۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
ممنوعیت واردات عسل ایران، به نفع عراق نیست
نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان:

ممنوعیت واردات عسل ایران، به نفع عراق نیست

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان با اشاره به کیفیت پایین عسل های توزیعی در داخل نسبت به عسل های صادراتی گفت: در صورتی که عسل مرغوب ایرانی در بازار عراق جایی نداشته باشد به مصرف داخل می رسد.

صدرالدین نیاورانی نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان میوه وگل کشور، در گفت وگو با خبرنگار بازار، درباره اینکه کشور عراق واردات ۶ محصول از جمله عسل ایران را به آن کشور ممنوع اعلام کرده است و همچنین از آنجایی که این محصولات از کالاهای مصرفی داخل کشور مرغوب تر بوده اند،   گفت: این اقدام عراق در این شرایط اقتصادی کشورمان بی انصافی است ولی باید به این موضوع نیز توجه کرد که آنان نیز تحت فشار هستند.

وی ادامه داد: اکنون که ما مشکل اقتصادی پیدا کرده ایم، باید از عراق پرسید که عسل صادراتی ما به آنان تا کنون چه ایرادی داشته است که نسبت به ممنوعیت واردات آن از ایران اقدام کرده اند؛ به طور کلی ممنوعیت های وارداتی که اعمال شده شاید به دلیل این است که آنان در تولید برخی از محصولات خودکفا شده اند؛ به طور مثال اکنون واردات نارنگی پاکستانی به کشورمان ممنوع است،   پس این دلیل نمی شود که ما با کشور پاکستان مشکل سیاسی داشته باشیم، بلکه دلیل آن می تواند خودکفایی کشور در زمینه تولید نارنگی باشد؛ لذا ما نمی توانیم کشاورز خود را بدبخت کنیم تا محصول از کشور دیگری وارد شود.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه و گل کشور در ادامه اظهار کرد: شاید عراقی ها دیگر نیازی به بازار ایران ندارند، یا اینکه شاید اقدام آنان مبنی بر عدم واردات محصولات اعلام شده دلیل سیاسی داشته باشد. در کنار این موضوعات نیز می بینیم کار به جایی می رسد که عراق محصولات وارداتی عمده طی سالیان قبل از کشور ما را در این شرایط سختمان، اکنون از ترکیه خریداری می کند. به عبارتی تصمیمات عراق دو نوع است؛ اکنون واردات گوجه فرنگی از کشور ما را ممنوع کرده است، در این شرایط کمبود گوجه فرنگی در کشور خوب چه بهتر، ولی کالایی مانند عسل که بر اساس مرغوبیت آن به فروش می رسد و در بازارهای جهانی مانند دبی مرغوبیت عسل ایرانی ثابت شده است، ممنوعیت واردات آن به نفع خود عراق نیز نیست.

نیاورانی درباره دلیل اینکه شرکت های تولیدی صنعتی عسل برای مصرف داخل، محصولی بی کیفیت از ترکیب آب و شکر و ...  ارائه می‌دهند ولی با کیفیت ترین عسل‌ها را صادر می کنند و  همچنین درباره اینکه آیا با کاهش صادرات محصولات می توان مرغوب آن را به مصرف داخلی رساند،  تصریح کرد: باید صد درصد این محصولات مرغوب که از عراق مهم‌ترین مقصد صادراتی ایران پس زده شده،  به مصرف داخلی برسد و اداره استاندارد نیز سلامت محصولات تولیدی در شرکت های صنعتی را به خوبی مورد بررسی قرار دهد تا برخی شرکت های سودجو با جان و پول مردم بازی نکنند.

کد خبر: ۳٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha