۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
تقاضای نفت در سال آینده بازهم  ۲ میلیون بشکه کمتر از ۲۰۱۹ است
پیش بینی های صندوق بین المللی پول و آژانس بین المللی انرژی از تقاضای جهانی نفت

تقاضای نفت در سال آینده بازهم ۲ میلیون بشکه کمتر از ۲۰۱۹ است

صندوق بین المللی پول در گزارشی جدید اعلام کرد که بحران کرونا منجر به کاهش هشت درصدی تقاضای جهانی نفت در مقایسه با سال گذشته خواهد شد، به طوری که قیمت نفت در سال جاری نیز ۴۱ درصد کمتر از ۲۰۱۹ خواهد بود.

تهمینه غمخوار؛ بازار: صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود مبنی بر «عدم توازن جهانی و بحران کوید-۱۹ »گفت: قیمت نفت در سال جاری ۴۱ درصد پایین تر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

به گفته این صندوق،  بحران کرونا منجر به کاهش هشت درصدی تقاضای جهانی نفت در سال جاری در مقایسه با سال گذشته خواهد شد.

همچنین این گزارش نشان می دهد که تأثیر مستقیم قیمتهای پایین نفت بر توازن تجاری این صنعت،  در اقتصاد متفاوت خواهد بود و نوسانات نرخ قیمت نشان دهنده وابستگی به صادرات و واردات نفت است.

سقوط قیمت نفت و کاهش تولید پس از پاندمی کرونا، به صادرکنندگان نفت در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) ضربه سختی وارد خواهد کرد و طبق گزارش صندوق بین المللی پول در آخرین به روز رسانی خود در منطقه در ماه گذشته،  انتظار می رود که درآمد نفت ترکیبی برای آن کشورها در سال جاری معادل ۲۷۰ میلیارد دلار نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

برآوردهای این صندوق برای کاهش تقاضای جهانی نفت در سال جاری مطابق با سایر گزارشهای پیش بینی کنندگان از جمله آژانس بین المللی انرژی (IEA) و اوپک است.

بر اساس گزارش راشا تودی، اوپک نیز به نوبه خود انتظار دارد که میزان تقاضای جهانی جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ به ۸.۹ میلیون بشکه در روز و پیش از افزایش هفت میلیون بشکه ای در سال ۲۰۲۱ کاهش یابد.  این رقم هنوز هم پایین تر از سطح تقاضا در ۲۰۱۹ است.

پیش بینی IEA : مصرف روزانه ۴۰۰ هزار بشکه به تولیدات نفتی اضافه خواهد شد/ گسترش ویروس کرونا دورنمای تقاضای نفت را تهدید می کند

آژانس بین المللی انرژی، ماه گذشته در آخرین گزارش بازار نفت خود اعلام کرد که قرار بود که تقاضای جهانی نفت در سال جاری معادل ۷.۹ میلیون بشکه در روز کاهش یابد، اما این پیش بینی کمی خوش بینانه تر از انتظار کاهش تقاضای ۸.۱ میلیون بشکه ای است.

با این حال، این آژانس متذکر شد که افزایش اخیر موارد ابتلای کوید-۱۹ و اعمال مجدد محدودیتهای قرنطینه ای در برخی کشورها،  به عدم قطعیت تقاضای جهانی نفت در جهان در سال ۲۰۲۰ کمک  کرده و بی ثباتی در مورد تقاضای جهانی نفت را افزایش خواهد داد. همچنین فعالیت های پالایشی در سال جاری بیشتر از پیش بینی ماه گذشته سقوط کرده و در سال آینده رشد ناچیزی خواهد داشت.

بر اساس اعلام آژانس،  بهبود شرایط اقتصادی در سال ۲۰۲۱ تقاضای نفت را تا ۹۷.۴ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد باز هم این میزان ۲.۴ میلیون بشکه کمتر از تقاضا در سال ۲۰۱۹  می باشد.

گفتنی است که سه چهارم این کاهش، مربوط به سوخت هواپیما و جت به دلیل افت سفرهای هوایی ناشی از کرونا می باشد.

IEA مستقر در پاریس در ماه گذشته اعلام کرد که انتظار ما این است که مصرف جهانی نفت در سال جاری به طور متوسط معادل ۹۲.۱ میلیون بشکه در روز باشد در حالی که میزان مصرف سالانه برابر با ۱۰۰ میلیون بشکه در روز است.

آژانس بین‌المللی انرژی: انتظار می‌رود مصرف جهانی نفت در سال جاری به طور متوسط معادل ۹۲.۱ میلیون بشکه باشد در حالی که مصرف جهانی به طور معمول سالانه برابر با ۱۰۰ میلیون بشکه در روز است

همچنین بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، در ماه ژوئیه آژانس بین المللی انرژی با هشدار در رابطه با تهدید چشم انداز تقاضای نفت به دلیل گسترش این همه گیری،  پیش بینی کرده بود که تقاضای نفت در سال جاری ۴۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از پیش‌بینی این آژانس در ماه گذشته آن است که این مسئله نشان می دهد که کاهش تقاضا در سه ماهه دوم سال جاری کمتر از حد انتظار بوده است.

آژانس در اواخر همان ماه اعلام کرد: در حالی که بدون شک بازار نفت پیشرفت کرده است، اما شتاب گسترش این بیماری،  برای چشم انداز بازار نفت خطرناک است و کاهش محدودیت های قرنطینه ای و کسب و کارها در بسیاری از کشورها موجب بازگشت مجدد مصرف سوخت در ماه مه، ژوئن و ژوئیه شده است.

IEA : شتاب گسترش کرونا چشم انداز بازار نفت را علی رغم پیشرفتها خطرناک می سازد.  کاهش محدودیت های قرنطینه ای و کسب و کارها در بسیاری از کشورها موجب بازگشت مجدد مصرف سوخت در سه ماه اخیر  شده است

 علاوه بر این گزارش آژانس در سه ماه اول سال جاری نیز پیش بینی کرده بود که تقاضای در این صنعت برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ به دلیل کاهش شدید در مصرف نفت در چین و اختلالات عمده در سفرها و تجارت جهانی کاهش می یابد،  در حالی که این تقاضا برای نفت خام تا سال ۲۰۲۲ بهبود خواهد یافت.

از نظر آژانس، بحران کرونا بر طیف گسترده ای از بازارهای انرژی از جمله زغال سنگ، گاز و انرژی های تجدید پذیر تأثیر گذاشته و حرکت جهان را به سمت سوخت های کم کربن و منابع تجدیدپذیر انرژی را افزایش داده است.  آژانس معتقد است که  تأثیر کرونا در بازارهای نفت شدیدتر و به اوج خود رسیده است زیرا این ویروس ضربه سنگینی به تقاضای سوخت و حمل و نقل وارد کرده است.

آژانس انرژی همچنین گفته بود که این تاثیر گذاری در چین، بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان که بیش از ۸۰ درصد رشد تقاضای جهانی نفت در سال گذشته را شامل می شود، صادق است و در حالی که عواقب این ویروس به سایر نقاط جهان گسترش یافته است،  آنچه در چین اتفاق می افتد پیامدهای عمده ای برای انرژی جهانی و بازارهای نفت خواهد داشت.   

بر اساس گزارش اویل پرایس، چشم انداز کوتاه مدت بازار نفت در نهایت به روند حرکت و سرعت دولتها در مهار این بیماری بستگی دارد و این که تلاشهای آنها تا چه اندازه موفق بوده و چه اندازه تأثیرات اساسی بر بحران بهداشت جهانی و فعالیت اقتصادی دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده، در جهت آگاهی از عدم قطعیت شدید بازارهای انرژی، IEA دو سناریو را برای تقاضای جهانی نفت در سال جاری پیش بینی کرده بود. یکی از موارد این بود که در حالتی بسیار بدبینانه تر، اگر این ویروس در کشورهای مختلف جهان هر چه زودتر مهار نشود، تقاضای جهانی نفت روزانه ۷۳۰ هزار بشکه در روز کاهش می یابد و در یک مورد خوش بینانه تر، تقاضای جهانی روزانه ۴۸۰ هزار بشکه افزایش خواهد داشت.

 اویل پرایس همچنین گفت: چالش های بلند مدت که تامین کنندگان نفت جهان با آن روبرو هستند به ویژه آن هایی که به درآمد نفتی و گازی وابسته هستند،  از بین نمی روند. همانطور که آژانس انرژی بین المللی انرژی اتمی بارها و بارها گفته است، این کشورهای تولیدکننده نیاز به اقتصادهای پویاتر و متنوع تری دارند تا نا اطمینانی های متعددی را که امروز جهان شاهد آن هست، برطرف کنند.

آژانس بین المللی انرژی همچنین چشم انداز میان مدت خود را مورد بررسی قرار داده و به بررسی موضوعات اصلی تقاضای جهانی، عرضه، پالایش و تجارت تا سال ۲۰۲۵  پرداخته است. در پی انقباض سال جاری، پیش بینی شده که رشد سالانه تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۱ با کاهش مصرف روبرو خواهد شد.

طبق این گزارش، سوخت های مرتبط با حمل و نقل کندتر رشد می کنند و انتظار می رود تقاضای جهانی نفت با متوسط ‌نرخ سالانه فقط زیر یک میلیون بشکه در روز طی سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ رشد کند.  در این دوره، تقاضا در روز ۵.۷ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت، در حالی که رشد چین و هند تقریبا نصف خواهد شد.  

در همین زمان نیز پیش بینی شده است که ظرفیت تولید نفت جهان در روز با ۵.۹ میلیون بشکه در روز افزایش یابد و بیش از سه چهارم آن از تولید کنندگان غیر اوپک تامین شود. اما رشد تولید در ایالات متحده و سایر کشورهای غیر اوپک قرار است پس از سال ۲۰۲۲ حرکت خود را از دست بدهد و به تولید کنندگان اوپک در خاورمیانه اجازه می دهد تا به حفظ تعادل در بازار جهانی نفت بپردازند.

گزارش میان مدت از بازار نفت ۲۰۲۰، همچنین تأثیر انتقال انرژی پاک بر روند بازار نفت را در نظر می گیرد. پیش بینی شده است که رشد تقاضا برای بنزین و دیزل بین سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۵ تضعیف شود، زیرا کشورهای در سراسر جهان سیاست هایی را برای بهبود بهره وری و کاهش انتشار دی اکسید کربن اعمال می کنند و با افزایش وسایل نقلیه برقی محبوبیت بیشتری پیدا می کند. تأثیر انتقال انرژی بر عرضه نفت هنوز ناشناخته است و بسیاری از شرکت ها پروژه های چرخه کوتاه را برای سالهای آینده در اولویت قرار می دهند.

راشا تودی نیز در گزارشی در همین رابطه اظهار کرد که بحران این ویروس می تواند به عدم قطعیت در صنعت جهانی نفت، سرمایه گذاری های جدید و استراتژی های تجاری بیفزاید. فشارها بر روی شرکت های نفتی در حال تغییر است. آنها باید نشان دهند که می توانند نه تنها انرژی مورد اعتماد اقتصاد کشورها را تامین کنند بلکه در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که جهان به مقابله با چالش های اقلیمی می پردازد، موثر عمل کنند.

بحران این ویروس می تواند به عدم قطعیت در صنعت جهانی نفت، سرمایه گذاری های جدید و استراتژی های تجاری بیفزاید. فشارها بر روی شرکت های نفتی در حال تغییر است. آنها باید نشان دهند که می توانند نه تنها انرژی مورد اعتماد اقتصاد کشورها را تامین کنند بلکه در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که جهان به مقابله با چالش های اقلیمی می پردازد، موثر عمل کنند

همچنین تحلیلگران موسسه اس پی گلوبال پلاتس تقاضای جهانی نفت را حدود سه میلیون بشکه در روز کمتر از پیش بینی های پیش از بحران کرونا پیش بینی کرده و معتقدند که تقاضا تا ۲۱ سال آینده به دلیل تداوم تقاضا برای نواد پتروشیمی همچنان رشد خواهد داشت.

کد خبر: ۳۴٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha