۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
تعهدات معوق خودرو سازان به صفر می‌رسد
سرپرست وزارت صمت:

تعهدات معوق خودرو سازان به صفر می‌رسد

مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت گفت: تعهدات معوق دو خودرو ساز بزرگ تا پایان شهریور به صفر می‌رسد و به کارخانجاتی اجازه فروش فوق العاده می‌دهیم که تعهدات معوق نداشته باشند.

به گزارش بازار به نقل از صدا وسیما، حسین مدرس خیابانی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: حدود ۲ سال است که خودروساز کره و فرانسه کشور را ترک کرده اند، اما ما تولید خود را داریم و در چهار ماهه امسال تولید ۲۰ درصد افزایش داشته بعد از اینکه دو سال گذشته کاهش تولید داشتیم.

وی افزود: میزان تحویل نیز در این چهار ماه ۵۰ درصد افزایش داشته است و همه خودروهای ناقص پارکینگ‌ها نیز جمع می‌شود.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: قیمت فروش هر دو خودروساز بزرگ به خاطر افزایش قیمت مواد اولیه ان‌ها کمتر از قیمت تمام شده است و به همین دلیل زیان انباشته دارند.

وی گفت: تلاش می‌کنیم در ثبت نام‌ها خودرو به متقاضیان واقعی برسد و در این زمینه سختگیری‌های لازم انجام شده است و در ثبت نام اخیر ایران خودرو برای واگذاری ۱۵ هزار خودرو ۲۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که این نشان از کاهش تقاضا دارد.

مدرس خیابانی درباره تولید ماسک گفت: قبل از کرونا تولید ماسک در کشور کمتر از ۲۰۰ هزار عدد در روز بود که این عدد امروز بیش از ۱۱ میلیون عدد رسیده است و به اندازه کافی در شبکه‌های توزیع وجود دارد و هم اکنون درخواست صادرات نیز داریم.

وی افزود: ما هم اکنون توان تولید ماشین آلات ماسک را هم داریم و درحال تنوع بخشی به پارچه‌های تولید ماسک هستیم که اگر تایید شود ۴ میلیون به ظرفیت تولید ماسک اضافه می‌شود و به ۱۵ میلیون در روز می‌رسیم.

سرپرست وزارت صمت درباره عرضه محصولات فولادی در بورس افزود: سازوکار این عرضه در بورس مربوط به قانون برنامه سوم است و بیست سال است که فولاد در بورس عرضه می‌شود و به هیچ وجه دولت قصد خروج فولاد از بورس کالا را ندارد، زیرا یک شبکه توزیع پذیرفته شده و شفاف است.

وی گفت: به هیچ وجه کسی سعی در لغو این سازوکار ندارد و همه محصولات فولادی در بورس عرضه می‌شود.

مدرس خیابانی با بیان اینکه افزایش قیمت ارز باعث شد که بورس فلزات نیز تحت تأثیر قرار بگیرد افزود: در قالب یک شیوه نامه به جمع‌بندی رسیدیم که از آنجا که صادرات برای ما بسیار مهم است، کف عرضه برای تامین خوراک کارخانجات نورد قرار می‌دهیم و مازاد آن صادر خواهد شد.

وی گفت: سازوکار ویژه نیز برای تامین نیاز ورق فولادی کارخانه‌های لوازم خانگی و خودرو داریم که به صورت ویژه در قالب رینگ اختصاصی در بورس عرضه شود.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت درباره واگذاری شرکت‌های زیر مجموعه وزارت صنعت در بورس گفت: شش واحد را با وزارت اقتصاد به جمع‌بندی رسیده‌ایم که در بورس عرضه شود از جمله آلومینیوم جاجرم و لوله گستر اسفران.

وی افزود: در خصوص افزایش عرضه سهام شناور شرکت‌هایی که هم اکنون در بورس داریم اقدامات لازم انجام شده است.

وی درباره برنامه‌های وزارت صمت گفت: تقویت تولید داخل و توسعه صادرات و افزایش همه ابعاد تولید از نظر کمی و کیفی و تنوع محصولات و اتکا به توان تولید داخل مهمترین برنامه‌های وزارت صمت هستند.

وی افزود: در حوزه معیشت مردم تامین کالاهای اساسی و توجه به سفره مردم در اولویت است.

مدرس خیابانی گفت: مهمترین برنامه ما کاهش وابستگی‌ها در بخش‌های مختلف صنعت و محور دوم تکمیل و اتمام پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام است که در قالب پویش تولید ۲۴ هزار پروژه بالای ۸۰ درصد پیشرفت به مرور تا قبل از اتمام دولت دوازدهم راه اندازی می‌شود.

وی گفت: طرح‌های بزرگ صنعتی، معدنی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۷۰ هزار میلیارد تومان هر پنجشنبه در استان‌ها به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: محور سوم برنامه‌های ما توسعه صادرات و کنترل واردات است و مصمم هستیم که نسبت به کنترل واردات اقدام کنیم که تا کنون ۲۵۰۰ تعرفه کالاهای وارداتی را بستیم.

مدرس خیابانی گفت: سال گذشته حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای سال ۹۹ داخلی سازی خواهد شد و در طول چهار ماه حدود ۳۰۰ میلیون دلار ساخت داخل تصویب شده است.

وی با اشاره به آمارهای تولید ۴ ماهه گفت: در تولید خودرو سواری ۱۹ درصد تولید آلومینیوم ۵۰ درصد تولید وانت سواری ۲۳ درصد، الیاف اکرلیک ۱۶۰ درصد، تولید تلویزیون ۷۰ درصد انواع لوازم خانگی و تلویزیون بین ۵ تا ۳۰ درصد و سایر حوزه‌ها مانند فولاد هفت و نیم درصد رشد داشته ایم.

کد خبر: ۳۳٬۹۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha