۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
قاچاق ۱میلیارد و ۷۰۰  میلیون دلاری در صنعت نساجی / واردات صنعت نساجی ۳برابر صادرات
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد

قاچاق ۱میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری در صنعت نساجی / واردات صنعت نساجی ۳برابر صادرات

دبیر کل انجمن نساجی ایران با بیان اینکه قاچاق در صنعت نساجی کشور رقمی حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده، گفت: تنها وابستگی عمده صنعت نساجی به خارج از کشور در بحث پلی اکریل بوده که از ۱۵۰هزار تن نیاز داخل، تنها حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تن در داخل کشور تولید می‌شود.

بازار- محمدفکوری: حسن نیل‌فروش‌زاده دبیر کل انجمن نساجی ایران با بیان اینکه صنعت نساجی به عنوان یک صنعت با وابستگی بسیار پایین به خارج از کشور شناخته می‌شود، اظهار کرد: در سال‌های اخیر بخصوص سال ۱۳۹۷ به علت شرایط اقتصادی کشور، صنعت نساجی با بحران قیمت روبه‌رو شد اما با کارهای انجام شده در این حوزه، سال ۹۸ بازار نساجی کشور به ثبات نسبی رسیده و بین عرضه و تقاضا تنظیم بوجود آمده است.

وی افزود: تحریم‌ها بر این صنعت در سال‌های گذشته تاثیر چندانی نداشته و با توجه به تحریم‌های مرحله‌ای، که به واحدهای تولیدی تحمیل شده روحیه جنگندگی این واحدها را تقویت کرده لذا از این امر به عنوان یک حسن می‌توان یاد کرد.

دبیر کل انجمن نساجی ایران، با بیان اینکه بعد از تحریم‌های امریکا هزینه‌های واحدهای نساجی کشور حدود ۵ درصد افزایش یافته، خاطرنشان کرد: تحریم‌های جدید امریکا تنها ضرری که برای این صنعت داشته، هزینه‌ای است که برای دور زدن تحریم‌ها صرف می‌شود این هزینه برای هر واحد تولیدی حدود ۵ تا ۶ درصد از مبلغ فروش برآورد شده است.

۵۰درصد پنبه مورد نیاز نساجی از واردات تامین می‌شود

نیل‌فروش‌زاده، گفت: در بحث مواد اولیه، بخش عمده مواد مورد نیاز واحدهای تولیدی مانند الیاف پلیمری از داخل کشور تامین می‌شود و در حوزه پنبه که بخش طبیعی این صنعت بوده از حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن که نیاز کشور بوده، حدود ۵۰درصد آن در داخل تامین می‌شود و مابقی آن از کشورهای مختلف وارد کشور می‌شود.

وی ادامه داد: بیشترین واردات پنبه مورد نیاز در صنعت نساجی از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان و هند بوده، که در حال حاضر هندی‌ها مقدار صادرات پنبه به ایران را افزایش داده‌اند و نقش خود را در بحث تامین پنبه کشور پر رنگ‌تر کرده است.

دبیر کل انجمن نساجی ایران، با اشاره به اینکه تنها وابستگی عمده صنعت نساجی به خارج از کشور در بحث پلی اکریل‌ها بوده، تصریح کرد: سال ۹۸ در بحث پنبه واحدهای نساجی و برخی مواد اولیه که در داخل کشور تولید می‌شود مانند پلی استر هیچ‌گونه کمبودی وجود نداشته و تنها وابستگی عمده‌ای که این صنعت به خارج از کشور دارد بحث پلی اکریل‌ها بوده و تلاش بر آن است که درصدی از این مواد در داخل کشور تولید شود.

نیل‌فروش‌زاده، افزود: نیاز داخلی کشور به پلی اکریل رقمی حدود ۱۵۰هزار تن بوده که با فعالیت واحد تولیدی این ماده تنها ۳۰ تا ۴۰ هزار تن از نیاز داخل تامین می‌شود و مابقی آن را به خارج وابسته هستیم البته کشور ترکیه این مواد را به مقدار زیادی تولید می‌کند که نساجی کشور از این طریق به نظر نمی‌رسد مشکل خاصی داشته باشد.

تامین بیش از ۸۰ درصد نیاز پوشاک داخلی

وی با بیان اینکه صنعت نساجی کشور در بخش پوشاک بالای ۸۰درصد از نیاز داخل را تامین می‌کند، گفت: در حال حاضر سهم صنعت نساجی از کل صنعت ایران، حدود ۱۲ درصد بوده و بالغ بر ۶۰۰هزار نفر در این صنعت اشتغال دارند و آنگونه که آمارها نشان می‌دهد در بخش پوشاک، بین ۸۰ تا ۸۵ درصد نیاز بازار داخل را تامین می‌کند.

دبیر کل انجمن نساجی ایران، ادامه داد: با توجه به اینکه صنعت باید به صورت مستمر در آن سرمایه‌گذاری شود اما عملا کشور در دو سال گذشته در این حوزه فعالیت چشمگیری نداشته لذا این زنگ خطری برای صنعت کشور خواهد بود.

کاهش ۹۰۰ میلیونی دلاری قاچاق در صنعت نساجی 

نیل‌فروش‌زاده، درباره وضعیت قاچاق در صنعت نساجی کشور، اظهار کرد: قاچاق در صنعت نساجی با توجه به کارهای نظارتی که در کشور انجام گرفته درصدی کاهش پیدا کرده و بیشترین قاچاق در صنعت نساجی در بخش پوشاک و پارچه بوده است.

این فعال صنعت نساجی کشور، افزود: قاچاق در صنعت نساجی تا سال ۱۳۹۶، رقمی حدود ۲میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده که در ۲ سال اخیر این رقم کاهش یافته و به کمتر از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در حال حاضررسیده است البته باید توجه داشت که این کاهش تنها به خاطر کارهای کنترلی نبوده و بخشی از آن در معقوله نداشتن توجیه اقتصادی در کشور جای خواهد گرفت.

وی گفت:با طراحی سامانه‌هایی که در کشور راه‌اندازی شده، کنترل‌ها بر روی محصولات وارداتی به کشور بیشتر شده لذا اجرایی شدن این طرح‌ها حلقه محاصره قاچاق در کشور را تنگ‌تر خواهد کرد.  

دبیر کل انجمن نساجی ایران، با اشاره به اینکه عمده قاچاق در صنعت نساجی از مرزهای جنوبی کشور به بازارهای داخلی می‌رسد، بیان کرد: مرزهای جنوبی کشور یکی از مبادی اصلی واردات کالای قاچاق در صنعت پوشاک بوده و بر خلاف برخی تصورات که محصولات نساجی اکثرا از کشور ترکیه وارد کشور می‌شود این‌گونه نبوده و کشور ترکیه با توجه به بالا بودن قیمت تولیدات خود صرفه چندانی برای قاچاق شدن کالاهای خود ندارد.

میزان صادرات و واردات صنعت نساجی

نیل‌فروش‌زاده، درباره میزان صادرات محصولات نساجی کشور، گفت: میزان صادرات در صنعت نساجی حدود ۵۰۰ میلیون دلار در سال است اما باید توجه داشت زمینه رشد این صنعت بسیار بالاتر از این رقم بوده لذا انجمن در تلاش است با رفع موانع صادراتی همچون منطقی شدن نرخ‌های پایه صادراتی این رقم را در سال آینده افزایش دهد.

وی ادامه داد: صنعت نساجی در بحث صادرات دارای مزیت‌ بسیار خوبی از جمله تولید کفپوش و فرش‌های ماشینی بوده اما در بحث پوشاک با توجه به اینکه کشور دارای مازاد تولید نبوده، در حال حاضر صادراتی از کشور انجام نمی‌گیرد البته در زمینه‌های مختلفی صادرات در حال انجام است که از جمله آن می‌توان به مواد اولیه صنعت نساجی مانند الیاف پلی استرها، الیاف و نخ‌های فیلامنتی اشاره کرد.

این فعال صنعت نساجی کشور، در انتها به واردات در صنعت نساجی کشور اشاره کرد و خاطرنشان کرد: واردات مایحتاج صنعت نساجی بدون ماشین آلات رقمی حدود سه برابر صادرات این صنعت بوده و این رقم در حال حاضر حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است.

کد خبر: ۳٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha