختلف می شود هم موضوعی است که این روزها به عنوان فاکتوری مهم در افزایش تقاضا برای شکلات معرفی شده است. این وب سایت در گزارش خود نوشت: «در دنیایی قرار داریم که سلیقه غذایی مردم به سرعت تغییر می کند و شرکتهایی می توانند در این بازار باقی بمانند که بتوانند با تغییر در ذایقه مردم خود را تطبیق دهند. ارایه محصولات جدید و توجه به سلامت مصرف کنندگان از طریق کاهش ذخیره چربی و شکر محصولات تولیدی، در کنار استفاده از فراورده های ارگانیک همه می تواند در جذب مشتری تاثیر گذار باشد. افزایش سطح آگاهی مصرف کنندگان فراورده های غذایی باعث شده است تا توجه شرکتهای تولید کننده هم به مواد اولیه ای که استفاده می کنند افزایش یابد.»

ارایه محصولات جدید و توجه به سلامت مصرف کنندگان از طریق کاهش ذخیره چربی و شکر محصولات تولیدی، در کنار استفاده از فراورده های ارگانیک همه می تواند در جذب مشتری تاثیر گذار باشد

بسته بندی هم اهمیت دارد
 نکته دیگری که می تواند در جذب مشتری برای شرکتهای تولید کننده شکلات اثر گذار باشد، بسته بندی این محصولات است. سازمان بین المللی شکلات در این مورد نوشت: «بسته بندی های جذاب و حاوی اطلاعات در مورد ارزش غذایی و محتویات شکلات می تواند مشتری ها را جذب کند زیرا در دنیا کنونی ارایه اطلاعات صحیح اهمیت زیادی دارد.»

سابقه صنعت شکلات سازی در دنیا سابقه ای طولانی است و بیشترین علاقه در میان اروپایی ها وجود دارد. اما با وجود اینکه اروپایی ها بزرگترین علاقمندان به شکلات و شیرینی در دنیا هستند، امریکا بزرگترین تولید کننده است و بالغ بر ۳۰ درصد از شکلات دنیا را تولید می کند. شرکت مارس متعلق به کشور امریکا بزرگترین شرکت شکلات سازی در جهان است.

کد خبر: ۳۴٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha